Får man sätta i ett riktigt lås i ett elskåp som sitter på utsidan av huset? Alltså istället för det där "triangellåset". Lite som en säkerhetsgrej.

Det måste vara upp till din elleverantör ifall de godkänner det, så kolla med dem.

Fasadskåpet är ditt och du gör vad du vill med det. Du är skyldig att upplåta plats för elmätaren och att ge elbolaget tillgång till mätaren.

Meddela nätägaren att skåpet numera är låst så att de inte åker ut i onödan utan att kontakta dig.

Avläses inte mätaren på distans numera?

stanlund2 skrev:
Avläses inte mätaren på distans numera?
Skulle tro att nätägaren inte har ärende till ditt elskåp annat än när mätaren skall bytas och då brukar de ju meddela när det är på gång. Misstänker dessutom att byten inte sker lika ofta med dagens mätare.

Mätarna avläses på distans men då det inte fungerar kan kontroll på plats behövas. vanligaste bomkörningen är sommastugeägare som slår av huvudbrytaren och gör mätaren strömlös när de stänger för vintern.

Det är dessutom inte heller helt ovanligt att mätaren slås ut vid åskoväder då kan den i vissa fall varken mäta eller leverera in spänning i anläggningen. Har du då lås på elskåpet kan det göra att det tar längre tid av avhjälpa ditt avbrott än det skulle gjort annars.

Anledningen att sätta dit ett lås är två:
- Försvåra för någon med onda avsikter att bryta strömmen till huset.
- Att ingen snor den energimonitor (räknar pulser) som vi tänkte placera där

Skulle det funka med ett kombinationslås med de sista siffrorna ur anläggningsnumret?

Vi har skåpet till sommarstugan (mitt i skogen) låst med ett hänglås. Gubbarna från elbolaget som installerade det nya skåpet rekommenderade det.

Finns redan ett triangellås. Tänkte byta ut det mot ett med nyckel.

stanlund2 skrev:
Finns redan ett triangellås. Tänkte byta ut det mot ett med nyckel.
Klart snyggare att ersätta ett av de befintliga befintliga låsen än att sätta en bygel på skåpet. Tänk på att luckan inte är helt svår att bocka om bara en låset är låst så kanske två lås är att tänka på

Och vill man "forcera" skåpet gör man det på gångjärnssidan på max någon minut. Så att kosta på några många ören på att låsa skulle i alla fall inte jag göra.

En gång tidigare vurmade jag för montage av mätarskåp invändigt av estetiska skäl men fick en massa mothugg här för att nätbolaget vill ha det åtkomligt. Nu verkart det helt OK att låsa elskåpet. Jag begriper inte logiken.
Bygg mätarskåpet i källaren eller vid centralen så är problemet löst.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nätbolagen (alla jag känner till) inte bara vill ha fri tillgång till sina mätare vid nya anläggningar, utan kräver att dom monteras så att dom när dom vill, UTAN att ta kontakt med kunden. kan komma och kolla/byta/serva sina mätare. Vissa är även med och "sponsrar" om man flyttar ut mätare så att dom blir lätt åtkomliga.

elmont skrev:
Och vill man "forcera" skåpet gör man det på gångjärnssidan på max någon minut. Så att kosta på några många ören på att låsa skulle i alla fall inte jag göra.
Så tänker jag med. Om någon gör sig besvär att komma ut med egen trekantsnyckel eller passande verktyg så lär de komma in i lådan oberoende vilket lås jag sätter på det. Det enda låset kan skydda mot är väl grannens 10-åriga busunge ifall han lyckats komma åt en trekantsnyckel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.