Jag har fått en äldre Car-in-port och har monterat allt utom just låskistan. Om jag monterar kista med cylinder så fungerar låset bara från insidan. Det är som att det saknas någon medbringare eller dylikt.
Kista
baksida/insida kista
Själva cylinder är i linje med den mindre kuggen, men det finns inget som länkar dessa.
Provade att printa en kugge och det fungerar faktiskt, men det betyder att så fort nyckeln inte är i låset så går det inte att låsa med vredet på insidan. Finns det cylindrar som snurrar fritt utan nyckel? Eller någon låsdetalj som kan göra det? Eller har jag helt enkelt tappat bort någon del till kalaset?
platta som cylindern monteras på
Den printade, halvt fungerande detaljen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kista
Logga in
Skapa konto
baksida/insida kista
Själva cylinder är i linje med den mindre kuggen, men det finns inget som länkar dessa.
Provade att printa en kugge och det fungerar faktiskt, men det betyder att så fort nyckeln inte är i låset så går det inte att låsa med vredet på insidan. Finns det cylindrar som snurrar fritt utan nyckel? Eller någon låsdetalj som kan göra det? Eller har jag helt enkelt tappat bort någon del till kalaset?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur gick det? Jag har två likadana portar. Den ena går inte att låsa från utsidan om jag inte tejpar fast vredet på insidan. Har haft det så i 10 år och nu tog jag bort tejpen för att testa och det var samma problem. Har inte skruvat isär det (ännu).A Användare314 skrev:Jag har fått en äldre Car-in-port och har monterat allt utom just låskistan. Om jag monterar kista med cylinder så fungerar låset bara från insidan. Det är som att det saknas någon medbringare eller dylikt.
[bild]
Kista
[bild]
baksida/insida kista
[bild]
[bild]
Vore trevligt att kunna lösa detta och du verkar ha haft liknande problem
Jag har kört på med den 3d-printade detaljen sen jag skapade inlägget, har inte lagt någon mer tid på det än så faktiskt.S stebergl skrev:Hur gick det? Jag har två likadana portar. Den ena går inte att låsa från utsidan om jag inte tejpar fast vredet på insidan. Har haft det så i 10 år och nu tog jag bort tejpen för att testa och det var samma problem. Har inte skruvat isär det (ännu).
Vore trevligt att kunna lösa detta och du verkar ha haft liknande problem
Men, det lät som att du inte kan låsa från insidan utan att ha en nyckel i låset? Det löste du aldrig med andra ord?A Användare314 skrev:
Får se om jag vågar öppna mitt lås, då kanske vi får svar på vad du saknar i ditt.
Kul att det gick att lösa med 3D-printer! Jag har nyss köpt en och ska printa nya handtag till portarna
Korrekt! Den 3d-printade kuggen kopplar samman in och utsidan stumt, så när när nyckeln är i så går det att vrida in och utsida (nyckeln snurrar med på utsidan). Men när nyckeln är uttagen så går ju låscylindern inte att rotera vilket gör att insidan inte roterar heller. Kuggarna på den 3d-printade delen går i samma kuggar/kuggstång som utsidan gör och jag förstår inte hur det ska fungera. Det enda jag kan komma på är att själva cylindern ”insida/baksida” ska kunna snurra fritt när nyckeln inte är i.S stebergl skrev:Men, det lät som att du inte kan låsa från insidan utan att ha en nyckel i låset? Det löste du aldrig med andra ord?
Får se om jag vågar öppna mitt lås, då kanske vi får svar på vad du saknar i ditt.
Kul att det gick att lösa med 3D-printer! Jag har nyss köpt en och ska printa nya handtag till portarna
Du har helt rätt. Du saknar ett kugghjul med bara 5 tänder, så att den kan snurra fritt.A Användare314 skrev:Korrekt! Den 3d-printade kuggen kopplar samman in och utsidan stumt, så när när nyckeln är i så går det att vrida in och utsida (nyckeln snurrar med på utsidan). Men när nyckeln är uttagen så går ju låscylindern inte att rotera vilket gör att insidan inte roterar heller. Kuggarna på den 3d-printade delen går i samma kuggar/kuggstång som utsidan gör och jag förstår inte hur det ska fungera. Det enda jag kan komma på är att själva cylindern ”insida/baksida” ska kunna snurra fritt när nyckeln inte är i.
Mitt ena lås har korrekt kugghjul, ett med 6 tänder och ett med 5 tänder och det låset funkar perfekt.
Mitt andra lås har två kugghjul med bara 5 tänder. Man ser att någon har varit där och grejat och de har nog köpt fel kugghjul, vilket gör att allt hänger sig.
Nu 3D-printar jag ett nytt med 6 tänder och hoppas på succé.
Du får helt enkelt ta bort en kugg i din modell. Jag försökte bifoga min modell, men det går inte att lägga in filer, bara bilder.
Lycka till!
Nu har jag monterat ihop låset och det funkar perfekt för första gången på 20 år som jag har bott i huset och det strulade uppenbarligen för ägaren innan också!S stebergl skrev:Du har helt rätt. Du saknar ett kugghjul med bara 5 tänder, så att den kan snurra fritt.
Mitt ena lås har korrekt kugghjul, ett med 6 tänder och ett med 5 tänder och det låset funkar perfekt.
Mitt andra lås har två kugghjul med bara 5 tänder. Man ser att någon har varit där och grejat och de har nog köpt fel kugghjul, vilket gör att allt hänger sig.
Nu 3D-printar jag ett nytt med 6 tänder och hoppas på succé.
Du får helt enkelt ta bort en kugg i din modell. Jag försökte bifoga min modell, men det går inte att lägga in filer, bara bilder.
Lycka till!
3D-printer är en gudagåva
Härligt att höra 🥳 kul för en själv att få reda på vad felet vad fem år senare också, det tackar jag för!S stebergl skrev:
Klicka här för att svara