lbgu skrev:
Det enda låset kan skydda mot är väl grannens 10-åriga busunge ifall han lyckats komma åt en trekantsnyckel.
Precis. "Lås är för ärligt folk" som de gamle sade. Och små barn också då.

Så det är klart att ett lås på ett sådant skåp hindrar okynne och allmänt pill. Men inte mer. När man tänker efter så hindrar det nog exakt samma sak som trekantnyckeln, dvs ger inte mycket extra utöver den.
 
elmont skrev:
Nätbolagen (alla jag känner till) inte bara vill ha fri tillgång till sina mätare vid nya anläggningar, utan kräver att dom monteras så att dom när dom vill, UTAN att ta kontakt med kunden. kan komma och kolla/byta/serva sina mätare. Vissa är även med och "sponsrar" om man flyttar ut mätare så att dom blir lätt åtkomliga.
Då skulle ju alla typer av lås vara otänkbara.

Avtalen ser inte riktigt lika ut. Vad dom önskar är en sak, vad som är skälig är en annan sak.
 
Jag har bara varit registrerad hos ca 10 olika nätägare lite utspritt i landet men villkoren är (var) rätt lika. och just åtkomsten kan nog ses som mycket skälig. Nätägarna plockar ner ett rätt stort antal mätare varje år som skickas på kontroll. Och eftersom det ibland är näst intill omöjligt att få tillgång till "inlåsta" mätare utgör det ett betydande problem för nätägarna. Svårigheterna att komma till mätarna upplevde även vi under den stora mätarbytesåren, den lokala nätägaren anställde en person som inte hade någon annan uppgift än att försöka komma till och få byta mätarna som satt "inlåsta" hos folk som inte verkade ha nått som helst intresse att få sina mätare utbytta. Jag träffade personen nått år efter att jobbet i stort var utfört men han hade några som han fortfarande inte fått byta.
 
Man får se det praktiskt, om många kunder hittar på olika lösningar för att låsa eller begränsa åtkomst till elskåpet blir det ett stort merjobb att kontakta kunder när behov finns. Om man i det dagliga arbetet haft just dessa kontakter så lär man upptäckt hur många kunder som hänvisar till kvällar/helger för arbeten.
Därför skapar man generella regelverk som fungerar för leverantörens dagliga arbete och service.
 
Kan du inte ha din pulsräknare i ett låst skåp bredvid? Hade en sån en gång, den hade sitt avläsar-öga på en sladd.
 
Jag har varit med om att mätare varit inlåsta i bostadshus/källare men då har kunden fått betala för installation av nätägarens nyckeltub (fastighetstub/väggnyckeltub) med nyckel i så nätägaren kommer åt önskat utrymme.
 
123abc skrev:
Jag har varit med om att mätare varit inlåsta i bostadshus/källare men då har kunden fått betala för installation av nätägarens nyckeltub (fastighetstub/väggnyckeltub) med nyckel i så nätägaren kommer åt önskat utrymme.
Bara som notering, det finns fortfarande många fastigheter där det är monterat inne i huset och fastighetsägaren måste öppna för att man ska kunna nå elmätare.
 
AndersS skrev:
Bara som notering, det finns fortfarande många fastigheter där det är monterat inne i huset och fastighetsägaren måste öppna för att man ska kunna nå elmätare.
Och då slipper man ett fult fasadmätarskåp på en fasad som man beetalat mycket pengar för för att få den fin.
 
Rätt skönt att ha mätaren placerad i nätbolagets skåp ute i gatan. All service mm är helt och hållet deras pilsner. Borde vara standard vid all modernisering och nybyggnad.

Mätaren sitter i en separat del av skåpet som öppnas med en annan variant av nyckel än den nedre delen där alla kopplingar mm sitter.
 
O
Hur vanligt är det att folk skruvar ut folks huvudsäkringar eller stänger av strömmen? Det kan inte vara speciellt vanligt... Inget jag skulle ligga sömnlös för på nätterna.... (Mobilen väcker mig ändå :p )

Jag vet att "gasbolaget" kvitterade ut nyckel av oss för att komma in till det rummet mätaren satt.
Jag kan tänka mig att många av de nybyggen där mätaren sitter samlade på annan plats att nätägaren har fått en nyckel dit.
 
O
AndersS skrev:
Bara som notering, det finns fortfarande många fastigheter där det är monterat inne i huset och fastighetsägaren måste öppna för att man ska kunna nå elmätare.
Tja... reglerna gäller inte retroaktivt... Väldigt många mätare sitter inlåsta. Det innebär inte att man för det får låsa sitt elskåp som sitter utomhus.
 
Mitt fasadmätarskåp är låst med egen nyckel samt dessutom larmat :D
 
  • Gilla
montana och 1 till
  • Laddar…
Jag hörde med Ellevio om precis detta idag. De säger att de behöver ha tillgång till skåpet, men att det funkar om jag kan låsa upp och de anmäler nästan alltid i förväg. Nu är det ju fjärravläsning, så det är ytterst sällsynt att de behöver komma.

Men de tipsade också om att brandkåren kan ha intresse av att kunna stänga av strömmen och att sådana regler borde en elektriker känna till.

Någon som är elektriker och känner till detta?

/Fumble
 
A AndersS skrev:
Bara som notering, det finns fortfarande många fastigheter där det är monterat inne i huset och fastighetsägaren måste öppna för att man ska kunna nå elmätare.
Min är en av dessa. Min förra fastighet likaså.
 
RoTe
F Fumble skrev:
Men de tipsade också om att brandkåren kan ha intresse av att kunna stänga av strömmen och att sådana regler borde en elektriker känna till.
/Fumble
Brandkåren har absolut inga problem att komma in i låsta utrymmen...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.