P
Måste finnas en trycksak som elektriker använder för att bli just det, utöver en jäkla massa handledning och praktik. Någon som känner till en bra bok?

Tillämpning "små installationer", jag har inget intresse av transformatorstationer och dylikt.

Panor82
  • Gilla
Tokdåre och 4 till
  • Laddar…
Här är några äldre böcker (från 2003) i ämnet,
Samlingsbild av nio olika svenska tekniskt inriktade läroböcker, bland annat om elinstallation och elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen bör man även ha senaste utgåvan av elinstallationsreglerna,
Bokomslag: "Elinstallationsreglerna", navigationsutrustning, kompass, sjökort, boktitel, SEK-symboll, svensk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De flesta (alla) finns även i elektronisk form.

• Gilla
OscarLindskog och 4 till
  • Laddar…
A
Jag kan rekommendera denna bok. Den innehåller det mesta man stöter på med nyttig information taget direkt från diverse handböcker och standarder.
https://www.inforlag.se/artikel/elinstallation_yrkesmannaskap_montorshandbok

Om du menar kursmaterial för själva utbildningen så är det mer än en bok men börja med någon utgåva av ellära. Det är ju själva fundamentet allt byggs på.

Kan slå ett slag för sek handbok 436. En enklare sammanfattning av det mesta. Dock behöver man ha lite förståelse för att veta hur man ska använda mycket av det som står där.

• Gilla
Tokdåre och 2 till
  • Laddar…
Panor82
Håller med elbasen är ett bra komplement tillsammans med HB 444.

• Gilla
MBL19 och 1 till
  • Laddar…
A
Jag ville inte rekommendera handbok 444. Det kändes avskräckande att ge en 700 sidors bok med regler till någon ny. De kanske skräms iväg bara av tjockleken på den boken 🙄😇

• Gilla
Anonymiserad 618974 och 1 till
  • Laddar…
P
Många tack hörrni, beställer den av Panor82 och avh67f föreslagna boken.

Panor82
Bra start, den är lätt läst och matnyttig väcker förhoppningsvis intresset att också fördjupa sig mer i ellära och standarder.
Sen vet jag att många spottar 3ggr över axeln ryggar undan när IN nämns i detta forum men INförlag och INSU's Handbok till Elinstallationsreglerna tycker jag är både lätt läst och ett bra sätt att komma in i Elinstallationsreglerna. Många tips och råd i den också.

https://www.inforlag.se/artikel/handbok_till_elinstallationsreglerna

• Gilla
  • Wow
avh67f och 1 till
  • Laddar…
M
SS 436 40 00

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.