C
Kanske inte riktigt rätt ämne för forumet, men BH brukar sällan svika så jag gör ett försök :p

Jag har fått ta över ett rätt seriöst värdeskåp av typ 80-talsmodell, vilket är utrustat med ett klassiskt mekaniskt kombinationslås. Låset är lite medgånget och eftersom jag dessutom hade tänkt använda skåpet rätt frekvent vill jag uppdatera låset till ett elektroniskt kombinationslås.

Har förstått att dessa lås i praktiken är standardiserade och att godtyckligt lås i princip bör passa. Har också förstått att de fabrikat som verkar gälla är Kaba Mas, Sargent & Greenleaf och LaGard. Har sneglat på Kaba Auditcon 2 som verkar vara en bra serie lås.

Nu till mina frågor;

1. Är det någon som har erfarenhet av kvaliteten på dessa lås? Något som utmärker sig? Något som bör undvikas? Är ju inte så kul om låset skulle bestämma sig för att paja när skåpet är låst.

2. Svängregel(?) ("slide bolt") verkar ju praktiskt då man inte behöver vrida på något för att låsa upp eller låsa låset. Rak regel ("dead bolt") verkar dock vara den överlägset vanligaste varianten. Finns det något orsak att välja rak regel istället för svängregel förutsatt att låsmekanismen är av en sådan typ att ett svängregellås passar? Sämre tillförlitlighet? Sämre säkerhet?

Jag har ett LaGard på mitt kassaskåp, och det har fungerat bra.
När jag slagit rätt kod klickar det till och jag måste vrida hela knappsatsen inom några sekunder. Sedan går det att vrida det stora handtaget som öppnar dörren. Jag ser det inte som ett problem att behöva vrida knappsatsen, tidförlusten är försumbar.
Jag vet inget om att byta ett mekaniskt kombinationslås mot ett elektroniskt. Är du säker på att det ens är möjligt?

C
b_hasse skrev:
Är du säker på att det ens är möjligt?
Rätt säker, men nästa steg blir att lossa på dörrpanelen och kolla att det är ett standardlås som sitter där.

Det du beskriver med att vrida knappsatsen är så det fungerar med rak regel. Håller med om det inte är särskilt ansträngande. Största nackdelen är väl att det finns en risk att man glömmer att låsa skåpet när man stänger det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.