1 014 436 läst ·
5 317 svar
1014k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Hej!
Jag har nu införskaffat en SPC 5320 och MAP K421 och kopplat ihop dem utan problem.
Uppdaterade också firmwaren till 3.6.6
Nu försöker jag registrera centralen på SPC Connect men får det inte att fungera alls.
Panel registration ID har jag hittat. Panel username/password antar jag är samma som User när jag loggar in lokalt?
Körde även en återställning av krypteringsnyckeln enligt tips i en annan tråd.
Fortfarande så får de ingen kontakt.
Jag antar att problemet kan vara någon inställning i min router.
Några tips?
Jag har nu införskaffat en SPC 5320 och MAP K421 och kopplat ihop dem utan problem.
Nu försöker jag registrera centralen på SPC Connect men får det inte att fungera alls.
Panel registration ID har jag hittat. Panel username/password antar jag är samma som User när jag loggar in lokalt?
Några tips?
Jo, det är jag med på. Dock är det inte givet hur man uppnår det med SPC + TL-30 tycker jag. Eftersom den normala utgången för utomhussiren inte är pontentialfri drar den ju EXT- till 0V vid larm. Därmed måste ju sirenen ställas om till just negativ styrning isf positiv. Rent sabotage tar man ju med sabotageslingan över motståndet mellan BHF och TR.RilleRock skrev:
Har försökt läsa mig till hur man gör med rökdetektorer. Har lagt dem på ett eget område. Vill även att detta område alltid ska vara tillkopplat vilket det inte finns optioner för på områdesnivå. Även om jag slår till det vid uppstart av larmet känns det inte helt safe att man faktiskt kan koppla ifrån området av misstag. Missar jag något eller är det så här "man gör"?
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Brand-konfigurerade sektioner är alltid igång oavsett om området är på eller inte. Jag tycker att du kan ha dem på samma område som allt annatphl skrev:Har försökt läsa mig till hur man gör med rökdetektorer. Har lagt dem på ett eget område. Vill även att detta område alltid ska vara tillkopplat vilket det inte finns optioner för på områdesnivå. Även om jag slår till det vid uppstart av larmet känns det inte helt safe att man faktiskt kan koppla ifrån området av misstag. Missar jag något eller är det så här "man gör"?
Så länge du har uppkoppling till larmet är inte routern något problem, inga portar eller något sånt behövs öppnas för att köra SPC.xibeca skrev:Hej!
Några tips?
Jag kommer åt centralen via browsern utan problem via 192.168.1.100.
Dock verkar inte centralen ha uppkoppling mot nätet och den står inte heller listad som en trådad enhet i routerns inställningar.
MAPen säger att SPC Connect är offline och när jag försöker registrera centralen på hemsidan kan den inte göra det för att den är offline.
Satt uppe alldeles för sent med det här igår...
Dock verkar inte centralen ha uppkoppling mot nätet och den står inte heller listad som en trådad enhet i routerns inställningar.
MAPen säger att SPC Connect är offline och när jag försöker registrera centralen på hemsidan kan den inte göra det för att den är offline.
Kör du centralen i DHCP?xibeca skrev:Jag kommer åt centralen via browsern utan problem via 192.168.1.100.
Annars gör det.
Men man kan sätta ett mellanrelä imellan så du får önskad funktion tex denna om du behöverphl skrev:Jo, det är jag med på. Dock är det inte givet hur man uppnår det med SPC + TL-30 tycker jag. Eftersom den normala utgången för utomhussiren inte är pontentialfri drar den ju EXT- till 0V vid larm. Därmed måste ju sirenen ställas om till just negativ styrning isf positiv. Rent sabotage tar man ju med sabotageslingan över motståndet mellan BHF och TR.
http://www.kjell.com/se/sortiment/h...sensorer-brytare/universalrela-12-24-v-p50602
Har du bara 1 larmområde kommer detektorerna automatiskt bli 24h dvs alltid tillkopplade.phl skrev:Har försökt läsa mig till hur man gör med rökdetektorer. Har lagt dem på ett eget område. Vill även att detta område alltid ska vara tillkopplat vilket det inte finns optioner för på områdesnivå. Även om jag slår till det vid uppstart av larmet känns det inte helt safe att man faktiskt kan koppla ifrån området av misstag. Missar jag något eller är det så här "man gör"?
Har du mer än ett larmområde så kommer de att bli frånkopplade om användaren har behörighet att göra det.
Har man isåfall brandvarning som ett eget larmområde är det bättre att endast admin kan "se" detta område varav de andra användarna inte kan det och då kan de inte styra detta område heller.
Utgången som matar rökdetektorerna programmeras Brand>Kontinuerlig>Inverterad.
Så kan man återställa detektorerna vid utlöst larm då brandutgången bryter strömmen till reläet i detektorn så att den återgår till normalläge.
Det har jag inte prövat. Får kolla det ikväll.
Pratade med supporten som sa att det kunde bero på att jag hade en gigabit-switch (?) eller pga att port 52000 var stängd eller att dns inte fungerade. Får se om det får det att fungera.
Pratade med supporten som sa att det kunde bero på att jag hade en gigabit-switch (?) eller pga att port 52000 var stängd eller att dns inte fungerade. Får se om det får det att fungera.
OK, tack för svaret. Ser inget eget syfte i att köra brandsektionerna på eget område, lägger om dem till larmområdet.RilleRock skrev:
Ska se till att koppla rökdekarna enligt din rekommendation.