1 014 395 läst ·
5 317 svar
1014k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Igår torsdag låg ATS nere mellan 11:08 och 14:51. Båda händelserna fick jag för en gångs skull mejl om. Sen upptäckte jag vid 22:30 att systemet var nere igen. Fick använda MAP för att slå på larmet. Idag, fredag (09:24) ligger det fortfarande nere. Ingen info har kommit om detta sista långa avbrott. De som inte har GSM får ju inga larm!
Nu har det legat nere flera ggr det sista tiden. Lite dåligt under semestertider då man inte är hemma. Larmet funkar ju men lite dåligt att man inte får någon indikering om det är något. Har ju ett annat system med enklare kamera så man ser ju att nätet hemma fungerar. Får nog köpa en GSM-modul...
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Sen i em funkar det igen.
Här är senaste nyhetsbrevet som kom i eftermiddags.J jimmyboy_666 skrev:
Dear SPC Connect customer,
We wish to apologize regarding the recurrent stability issues with our SPC Connect service, and the delayed start-up time once the system is re-started.
Please be assured, we’re aware of this, and doing everything we can to fix it as quickly as possible.
The recent success of the SPC Connect service has resulted in a significant increase in the number of monitored panels. Unfortunately this is causing some short-term capacity challenges, and has required us to reboot the service on a number of occasions over the last week to apply patches and configuration changes, which can take a few hours to restart.
We understand the impact this may have on your system, and the engineering team has been working continuously to identify and address the issues and are taking every measure to reduce this impact.
In the interest of transparency, we wish to inform you that we do anticipate some further downtime as we apply these additional remedial updates. Please know that we will keep you advised when we need to restart the system and when the service is running again. We will inform you immediately when we have remedied the situation completely.
Thank you for your understanding, and I would like to assure you of our very best intentions.
Sincerely,
Your Vanderbilt Team.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Nere igen nu??
Hej,
Eftersom det finns många kloka o kunniga personer på detta forum så ställer jag min fråga angående ett problem jag har med en trådlös deckare till larmet. Installatören till larmet har varit här 2 ggr utan att lyckas lösa problemet, deckaren ska vara bytt enl honom. Kan jag se i någon logg om det har bytts enheter?
Till problemet
Efter någon dag eller två så är det precis som att deckaren går i något sparläge och inte känner av området längre, den slutar lysa (grönt i detta fall) när den ska känna av att man befinner sig i området. Men ansluter man till SPC Connect via webben och hoppar runt i bland menyerna och kollar på den trådlösa deckaren så börjar den lysa grönt igen när den känner av något i området.
Till saken hör också att den "fungerar" (löser ut larmet) men inte riktigt tillfredställande jag kan gå runt i rummet ca 3-5 meter ifrån den utan att den löser ut sen rätt som det är så löser den ut (då kan jag gått runt 30s -1.5 min)
Någon som har några bra idéer?
Har tyvärr inte "Engineer" access till larmet så jag kan inte se mer inställningar än vad som går att göra som vanlig administratör, men det kan jag lösa om det är så att det kan tänkas vara någon inställning.
//Ron
Eftersom det finns många kloka o kunniga personer på detta forum så ställer jag min fråga angående ett problem jag har med en trådlös deckare till larmet. Installatören till larmet har varit här 2 ggr utan att lyckas lösa problemet, deckaren ska vara bytt enl honom. Kan jag se i någon logg om det har bytts enheter?
Till problemet
Efter någon dag eller två så är det precis som att deckaren går i något sparläge och inte känner av området längre, den slutar lysa (grönt i detta fall) när den ska känna av att man befinner sig i området. Men ansluter man till SPC Connect via webben och hoppar runt i bland menyerna och kollar på den trådlösa deckaren så börjar den lysa grönt igen när den känner av något i området.
Till saken hör också att den "fungerar" (löser ut larmet) men inte riktigt tillfredställande jag kan gå runt i rummet ca 3-5 meter ifrån den utan att den löser ut sen rätt som det är så löser den ut (då kan jag gått runt 30s -1.5 min)
Har tyvärr inte "Engineer" access till larmet så jag kan inte se mer inställningar än vad som går att göra som vanlig administratör, men det kan jag lösa om det är så att det kan tänkas vara någon inställning.
//Ron
R Ronnotter skrev:Hej,
Till problemet
//Ron
Trådlösa detektorer har ofta en tidsfunktion vilket gör att detektorn inte skickar någon signal vid rörelse förrän detektorn har varit inaktiv, dvs ingen rörelse har detekterats under ca 2 minuter. Har detta beaktats?
Testade lite nu och det verkar inte ha något med att ingen rörelse har detekterats på några minuter jag väntade 5 min, det blir samma sak jag kan gå ut i köket och gå runt ett tag innan den larmar.E etompau skrev:
Måste jag logga in som engineer för att göra inställningar på känsligheten?
Deckarns som sitter är en: V54538-F109-A100
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R Ronnotter skrev:Testade lite nu och det verkar inte ha något med att ingen rörelse har detekterats på några minuter jag väntade 5 min, det blir samma sak jag kan gå ut i köket och gå runt ett tag innan den larmar.
[bild]
Har själv ej detta larm, så jag har ej mer att tillföra när det gäller inställningar och parametrar för grejorna.
Märkligt att en tekniker har tittat på systemet utan att det blev bättre. Gjordes det inga gångtester av teknikern vid byte av detektor?
Mycket riktigt har SPC trådlösa PIR en återtriggningsfördröjning på ca 1 minut.R Ronnotter skrev:Testade lite nu och det verkar inte ha något med att ingen rörelse har detekterats på några minuter jag väntade 5 min, det blir samma sak jag kan gå ut i köket och gå runt ett tag innan den larmar.
[bild]
Sedan finns det även en "IR detektor pulsfilter" som man kan slå av eller sätta mellan 1 - 3 pulser. Osäker på hur den fungerar men misstänker att om man sätter den till 3-pulser så minskar känsligheten rejält.
Du kan följa varje triggning i den specifika loggen för larmingången. Så börja där om du inte redan gjort det.
Och naturligtvis är det upp till larminstallatören att verifiera och förklara för dig hur anläggningen fungerar.
Redigerat:
Jag var tyvärr inte hemma när de var här och bytte, så jag kan inte svära på att den är bytt. Han säger att de testa men det är ju efter att de varit inloggade i systemet och då brukar det fungera i 1-2 dagar (Då ser man att deckaren känner av något som rör sig, den blir grön)E etompau skrev:
Tack för hjälpen!gol skrev:
Mycket riktigt har SPC trådlösa PIR en återtriggningsfördröjning på ca 1 minut.
Sedan finns det även en "IR detektor pulsfilter" som man kan slå av eller sätta mellan 1 - 3 pulser. Osäker på hur den fungerar men misstänker att om man sätter den till 3-pulser så minskar känsligheten rejält.
Du kan följa varje triggning i den specifika loggen för larmingången. Så börja där om du inte redan gjort det.
Och naturligtvis är det upp till larminstallatören att verifiera och förklara för dig hur anläggningen fungerar.
[bild]
Efter att ha återställt larmet så jag kom åt "Engineer" kontot och testat lite med de olika inställningarna ovan så tycker jag det fungerar bättre nu.
//Ron