OK - ett liiiiiitet problem. Detta lås har gått i baklås, det går inte att vrida nyckeln mer än lite år varje håll. Tar lika mycket stopp både åt vänster och höger. Hur kan jag göra för att inte behöva sätta yxan eller kofoten i dörren? :confused: Någon som har något tips eller råkat ut för liknande?
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan inte dessa termer alls, men en tanke som slog mig är att skära av låskolven i springan mellan dörren och karmen.
Skulle det fungera?

• Gilla
MSjöström
  • Laddar…
Antar att låset på insidan har låsfunktion, dvs.ett litet vred som man vrider för att låsa.
Har isåfall rårkat ut för samma sak, jag typ vibrerade upp dörren så att låsvredet snurrade runt, detta genom att väldigt snabbt vrida nycklen fram och tillbaka tils det tog emot, ganska länge.
Mitt lås var dock ganska slitet, kan säkert vara svårare om det är trögare.

• Gilla
MSjöström
  • Laddar…
Ska prova "vibrationstekniken", annars blir det att såga av låskolven... Måste in där imorgon...

Du kommer inte in via gångjärnen? Det brukar ofta gå att knacka bort sprinten som utgör leden.
Jag lyckades släppa ut min dotter som låst in sig i sovrummet på det sättet.

Detta är en dörr från 1928, så är sådana utanpåliggande gångjärn man bara lyfter på dörren på.. Meeeeen, men lite WD-40 och vibrationstekniken gick dörren upp! :-D

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.