Har ni som installerat SPC-larm anslutit er till någon larmcentral?
Vilken/vilka kan ni i så fall rekommendera? Är framförallt intresserad av de som kan ta emot larm från SPC via IP.

SM6SIF skrev:
Jag var väl inte vaken sent igår när jag trodde att jag slog igång grejerna. Idag startade det upp.

Någon som kan förklara skillnaden där det står "Type" där jag konfigurerar givare? Alarm, Entry/Exit och Tamper. Vad blir det för skillnad för exempelvis en IR-detektor?
Det är vilken funktion sektionen ska ha,
Alarm är direktlarmande
Entry/Exit är fördröjd sektion för tex magnetkontakt på entrédörr
Tamper är endast tänkt som sabotagelarm för siren eller kopplingsplint.

Välj svenska som språk så blir det lättare :)

• Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
Jag har Alarm på alla IR-deckare utom den som sitter i hallen innanför entrédörren, den är entry/exit. Det är även den magnetkontakt som sitter i ytterdörren. Detta för att larmet ska räkna ner från t.ex 45 sekunder innan larmet går från att den känner av en rörelse eller att dörren öppnas. Skulle dessa vara satt på Alarm går larmet direkt! Tamper vet jag inte när man sätter en givare som, antar att det är för att den endast ska dra ett "tamper-larm", dvs att någon fipplar med en sensor eller liknande ...

Redigerat:
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
Någon vänlig som kan förklara lite grundläggandew grejer?
I manöverdisplayen står det Engineer on site,, eller något liknande. Varför blir det så? Jag skriver pin/lösen så kommer jag in i menyn och kan konfigurera. När jag försöker logga in genom webläsaren så kan jag inte logga in för lösen blir fel. Är det inte samma som via manöverpanelen? dvs 4 siffror?

Fick ge upp att logga in :(

Fungerar kanon mot Securitas Alert och Rapid larmcentral.

Någon som hittar hur man gör en fabriksåterställning? Jag har letat och letat.

bygga_bo skrev:
[länk]

Längst ner på sidan 35 beskrivs hur använder återställningsknappen.
Jaha, på så vis. Missade att söka på det ordet i dokumentet. Försökte med fabriksåterställning och en massa annat.

Tack!

Siemens senaste Aliro, är det nåt som funkar ihop med SPC eller är det nån stand alone historia, hittar väldigt lite information om det. Gillar ju ju kortläsarna, dom var snygga.

SM6SIF skrev:
Någon vänlig som kan förklara lite grundläggandew grejer?
I manöverdisplayen står det Engineer on site,, eller något liknande. Varför blir det så? Jag skriver pin/lösen så kommer jag in i menyn och kan konfigurera. När jag försöker logga in genom webläsaren så kan jag inte logga in för lösen blir fel. Är det inte samma som via manöverpanelen? dvs 4 siffror?

Fick ge upp att logga in :(
När du loggar in via webben använder du Engineer som anvnamn. Notera stort E. Lösen är samma som för installatör i mapen. Sen kan du sätta ett specifikt för webben.
Du hamnar då i "progeamteknikerläge". Finns en knapp nere till höger där du går in i "fullt installatörsläge" där du kan ställa in allt.
"Engineer on site" eller installatör på plats brukar det stå när man är inloggad via webben, men hade du kommit så långt?

• Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
Tack för svaret Fredrik! Jag gjorde precis så och så bytte jag lösen. Sedan rätt som det var så kunde jag bara logga in via manöverpanelen men inte via webgränssnittet. Trodde att jag gjort något fel när jag bytte lösen och tänkte att det nog krävs systemåterställning. När jag kom hem idag så testade jag igen och då kom jag in. Skumt men bra =)

Nu är jag inloggad som engineer och kikar på att lägga till tag via PP500 för att kunna larma av och på. Ser man i Access Log om larmet är av resp på?
Det känns väldigt avancerat. Vill bara stänga av och på larmet med den.

SM6SIF, var du inloggad via panelen när du försökte logga in via webläsaren? Har för mig att jag har läst någonstans att det inte funkar... och det känns logiskt om det är så.

Jag har version 3.4.5. Längst nere till höger står det Soft Engineer?! Jag kan bara byta mellan Engelska, franska och tyska?!?
Jag kör via webgränsnittet.
Hittar inte inställningarna för att ställa in av och pålarmning via PP500 (Har en A210 också).

bygga_bo skrev:
SM6SIF, var du inloggad via panelen när du försökte logga in via webläsaren? Har för mig att jag har läst någonstans att det inte funkar... och det känns logiskt om det är så.
Jag hade skrivit in pin(fyra siffror) på manöverpanelen.

Ställer några frågor här igen och hoppas att någon vänlig själ har svaren!:)

Jag har version 3.4.5. Vad betyder "Soft Engineer" som står längst nere till höger?

Om jag vill byta språk till svenska. Hur gör jag? Det finns tre språk via webgränssnittet att välja(Eng, DE och FR).

Hur ser jag på websidan att larmet är på respektive av?

Jag ska konfigurera PP500-läsaren(kopplad via en A210) så att jag kan stänga av resp sätta på larmet innan jag går in i huset. Jag har ingen elektronisk dörr utan vanliga nycklar sedan.

Några andra tips som kan vara bra att veta som nybörjare mottages tacksamt. Alla detektorer och siren fungerar fint.

Tack på förhand!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.