2 073 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Låsbart skåp för el-centralutomhus?
Håller på att planera om lite för garaget som varit Sveriges fuktigaste och ska dränera det (ingrävt i en kulle).
I samband med det ska jag låta dra om elen som idag är från 1977.
Jag har en elektrisk garageport som ibland "fastnar" och blåser säkringen och då går den inte att öppna mer och det finns ingen annan väg in i garaget så idag har jag en extra kabel 3x1,5kvmm från huset som matar garageporten trots att det finns en el-central (70-tal) i garaget.
Min tanke nu då eftersom garageporten är som den är och jag kommer att flytta gårdsbelysning till garagets nya central är att placera den på utsidan av garaget.
Då kan jag dels lättare komma åt timers för trädgårdsbelysning och återställa säkringen om garageporten dummar sig.
Jag tänke en kapsling typ denna: http://www.clasohlson.com/se/Normkapsling-IP65,-8-moduler/36-1815
(Eller vad nu elektrikern kommer med)
Frågan då, ett låsbart skåp runt den vore ju trevligt men vad finns det där att välja på?
I samband med det ska jag låta dra om elen som idag är från 1977.
Jag har en elektrisk garageport som ibland "fastnar" och blåser säkringen och då går den inte att öppna mer och det finns ingen annan väg in i garaget så idag har jag en extra kabel 3x1,5kvmm från huset som matar garageporten trots att det finns en el-central (70-tal) i garaget.
Min tanke nu då eftersom garageporten är som den är och jag kommer att flytta gårdsbelysning till garagets nya central är att placera den på utsidan av garaget.
Då kan jag dels lättare komma åt timers för trädgårdsbelysning och återställa säkringen om garageporten dummar sig.
Jag tänke en kapsling typ denna: http://www.clasohlson.com/se/Normkapsling-IP65,-8-moduler/36-1815
(Eller vad nu elektrikern kommer med)
Frågan då, ett låsbart skåp runt den vore ju trevligt men vad finns det där att välja på?
Jag var lite inne på det... Ett brett fönsterbleck typ som tak och så någon planka som vägg/botten och sen en typ inspektionslucka för eller nåt...
Tänkte mest om det fanns något färdigt skåp att köpa för ändamålet...
Tänkte mest om det fanns något färdigt skåp att köpa för ändamålet...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Fast du har inte tänkt på att få till någon nödöppning på porten? Det finns ju andra saker som kan gå sönder elektriskt (motorn brinner) och hur skall du ta dig in då? På min port så finns som standard låskolv som sitter i snöre som gör att jag kan koppla loss porten mekaniskt från drivningen och öppna den. Finns inte något liknande för din?anders07 skrev:
Jag hade ju börjat i den änden, innan jag började flytta centraler även om det kanske är roligare.
Bara ett tips...
Klicka här för att svara