Hej. Ett gammalt hus med en gammal dörr med ett lika gammalt lås som nu har börjat bråka och bli svårt att låsa/låsa upp. Egentligen är väl ett dörrbyte också aktuellt men tänkte att det kanske skulle gå att byta lås till att börja med. Tänker väl inte något ”smart” lås just nu utan något enklare med nyckel. Tar gärna emot tips ( och kanske någon länk ) till vad som skulle kunna passa. Tackar på förhand för alla goda råd. IMG_4790.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hsd
Har Du smort låset tidigare, isåfall är det därför det har börjat kärva
Tillhållarlås ska inte smörjas då smörjan klibbar ihop och blir som klister med tiden
Det går att plocka isär delarna och rengöra dessa men blanda inte ihop dessa
Enklast är att byta låset

• Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Låshuset följer svensk standard så det bör inte vara några större bekymmer att byta mot de flesta lås på svenska marknaden.
Det låshus du har idag är OSYM men det är lätt att göra om så SYM passar.
Däremot förekommer det att det inte är ett stort hål under nyckelskylten utan 3st hål och då måste hålet tas upp om ett cylinderlås ska passa.
Ofta går det att rengöra tillhållarlås som @hsd nämner och efter det brukar dom fungera igen.

• Gilla
nissebrun
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Låshuset följer svensk standard så det bör inte vara några större bekymmer att byta mot de flesta lås på svenska marknaden.
Det låshus du har idag är OSYM men det är lätt att göra om så SYM passar.
Däremot förekommer det att det inte är ett stort hål under nyckelskylten utan 3st hål och då måste hålet tas upp om ett cylinderlås ska passa.
Ofta går det att rengöra tillhållarlås som @hsd nämner och efter det brukar dom fungera igen.
Hej. Tack för ditt svar. Lite kul när jag sökte efter sprängskiss på låset då det givetvis for iväg lite fjädrar och grejer när jag öppnade låset idag. Hittade en bra bild och det visade sig då att det var ett gammalt inlägg här på byggahus där du hjälpte några andra som var i min sits. Bilden var väldigt värdefull och nu har jag rengjort ordentligt ( det var väldigt kladdigt ) och hoppas att jag får ihop alla saker på rätt plats. Annars kanske du kan bistå med goda råd. Mvh Conny.

Du får ihop det så länge fjädrarna på tillhållarna är är hela.
Tryckesroddarfjädern är lite knepig i vissa låshus men det går bra om man har lite tålamod.

Jag brukar "smörja" mina lås med bromsrengöring då och då... Lite olja på nyckeln som jag torkar av merparten av för att få lite tystare/friktionsfriare gång i kolven är den enda smörjningen. (handtagen får lite olja för att fjädrarna ska orka lyfta då de är gamla)

Nu har jag rengjort och satt ihop låset. Tipset att låsa tryckesroddarfjädern med skruv och bricka mot underlaget var suveränt. Först fick jag inte in nyckeln i hålet men hade monterat de 9 blecken fel så det var lätt att justera. Nu måste jag bara kolla varför det inte går att vrida nyckeln ett helt varv. Måste vara något som hamnat i fel läge. Låskolven rör sig fram och tillbaka när jag vrider nyckeln ett halvvarv.

N nissebrun skrev:
Nu har jag rengjort och satt ihop låset. Tipset att låsa tryckesroddarfjädern med skruv och bricka mot underlaget var suveränt. Först fick jag inte in nyckeln i hålet men hade monterat de 9 blecken fel så det var lätt att justera. Nu måste jag bara kolla varför det inte går att vrida nyckeln ett helt varv. Måste vara något som hamnat i fel läge. Låskolven rör sig fram och tillbaka när jag vrider nyckeln ett halvvarv.
Kanske ligger någon tillhållare i fel ordning?.
Fixera tryckesfjädern och öppna låshuset se till att du kan stoppa i nyckeln så kan du se vad som felar, var noga med att styra nyckeln rätt när du testar då styrningen i locket inte finns när det är avplockat..

Tillhållarna var jag väldigt noga med att få rätt ordning så där var det ok. Vet faktiskt inte vad som var fel. Plockade bara lite med låset och provade igen och så fungerade det bara utan att jag ändrade något. Nu är det betydligt bättre än tidigare. 👍

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.