RilleRock skrev:
PS. Det är lättare på svenska.
Finns det något sätta att få in Svenska i systemet utan att man har tillgång till Windows med SPC Pro?

RilleRock
user7 skrev:
Finns det något sätta att få in Svenska i systemet utan att man har tillgång till Windows med SPC Pro?
Du loggar in via webgränsnittet nu?
Vilken version på .fw har du?
Antar du laddat ner en ny och där finns ju språkfilen med .clng heter den.
Och uppdateras under "Fil".
Därefter väljer du språk vid inloggning.

Hej

E i planering stadiet till att installera ett SPC 5320 larm.
Har plöjt igenom bla den här tråden, installation samt konfigurations manualen men har ändå ett par frågor. Många frågor har svarats under resans gång så ett stort plus för denna tråd.

1. Hur av larmar man bäst ett öppningsbart fönster? Magnet kontakt, glas sensor, vibration givare osv.?
Som jag har förstått det räcker det inte med magnet kontakt då tjuvarna lika gärna plockar ut glaset kassetten. E inne just nu på en vibrations givare med inbyggd magnet kontakt. Men vad säger expertisen?

2. Hur gör man för att han en givare enbart aktiv under deltidskopling och inte under fullt larmat?
Tänkte nämligen sätta en fasad detektor (Optex BX80Nhttp://www.optexamerica.com/security-products/bx-80n) på framsidan av hus fasaden och enbart ha den aktiv under skall skyddet. Anledningen e att slippa sätta givare på alla fönster samt så känner den även av om någon går in i carporten på natten, man kan ha fönstren öppna på nätterna under sommaren och ändå larma om någon närmar sig fönstren. Med tanke på att den kommer känna av carport samt ytterdörr vill jag inte ha den aktiv under full larm. Man måste ju få kunna ringa på dörren även om ingen e hemma samt parkera bilen.

Tacksam för hjälp.
//Henrik

RilleRock skrev:
Du loggar in via webgränsnittet nu?
Vilken version på .fw har du?
Antar du laddat ner en ny och där finns ju språkfilen med .clng heter den.
Och uppdateras under "Fil".
Därefter väljer du språk vid inloggning.
Tack, jag kör 3.6.6 som kom med vid leverans. Jag hade fått för mig att jag läst här att det behövde göras via SPC Pro men det här fungerade ju bra, tack!

henrik__82 skrev:
Hej

E i planering stadiet till att installera ett SPC 5320 larm.
Har plöjt igenom bla den här tråden, installation samt konfigurations manualen men har ändå ett par frågor. Många frågor har svarats under resans gång så ett stort plus för denna tråd.
Om du ska ha fler expansionsenheter i centralen så kan 5330 vara ett bra alternativ om ändå tittar på 5320 men vill ha allt samma skåp, och så får du plats med större batteri ;)

1. Hur av larmar man bäst ett öppningsbart fönster? Magnet kontakt, glas sensor, vibration givare osv.?
Som jag har förstått det räcker det inte med magnet kontakt då tjuvarna lika gärna plockar ut glaset kassetten. E inne just nu på en vibrations givare med inbyggd magnet kontakt. Men vad säger expertisen?
Jag är väl ingen expert men det låter som vi gör ungefär samma saker. Jag har dragit kabel för några vibrations givare på mest utsatta ställen men det är större risk för falklarm med sådana än en magnetkontakt. Jag får se hur jag använder dom, kanske bara för lokalt larm under skalskydd. Det beror väl på vad man har för fönster också, moderna fönster brukar vara limmade så det inte bara är att skära ut. Har man IR innanför så och dom i värsta fall slår in rutan så är det bara sekunder från att det larmar ändå.

Jag har hört att det kommit en ny uppdatering 3.7.0 till SPC, någon som vet något om detta, vad är det för några förändringar, jag kör idag 3.6.6 ska man uppdatera ?
Om man ska det är det någon som har senaste som kan förmedla det:)

RilleRock
user7 skrev:
Tack, jag kör 3.6.6 som kom med vid leverans. Jag hade fått för mig att jag läst här att det behövde göras via SPC Pro men det här fungerade ju bra, tack!
Innan 3.6 uppdateringen var webgränsnittet helt katastrofalt ur användarsynpunkt.
Det fungerade för installatör men man föredrog SPC Pro.
Nu föredrar jag webgränssnittet alla dagar i veckan.

Glöm vad jag skrev, jag loggade in som en vanlig user :o därför kunde jag inte se installatörläget.... Däremot undrar jag om det är nåt skillnad (förutom utseendet) mellan SPC Pro och webgränsnittet. Är det nåt som saknas/går inte att göra i den ena eller den andra?

Verkar som jag kommer till en begränsat variant av webgränsnittet eftersom jag ser bara basic inställningar:

Är webgränsnittet den man kommer åt via www.spcconnect.com och sen "Connect to panel web page" när man är väl inne?

Redigerat:
Uppkoppling mot larmcentral!?

Jag har tacksamt plöjt denna monstertråd fram o tillbaka och har tack vare den lyckats installera mitt larm. Hittar dock inget om uppkoppling mot larmcentral med vilket jag nu kört fast!

Ska koppla upp ip + gprs som backup. Under kommunikationer har jag provat skapa en ATS men de verkar bygga på att larmcentralen ska registrera denna via ett registrerings-id,(likt man själv gör på spc connect) vilket de inte verkar känna till något om.

Det andra alternativet jag hittat är under fliken rapportering, men vad det går att utläsa ur spc manualen är denna flik inte tänkt för detta ändamål?!

De uppgifter jag fått från larmcentralen är: mitt unika sändar id, deras ip nummer + port. Vart ska detta knappas in??

tack på förhand!

Vilken larmcentral har du valt?

Rena skrev:
Vilken larmcentral har du valt?

Securitas

Pier skrev:
Securitas
Så de tillåter egeninstallerade larm?

user7 skrev:
Om du ska ha fler expansionsenheter i centralen så kan 5330 vara ett bra alternativ om ändå tittar på 5320 men vill ha allt samma skåp, och så får du plats med större batteri ;)

Jag är väl ingen expert men det låter som vi gör ungefär samma saker. Jag har dragit kabel för några vibrations givare på mest utsatta ställen men det är större risk för falklarm med sådana än en magnetkontakt. Jag får se hur jag använder dom, kanske bara för lokalt larm under skalskydd. Det beror väl på vad man har för fönster också, moderna fönster brukar vara limmade så det inte bara är att skära ut. Har man IR innanför så och dom i värsta fall slår in rutan så är det bara sekunder från att det larmar ändå.

Har tittat på 5330 oxå. Kommer inte i dags läget att ha några expantionsenheter i centralen utan kommer ha 2st som sitter ute i huset. Tycker inte priset rättfärdigar mitt behov.

Tack för inputen. Ingen annan som har en åsikt i frågan angående givare på öpningsbara fönstrer under deltidskoppling.

Skulle upskatta svar på min fråga om det går att exkludera givare på något smidigt sätt från fullt larmat och bara ha den aktiv under deltidskoppling.

RilleRock
henrik__82 skrev:
Har tittat på 5330 oxå. Kommer inte i dags läget att ha några expantionsenheter i centralen utan kommer ha 2st som sitter ute i huset. Tycker inte priset rättfärdigar mitt behov.

Tack för inputen. Ingen annan som har en åsikt i frågan angående givare på öpningsbara fönstrer under deltidskoppling.

Skulle upskatta svar på min fråga om det går att exkludera givare på något smidigt sätt från fullt larmat och bara ha den aktiv under deltidskoppling.
Ja de går att lösa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.