21 258 läst ·
32 svar
21k läst
32 svar
lås på elskåpet?
Sida 1 av 3
Fasadskåpet är ditt och du gör vad du vill med det. Du är skyldig att upplåta plats för elmätaren och att ge elbolaget tillgång till mätaren.
Meddela nätägaren att skåpet numera är låst så att de inte åker ut i onödan utan att kontakta dig.
Meddela nätägaren att skåpet numera är låst så att de inte åker ut i onödan utan att kontakta dig.
Mätarna avläses på distans men då det inte fungerar kan kontroll på plats behövas. vanligaste bomkörningen är sommastugeägare som slår av huvudbrytaren och gör mätaren strömlös när de stänger för vintern.
Det är dessutom inte heller helt ovanligt att mätaren slås ut vid åskoväder då kan den i vissa fall varken mäta eller leverera in spänning i anläggningen. Har du då lås på elskåpet kan det göra att det tar längre tid av avhjälpa ditt avbrott än det skulle gjort annars.
Det är dessutom inte heller helt ovanligt att mätaren slås ut vid åskoväder då kan den i vissa fall varken mäta eller leverera in spänning i anläggningen. Har du då lås på elskåpet kan det göra att det tar längre tid av avhjälpa ditt avbrott än det skulle gjort annars.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 869 inlägg
Skulle det funka med ett kombinationslås med de sista siffrorna ur anläggningsnumret?
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
En gång tidigare vurmade jag för montage av mätarskåp invändigt av estetiska skäl men fick en massa mothugg här för att nätbolaget vill ha det åtkomligt. Nu verkart det helt OK att låsa elskåpet. Jag begriper inte logiken.
Bygg mätarskåpet i källaren eller vid centralen så är problemet löst.
Bygg mätarskåpet i källaren eller vid centralen så är problemet löst.
Nätbolagen (alla jag känner till) inte bara vill ha fri tillgång till sina mätare vid nya anläggningar, utan kräver att dom monteras så att dom när dom vill, UTAN att ta kontakt med kunden. kan komma och kolla/byta/serva sina mätare. Vissa är även med och "sponsrar" om man flyttar ut mätare så att dom blir lätt åtkomliga.
Så tänker jag med. Om någon gör sig besvär att komma ut med egen trekantsnyckel eller passande verktyg så lär de komma in i lådan oberoende vilket lås jag sätter på det. Det enda låset kan skydda mot är väl grannens 10-åriga busunge ifall han lyckats komma åt en trekantsnyckel.elmont skrev: