Åsa Lund
För snart tio år sedan såldes en större gård där det finns ett kassaskåp i husets källare. Skåpet är stort som en garderob ungefär (och tömt i samband med bouppteckningen).
Koden till skåpet fanns bland alla papper som lämnades av dödsboet i samband med köpet.
I vintras hörde jag att nya ägarna inte hittar koden.

Nya ägarna är otroligt snåla typer och ingen i byn vill göra affärer med dem. De fakturerar sina grannar för sånt som normalt löses med gentjänster.

Vet en som har koden nedtecknad.

Hur hade du gjort?

(frågar åt en vän)

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Förslag:
Din "kompis" som har koden nedtecknad tar med sig koden på en liten ihopvikt lapp eller i ett kuvert. Kompisen knackar på hos grannarna, visar upp lappen och frågar vad de är beredda att betala för att få tillgång till koden? Om de vill betala en vettig summa enligt kompisens uppfattning är allt frid och fröjd. Om grannarna börjar gapa om utpressning och vägrar betala, tar din kompis fram en tändare, sätter eld på lappen och önskar en trevlig dag.

• Haha
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 14 till
  • Laddar…
C
Dessa gamla kassaskåp är normalt av äldre modell som saknar klassning och därmed varken godkända för förvaring av vapen eller värdesaker (vad försäkringsbolaget beträffar), vilket gör själva att själva skåpet i princip inte har något kommersiellt värde. Kanske till och med negativt då det kan kosta en slant att bli av med det.

Så om det inte händelsevis skulle vara ett "modernt" skåp styrs värdet mer av omständigheterna än något annat. T.ex. om innehavaren råkat låsa in något viktigt där, eller verkligen vill använda det. Är det olåst går det dessutom enkelt att ändra koden.

BigR
Ge dom koden bara.

• Gilla
lakman och 1 till
  • Laddar…
Säg att du är en djävel på att knäcka kassaskåp och erbjud dig att öppna det. Låtsasjobba en stund med stetoskop och vita handskar och fakturera en fantasisumma för arbetet.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 27 till
  • Laddar…
Gör ingenting. Om de nya ägarna är så småsinta som du skriver, är det inga man vill ha något att göra med. Låt dem välja mellan att ha ett oanvändbart kassaskåp eller lägga lite pengar på att frakta bort det.

• Gilla
  • Älska
Incinerator och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
tar din kompis fram en tändare, sätter eld på lappen och önskar en trevlig dag.
Du är ond på riktigt! 😉😂😱

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Henningelvis Henningelvis skrev:
Gör ingenting. Om de nya ägarna är så småsinta som du skriver, är det inga man vill ha något att göra med. Låt dem välja mellan att ha ett oanvändbart kassaskåp eller lägga lite pengar på att frakta bort det.
Småsint var ordet, sade Bull!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
sunnis
Om att ge koden är en arbetsinsats i form av att skicka ett SMS så skicka den bara? Bara för att de är dryga behöver man själv inte vara det tänker jag. Finns inget att vinna på prestige eller kanske t.o.m hämnd som det låter som mellan raderna?

Vem vet, kanske grann-relationen blir bättre om man lägger fram det på ett smart sätt?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Om att ge koden är en arbetsinsats i form av att skicka ett SMS så skicka den bara? Bara för att de är dryga behöver man själv inte vara det tänker jag. Finns inget att vinna på prestige eller kanske t.o.m hämnd som det låter som mellan raderna?

Vem vet, kanske grann-relationen blir bättre om man lägger fram det på ett smart sätt?
Läs första inlägget en gång till.
- 10 år sedan köpet
- Fakturerar grannar för tjänster
- Är någon av grannarna säljare av fastigheten?

Jag hade inte uppgett koden.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Jag tror koden är värd snöskottning eller blommvattning på semestern eller vad det nu är kassaskåpsägarna fakturerar för, bara att ta upp frågan om de vill byta koden mot det de fakturerar för eller inte.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
hsd
10 år...
Hade nuvarande ägaren velat få upp skåpet hade de förmodligen tagit in en låssmed , visst hade det kostat en slant men viljan finns inte så jag hade inte brytt mig
Är de småaktiga så sku5de förmodligen fråga varför de inte fått koden tidigare

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
För snart tio år sedan såldes en större gård där det finns ett kassaskåp i husets källare. Skåpet är stort som en garderob ungefär (och tömt i samband med bouppteckningen).
Koden till skåpet fanns bland alla papper som lämnades av dödsboet i samband med köpet.
I vintras hörde jag att nya ägarna inte hittar koden.

Nya ägarna är otroligt snåla typer och ingen i byn vill göra affärer med dem. De fakturerar sina grannar för sånt som normalt löses med gentjänster.

Vet en som har koden nedtecknad.

Hur hade du gjort?

(frågar åt en vän)
en lås smed kan kontakta tillverkaren och få fabriks koden om köparen aldrig bytte efter köp

Farstatjej90
Säg att du har koden men inte tänker ge dom den eftersom skåpet är magiskt och bara kan öppnas av goda människor..

• Haha
  • Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
1250 i timmen + 20% av värdet på innehållet.
PS! Alltid tre timmar.

Fast jag borde inte skrivit alls. För det finns ett realtivt optimalt förslag från SågspånPappspikEternit

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.