RilleRock
Hulken71 skrev:
Jag vill ha inpasseringstid även på skalskyddet för annars går larmet på när tonåringarna kommer hem mitt i natten.:(
Då har du troligtvis kyssat i??

Områden>>Redigera>>Alternativ för Deltillkoppling>>Deltillkoppling, in-/utpassering
Ändra In/Utpasseringssektioner till Larmsektioner i Deltillkopplingsläge.

För på din föregående bild ser det rätt ut.

RilleRock
Hulken71 skrev:
Tack för hjälpen nu funkar områden perfekt. Jag valde att inte ha summer ljud på Deltillkoppling för att lättare skilja på full Tillkoppling och Deltilkoppling.
Så har jag åsså det för är man hemma så är det rätt enerverande att det står och piper i 20 sekunder eller vad man nu valt varje kväll.
På min entre dörr har jag något som heter "Sista utgång" det innebär att jag larmar på, öppnar dörren och så länge dörren är öppen så förblir det olarmat tills ja stänger dörren då tillkopplas larmet direkt.

RilleRock skrev:
Då har du troligtvis kyssat i??

Områden>>Redigera>>Alternativ för Deltillkoppling>>Deltillkoppling, in-/utpassering
Ändra In/Utpasseringssektioner till Larmsektioner i Deltillkopplingsläge.

För på din föregående bild ser det rätt ut.
Japp du har rätt som vanligt. Vi vanligt dödlig har dig att tacka för så mycket.

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Så har jag åsså det för är man hemma så är det rätt enerverande att det står och piper i 20 sekunder eller vad man nu valt varje kväll.
På min entre dörr har jag något som heter "Sista utgång" det innebär att jag larmar på, öppnar dörren och så länge dörren är öppen så förblir det olarmat tills ja stänger dörren då tillkopplas larmet direkt.
Snyggt, den ska jag testa!

RilleRock
Hulken71 skrev:
Snyggt, den ska jag testa!
Då väljer du attributet "Sista utgång" under den larmsektionen för din entredörr.
Default tror jag den startar nedräkningstimer från 7 eller 10 sek när dörren stängs.

Den tiden ändrar man under:
Konfiguration>>System>>Systemtimers>>Till / Från>>Sista utgång
Antal sekunder i fördröjning innan tillkoppling efter det att sista utgången stängts.
Där har jag satt min på 1 sekund så att så fort dörren stängs så tillkopplas larmet.

RilleRock skrev:
Jag stör mig lite på att mina manöverpaneler börjat pipa under utpasseringstiden vid deltillkoppling när en sektion öppnas. Så fort sektionen (dörren) stängs så tystnar mapparna.

Så var det inte i V 3.2.5, då var tyst deltillkoppling HELT tyst.

Kan det vara så att jag missat någon inställning sen jag uppgraderade till 3.6?

goerana skrev:
Hej! det kan vara hotkoden som ställer till det..från manualen, har case när systemet tar höjd på nåt sätt.
//Goerana
Vet inte om det var hotkoderna som var problemet.

Jag vill ha 4-siffrig pin, men med SSF1410 larmklass 2 verkar det som man måste ha 5 till 8 siffror i PIN koden. Vad jag gjorde för att "tvinga" fram 4 siffror (med larmklass 2) var att sätta Kommunikationer -> PC Tools -> SPC Manager -> Läge till "Läge 41: 4-PIN-siffror". Men som sagt så blev då vissa PIN koder ogiltiga.
Med larmklass 1 är det OK med 4 siffror i PIN koden.

Har det någon praktisk betydelse vilken larmklass man väljer? Jag bor i en vanlig villa med skalskydd och IR- och rökdetektorer inomhus. Spelar det tex någon roll för larmcentralen vilken larmklass man satt på systemet?

RilleRock
foogy skrev:
Vet inte om det var hotkoderna som var problemet.

Jag vill ha 4-siffrig pin, men med SSF1410 larmklass 2 verkar det som man måste ha 5 till 8 siffror i PIN koden. Vad jag gjorde för att "tvinga" fram 4 siffror (med larmklass 2) var att sätta Kommunikationer -> PC Tools -> SPC Manager -> Läge till "Läge 41: 4-PIN-siffror". Men som sagt så blev då vissa PIN koder ogiltiga.
Med larmklass 1 är det OK med 4 siffror i PIN koden.

Har det någon praktisk betydelse vilken larmklass man väljer? Jag bor i en vanlig villa med skalskydd och IR- och rökdetektorer inomhus. Spelar det tex någon roll för larmcentralen vilken larmklass man satt på systemet?
Nej det har ingen som helst betydelse för dig eller larmcentralen.
Det är parametrar för anläggningar som har krav på larmklass från sitt försäkringsbolag eller
annan kravställare så man följer regelverket.

• Gilla
foogy
  • Laddar…
RilleRock
VikHe skrev:
Jag stör mig lite på att mina manöverpaneler börjat pipa under utpasseringstiden vid deltillkoppling när en sektion öppnas. Så fort sektionen (dörren) stängs så tystnar mapparna.

Så var det inte i V 3.2.5, då var tyst deltillkoppling HELT tyst.

Kan det vara så att jag missat någon inställning sen jag uppgraderade till 3.6?
Har du tittat här?
Konfiguration>>Hårdvara>>Xbus>>Manöverpaneler>>Auk ustiska indikeringar>>
Deltillkopplingssummer = Aktiverad vid ljudande utpasseringstimer under Deltillkoppling

Hej, vad händer med ip-kamera bilder när kameran är kopplat till centralen via I/O port och tjuven stänger av strömmen? Är det möjligt att få bilder tagna från kamerorna skickat till email eller till mobilen utan att behöva ha centralen kopplat till en router? Via GPRS kanske?

RilleRock
Italiese skrev:
Hej, vad händer med ip-kamera bilder när kameran är kopplat till centralen via I/O port och tjuven stänger av strömmen? Är det möjligt att få bilder tagna från kamerorna skickat till email eller till mobilen utan att behöva ha centralen kopplat till en router? Via GPRS kanske?
1. Förhoppningsvis har du en batteribackup som är fräsch och då skickar CA tekniskt fel till larmcentralen beroende på vilken fördröjning du har inställd för när 230V nätfel skall skickas.
Själva kameran i säg skickar inte bilder till larmcentralen förrens det gått ett larm (inte fel) och skickar från den kameran som är knuten till larmpåverkad sektion.

2. Det beror ju på använd kamera.
Men med dessa är det inga problem att tex få bilder på email, ftp samtidigt som de är knutna till SPC bara de har internet.
Det konfigureras direkt i kamerainterfacet.
https://se.spiap.com/uploads/master/product/documents/s54561c112a100_ccms2010irx_023_01_sv.pdf

Är du orolig över internetavbrott borde du investera i en liten ups.

RilleRock skrev:
1. Förhoppningsvis har du en batteribackup som är fräsch och då skickar CA tekniskt fel till larmcentralen beroende på vilken fördröjning du har inställd för när 230V nätfel skall skickas.
Själva kameran i säg skickar inte bilder till larmcentralen förrens det gått ett larm (inte fel) och skickar från den kameran som är knuten till larmpåverkad sektion.

2. Det beror ju på använd kamera.
Men med dessa är det inga problem att tex få bilder på email, ftp samtidigt som de är knutna till SPC bara de har internet.
Det konfigureras direkt i kamerainterfacet.
[länk]

Är du orolig över internetavbrott borde du investera i en liten ups.
Ok men om larmet är inte kopplat till någon larmcentral kan man inte få bilderna skickats till sig själv även utan Internet koppling? Jag har läst att andra larm modeller använder GPRS för att skicka bilder. Då antar jag att man får bilderna via mms eller?

RilleRock
Italiese skrev:
Ok men om larmet är inte kopplat till någon larmcentral kan man inte få bilderna skickats till sig själv även utan Internet koppling? Jag har läst att andra larm modeller använder GPRS för att skicka bilder. Då antar jag att man får bilderna via mms eller?
Jag tror aldrig Vanderbilt kommer att göra några ändringar på den punkten för det är gprs i ett väldigt dåligt bildformat som skickas som mms som de trådlösa försäljarna håller på med till sina pirkameror.
Vissa bilder går via en server och pushas ut från den och vissa går direkt till mobil.
Det är såklart smidigt men inte direkt någon bra lösning om man nu investerat i ett bättre system som SPC.

Backup på strömmen till router samt ev extra usb modem som pluggas in i routern om man tycker det behövs om linan skulle gå ner.

RilleRock skrev:
Vem har sagt det skall vara lätt?

Vilket protokoll fungerade för dig?
Jag tror att det blev A4 till slut, men sedan kom jag av mig lite i väntan på att min map skulle anlända.

Hej,

Det kanske inte är direkt en fråga för larmskolan men alla här har ju egna SPC-larm och borde gått igenom detta. Jag har läst en massa här på forumet om larminstallation och behörighet om man vill koppla larmet till en larmcentral. Hur har ni som installerat själva gjort? Man vill ju gärna ha full kontroll över larmet och installera det själv vilket jag anser mig kunna klara av (med hjälp av den här tråden såklart). Behöver man få det installerat godkänt för att ha möjlighet att koppla upp larmet, det är om inte annat ganska intressant vid brand. Finns det något annat sätt att lösa det, kan en installatör gå igenom och godkänna installationen i efterhand?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.