Hej ! någon som sett detta låshus någon gång ? från vår skjutdörr från Tanumsfönster , numera Nordan, o jag har pratat med dom tyvärr, är det ju mer än10 år sedan låsen tillverkades så omöjligt att få tag på längre, dörren är från 2004, oklart om det är ASSA som gjort dom.

// Goerana

• Glidande glasdörr till en altan med reflektion av träd och delvis synlig inredning inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit fönsterdörrs låsmekanism med reflektion av ett trädgårdslandskap.
    Skapa konto
Är det en fast dörr och en skjutbar?
Är spanjoletten låsbar så är det enklaste att låsa den med en låscylinder.
Jag känner inte till den lösningen du fotograferat, hur är det tänkt att den ska manövreras?
Har du försäkringskrav på certifierad låsning?

Hej! det är ett fast fönsterparti o en skjutdörr , man låser fast skjutdörren i bakkant på insidan då dörren glider på utsidan så att man tätat dörren där oxå.

'//Goerana

G goerana skrev:
Hej! det är ett fast fönsterparti o en skjutdörr , man låser fast skjutdörren i bakkant på insidan då dörren glider på utsidan så att man tätat dörren där oxå.

'//Goerana
Det finns ett spanjoletthandtag samt ett slutbleck i karmen.
Hur ser det ut under spanjoletthandtagen? Är det en låsbar spanjolett förberedd för en låscylinder?
Spanjoletthandtag på en öppen fönsterdörr med ett cirkelmarkerat slutbleck synligt i karmen.

Hur manövreras detta beslag? kan du ta en bild på hur den stängs?
Spanjoletthandtag monterat på fönsterkarm, möjligtvis förberedd för låscylinder.
Skapa konto

Hej! så här ser det ut, låset är demonterat, det är "roddaren" inuti som är trasig
mvh//Göran Å
Demonterat dörrlås med synlig handtag och mekanism på ett skrivbord.
Skapa konto

Det är inget låshus jag känner igen.
Lossa även spanjoletthandtaget och se om spanjoletten är låsbar för då är det enklast att låsa där.
Beroende på vad det är för mått så kan det vara möjligt att montera ett annat lås i bakkant om du vill ha låsning där.
Frågan är även vilken nivå man vill ha på låsningen i bakkant om det endast ska vara typ tätningslås eller bättre låsning.

Hej!

Jag har precis ett likadant lås och har problem med detta också... hur löste det sig tillslut?

Wow, tack så mycket! Nu har jag något konkret att gå på. :)
Visste knappt vad det var för fabrikat på dörren innan, fanns ingen märkning eller nummer överhuvudtaget.
Får kika med någon låssmed om de kan få tag i delar till detta.

Mvh

K kallek112 skrev:
Wow, tack så mycket! Nu har jag något konkret att gå på. :)
Visste knappt vad det var för fabrikat på dörren innan, fanns ingen märkning eller nummer överhuvudtaget.
Får kika med någon låssmed om de kan få tag i delar till detta.

Mvh
Jo denna gången kopplade hjärnan bättre än förra gången frågan var aktuell men det är så otroligt med produkter i denna branschen så det är inte ovanligt att jag kommer på vad något är i efterhand men det kan även bli helt fel.

Tackar oxå se om den går att få tag på.

mvh//Göran Ågren

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.