Hänger den ifred utan att folk är där och pillar, vill det till att den skall börja röra på sig, av sig själv. Jag har något liknande i mitt pannrum. Det har hängt där i över tio år. Tänkte fixa det samtidigt som jag piffar till pannrummet, men det kommer alltid något annat ivägen.
Staffan
Staffan
Skruva över en genomskinlig plastkåpa som skydd och ta tag i det vid rätt tillfälle. Långt ifrån optimalt på många sätt och vis, men så länge beröringsskydd finns så är det troligen inte det sämsta med elen i stugan heller.
Korrekt är naturligtvis att fixa det så snabbt som möjligt, men jag hade valt att göra en ordentlig genomgång av all el i stugan. Det brukar vara riktigt otrevligt när man tittar igenom dem. Som sagt var, detta är troligtvis inte det värsta du har i stugan.
Korrekt är naturligtvis att fixa det så snabbt som möjligt, men jag hade valt att göra en ordentlig genomgång av all el i stugan. Det brukar vara riktigt otrevligt när man tittar igenom dem. Som sagt var, detta är troligtvis inte det värsta du har i stugan.
Insåg just att det kanske inte är uppenbart för alla att jag ironiserade blandat med allvar.pacman42 skrev:
Skruva över en genomskinlig plastkåpa som skydd och ta tag i det vid rätt tillfälle. Långt ifrån optimalt på många sätt och vis, men så länge beröringsskydd finns så är det troligen inte det sämsta med elen i stugan heller.
Korrekt är naturligtvis att fixa det så snabbt som möjligt, men jag hade valt att göra en ordentlig genomgång av all el i stugan. Det brukar vara riktigt otrevligt när man tittar igenom dem. Som sagt var, detta är troligtvis inte det värsta du har i stugan.
Poängen är att detta mycket väl kan vara ett litet problem i helheten och att ni därför bör göra en översyn av all el i stugan.
Jo, det sitter säkert där den sitter. Men det är ju ingen lång bit över huvudet.Staffan2000 skrev:
Det är gamla pvc-kablar så de håller nog om man inte böjer dem för mycket. Härvan är från 50-60 talet så det är läge att tänka på att byta i varje fall. Då elektrikern tar betalt för en hel dags arbete inkl resvägar så är det bra att man planerar in så mycket arbete som möjligt. I äldre mindre stugor tar det kanske 4-5 timmar att byta ut all el som finns om det är utanpåliggande kulo och man behåller befintlig håltagning etc.P PatrikJo skrev:Att det behöver åtgärdas finns det ju knappast någon diskussion kring. Frågan är hur brådskande det är.
Jag skulle vilja säga att det viktigaste är att du inte petar i det tills du faktiskt tar tag i att lösa det ordentligt. Det ser ut att vara lite gammal kulo inblandad, så det finns en risk att den börjar falla sönder ifall du börjar "undersöka".
Det beror lite på vad ni kommer göra i huset. Om det sitter över en dörr finns det kanske ingen jätterisk att småbarn är där och pillar. Samtidigt kanske ni ska bära in och ut grejer genom dörren? Då ökar risken.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag sällar mig nog till dem som tycker att under en pågående renovering, är det vanligt med en del tillfälliga regelvidriga elinstallationer. Därmed inte sagt att det är OK att ha det så.
Men tittar vi på bilden, så tycker jag att det mest oroväckande är den lösa skruvklämman av metall i nedre vänstra hörnet. Det ser ut att sitta svarta trådar i den. Om vi antar att det är fas, det ligger i så fall 230V på den lämman. Och den sitter relativt nära höljet på kabeln som kommer från vänster. Höljet är av metall.
Där ser jag en avesvärd risk att höljet kan spänningssättas av den lösa metallklämman. Vilket med en portion otur kan ge att du får ett spänningssatt hölje på kabeln en bra bit från den fulel vi ser på bilden.
Så OM man nu ger sig på en extremt temporär lösning med glassburk eller liknande, så tycker jag ändå att den där klämman bör åtgärdas, antingen bytas ut mot en Wago eller liknande isolerad klämma, eller att metallklämman isoleras med några varv eltejp. En wago klämma är nog den bättre lösningen i så fall.
metallhöljet på kabeln är ev. jordat, i så fall blir det bara kortslutning med utlöst säkring om kopplingsklämman får kontakt. Men vi kan inte veta om den är jordad, och om det görs fler provisorier under renoveringen så kanske den jordförbindelsen bryts senare, om den finns idag.
En fara med den här kopplingen som man bör ha i åtanke. Det är visserligen låg sannolikhet att någon skall stoppa dit sina fingrar. Men OM man är i rummet med barn, som man kanske bär i famnen. Så finns en reel risk att ett barn kan nå upp till kopplingen, kanske bakom din rygg. En annan fara med att ha den helt oskyddad som nu under en renovering, är att man kanske bär in något som är långt och spretigt, som stöter i där uppe över dörren.
Men tittar vi på bilden, så tycker jag att det mest oroväckande är den lösa skruvklämman av metall i nedre vänstra hörnet. Det ser ut att sitta svarta trådar i den. Om vi antar att det är fas, det ligger i så fall 230V på den lämman. Och den sitter relativt nära höljet på kabeln som kommer från vänster. Höljet är av metall.
Där ser jag en avesvärd risk att höljet kan spänningssättas av den lösa metallklämman. Vilket med en portion otur kan ge att du får ett spänningssatt hölje på kabeln en bra bit från den fulel vi ser på bilden.
Så OM man nu ger sig på en extremt temporär lösning med glassburk eller liknande, så tycker jag ändå att den där klämman bör åtgärdas, antingen bytas ut mot en Wago eller liknande isolerad klämma, eller att metallklämman isoleras med några varv eltejp. En wago klämma är nog den bättre lösningen i så fall.
metallhöljet på kabeln är ev. jordat, i så fall blir det bara kortslutning med utlöst säkring om kopplingsklämman får kontakt. Men vi kan inte veta om den är jordad, och om det görs fler provisorier under renoveringen så kanske den jordförbindelsen bryts senare, om den finns idag.
En fara med den här kopplingen som man bör ha i åtanke. Det är visserligen låg sannolikhet att någon skall stoppa dit sina fingrar. Men OM man är i rummet med barn, som man kanske bär i famnen. Så finns en reel risk att ett barn kan nå upp till kopplingen, kanske bakom din rygg. En annan fara med att ha den helt oskyddad som nu under en renovering, är att man kanske bär in något som är långt och spretigt, som stöter i där uppe över dörren.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Temporära lösningar i all ära men de måste ändå utföras med sunt förnuft och det innebär bla. att inte ha spänningsförande delar fritt exponerade. Det som visas på bild är bara ok att ha kvar om det är säkerställt att det är spänningsfritt och inte enkelt kan spänningsättas igen.
Enklaste åtgärden är som redan föreslagits att sätta dit Wago istället. Innan dess så ska säkringen skruvas ur, propphuven sättas tillbaka tom med en klisterlapp på med texten "Får ej användas".
Enklaste åtgärden är som redan föreslagits att sätta dit Wago istället. Innan dess så ska säkringen skruvas ur, propphuven sättas tillbaka tom med en klisterlapp på med texten "Får ej användas".
Att det fungerar rent elektriskt är ju uppenbart. På alla andra sätt fungerar det inte.M maria01 skrev:
Jag har långt över medel kunskaper kring el bland alla som inte är elektriker och skulle jag kunna tänka mig att ha detta i ett utrymme som bara jag utnyttjar? Ja kanske, en stund. Om det verkligen bara är jag som rör mig där.
I ett utrymme där barn flänger runt, gäster, eller andra som inte har "koll" (och behöver man fråga på ett forum har man inte koll) är det helt självklart inte lämpligt. Konsekvensen om någon råkar peta i det där är allt för stor.
Så, TS har redan dragit rätt slutsats tidigare i tråden och ringer en elektriker som fixar detta på några minuter. Bra!
Nåja, det tar kanske lite längre tid än 1 minut, TS får bedöma vilken nivå det behövs på lösningen.
Ska TS ändå ha ut elektriker kan det ju vara bra med en fin långsiktig lösning som kanske kostar lite mer att fixa nu men mycket mer sen.
Ska TS ändå ha ut elektriker kan det ju vara bra med en fin långsiktig lösning som kanske kostar lite mer att fixa nu men mycket mer sen.
