999 460 läst ·
5 284 svar
999k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Paketerad med 3.6.0 filerna kom Siemens svar på SSL3 problemet. Tyvärr har man inte fått med en säkrare SSL-version i 3.6.0 utan de föreslår diverse "workarounds" istället. Gillar inte riktigt det angreppssättet.gol skrev:Har samma problem. Hör tydligen ihop med att Google har skärpt upp SSL-kraven fr.o.m version 39. Du kan läsa mer om det här.
Min Firefox funkar än så länge. Men det är nog bara en tidsfråga innan detta införs i alla webbläsare.
Frågan är hur Siemens hanterar detta? De bör ju genast uppgradera till senaste SSL-versionen annars kommer ju inte webbgränssnittet gå att använda längre.
Läs mer i dokumentet SSL Technical Note v1.0.pdf som följer med firmwarefiler.
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Någon som installerat 3.6 än, är det bara att tuta och köra eller måste man ändra mycket efteråt?
Hej,Italiese skrev:Hej,
jag försöker också koppla en siren (GE Interlogix AS610) till min 4320, men har lite problem att tolka manualerna. Med hjälp av Fiat 500 pdf, tolkning av sirenens manualen ([länk]) och andra läsningar har jag kommit fram att jag ska koppla enligt följande (4320 --- Siren):
EX+ --- Terminal 3
EX- --- Terminal 2
NO --- Terminal 1 (Strobe)
TR --- 2K2 --- Tamper 1 intern siren
Tamper 2 intern siren --- Terminal 5 (Tamper)
BHO --- Terminal 6 (Tamper). Förresten, är det någon som kan förklara vad innebär Bell Hol Off och hur den funkar?
Stämmer detta än så länge? Eller är jag helt ute och cyklar?
Sen undrar jag vad är terminal 4 i sirenen till? Måste man använda den?
En annan fråga gäller sirenernas ljud vid inbrott eller brand. Om jag har förstått rätt blir det per automatik pulsed vid brand och continuerlig vid inbrott. Eller behöver man konfigurera något i SPC?
Tack för hjälpen!
Du hade valt att inte kunna ta emot personliga meddelanden så jag svarar här istället.
Yttre sirener av denna modell med batteri har batteriet pga en anledning.
De drar ganska mycket ström som utan batteriet skulle lasta ner hela inbrottslarmsystemet.
SPC matar totalt ut 750ma och den här själv drar 600ma.
Tack vare batteriet så underhållsladdar endast centralen batteriet, som i sin tur sen strömmatar siren/blixtljuset vid larm.
Förstår inte riktigt vad saxen menas på dipparna J4-7 vad den är ställd på default.
De skall iaf vara dippade så de skall styras av 0V.
Terminal 1 = - Styrning siren/blixtljus från Utg 4,5 eller 6 (så slipper du använda den ända potensioalfria kontakten).
Terminal 2 = Bygla till terminal 1
Terminal 3 = Fast + laddning batteri
Terminal 4 = Fast - laddning batteri
Terminal 5 = Sab TR
Terminal 6 = Sab BHO
BHO+TR = Sirensabotage i detta fallet
OBS!
Ha ett par rejäla hörselskydd på dig när du kopplar in den fallifall
"En annan fråga gäller sirenernas ljud vid inbrott eller brand. Om jag har förstått rätt blir det per automatik pulsed vid brand och continuerlig vid inbrott. Eller behöver man konfigurera något i SPC?"
Helt rätt om du väljer External/internal siren som utgångstyp så sköter centralen det.
Lycka till.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Behövde inte ändra något alls.KristoferL skrev:
Lade även automatiskt till en ATS profil (spc connect, nya spcsecure fast utan portforwarding) iomed förra var konfigurerad för portaltjänsten.
Nu väntar man bara på iphoneappen.
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Topp!! Tror jag väntar tills appen är ute innan jag installerar! Några speciellt coola nyheter?
Som installatör är det nya wegränssnittet för kund där de kan få en bättre överblick av systemet än innan samt spcconnect guld.KristoferL skrev:
Kan även se installerade kameror via web nu.
Slippa in i kunders brandväggar har vi väntat länge på.
går det köra 3.6 och nya appen UTAN att göra det visa www.spcconnect.com ? som det varit idag är det ju direkt mot larmet, vilket är viss säkerhet. att skapa konton på molntjänster som kan komma åt larmet får ju varningsklockorna att ringa....
försökte läsa i dokumentationen men hittade inget annat än bara direkt via spcconnect.com
antar att det fortfarande går bra att logga in via webben bara rätt port är konfigurerad i brandväggen precis som förut?
försökte läsa i dokumentationen men hittade inget annat än bara direkt via spcconnect.com
antar att det fortfarande går bra att logga in via webben bara rätt port är konfigurerad i brandväggen precis som förut?
3.6 kräver nya appen.Boan skrev:går det köra 3.6 och nya appen UTAN att göra det visa www.spcconnect.com ? som det varit idag är det ju direkt mot larmet, vilket är viss säkerhet. att skapa konton på molntjänster som kan komma åt larmet får ju varningsklockorna att ringa....
Går man utifrån via spcconnect så loggar man in på sitt konto där man ser sina anslutna paneler/kunder som lagts till med sina unika registrerings ID.
Därefter väljer man den panel/kund man vill ansluta sig till och kommer till den vanliga inloggningsrutan där man loggar in som vanligt med användarnamn/lösenord direkt til centralen.
Gamla appen gick via Spcsecure.com >>> centralen.
Dock gillar jag inte att man kan styra till/frånkoppling direkt från spcconnect.
Känns inte alls genomtänkt.
Blir till att byta lösenord ofta.
Tänk om ens konto skulle bli hackat och någon kommer åt ett antal 100 paneler/kunder och kan slå av larmet utan ha loggat in i resp. central.
Har mailat Siemens om detta och väntar på svar.