Filestorm
Tack nikbr998

fick mina Clips idag från dig, snabbt och smidigt, nu är det monterat och klart,:ok:,nu ska jag bara få Morgontofflan att samarbeta och se om han har fått Stealth egenskaper framför IR deckaren:ok:

• Gilla
nikbr998
  • Laddar…
Hej!
Jag har börjat installera ett Vanderbilt SPC 4320 som hemlarm, och har med god hjälp från bl a den här tråden fått igång CA, 2 st MAP och ett par sektioner. Stort tack till alla engagerade här!

Jag har läst mig till att om man vill dubbelbalansera 2 st magnetkontakter i serie, så kan man aktivera "EOL Bredd" för att inte få så snäva gränsvärden för slingans motstånd. Men var kan jag hitta information om vilka gränsvärden som gäller vid EOL Bredd? Något inlägg handlade om att man kan titta i en tidigare version av manualen (Version 3.1), så jag letade upp den också (en engelsk version 3.1 från 2011). I den finns gränsvärdena för de olika konfigurationerna på sid 53.

Först testade jag med 4,7 kOhm över båda MK och även som slutmotstånd (DUAL_4K7_4K7). Med båda MK öppna mäter centralen upp ett motstånd på 14,3 kOhm, och anger EOL Kvalite "Otillfredställande" (vilket stämmer med manualen version 3.1, som anger högsta gräns för "öppen" till 14,0 kOhm).

Så jag testade att byta slutmotstånd till 2,2 kOhm och ändrade balansering till DUAL_4K7_2K2. Enligt 3.1-manualen ska högsta gräns för "öppen" även för denna konfiguration vara 14,0 kOhm. Med båda MK öppna mäter nu centralen upp 11,7 kOhm vilket isf borde vara godkänt. Men nu anger CA "Ogiltigt värde" för sektionen. Jag tycker inte det stämmer med vad som anges i manualen. Vad gör jag fel?

Ny mysig uppdatering till SPC Connect har precis släppts med bland annat audio/video verifiering samt att senaste händelserna nu äntligen syns först då man tittar på loggarna! Och så lite GDRP på det såklart ;)

RilleRock
P Peter_GA skrev:
Hej!
Jag har börjat installera ett Vanderbilt SPC 4320 som hemlarm, och har med god hjälp från bl a den här tråden fått igång CA, 2 st MAP och ett par sektioner. Stort tack till alla engagerade här!

Jag har läst mig till att om man vill dubbelbalansera 2 st magnetkontakter i serie, så kan man aktivera "EOL Bredd" för att inte få så snäva gränsvärden för slingans motstånd. Men var kan jag hitta information om vilka gränsvärden som gäller vid EOL Bredd? Något inlägg handlade om att man kan titta i en tidigare version av manualen (Version 3.1), så jag letade upp den också (en engelsk version 3.1 från 2011). I den finns gränsvärdena för de olika konfigurationerna på sid 53.

Först testade jag med 4,7 kOhm över båda MK och även som slutmotstånd (DUAL_4K7_4K7). Med båda MK öppna mäter centralen upp ett motstånd på 14,3 kOhm, och anger EOL Kvalite "Otillfredställande" (vilket stämmer med manualen version 3.1, som anger högsta gräns för "öppen" till 14,0 kOhm).

Så jag testade att byta slutmotstånd till 2,2 kOhm och ändrade balansering till DUAL_4K7_2K2. Enligt 3.1-manualen ska högsta gräns för "öppen" även för denna konfiguration vara 14,0 kOhm. Med båda MK öppna mäter nu centralen upp 11,7 kOhm vilket isf borde vara godkänt. Men nu anger CA "Ogiltigt värde" för sektionen. Jag tycker inte det stämmer med vad som anges i manualen. Vad gör jag fel?

10k är max vid dubbelbalanserat.
Jag rekommenderar 1k+1k.

• Gilla
Peter_GA
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
10k är max vid dubbelbalanserat.
Jag rekommenderar 1k+1k.
Ok, tack! Det förklarar saken. Jag har även funderat på att plocka bort larmmotstånden och bara köra med ändmotstånd t ex SINGLE 4K7. Risken för sabotage i hemmiljö är ju mycket liten. Finns det någon annan stor fördel, förutom sabotageövervakningen, med att köra dubbelbalanserat?

P Peter_GA skrev:
Ok, tack! Det förklarar saken. Jag har även funderat på att plocka bort larmmotstånden och bara köra med ändmotstånd t ex SINGLE 4K7. Risken för sabotage i hemmiljö är ju mycket liten. Finns det någon annan stor fördel, förutom sabotageövervakningen, med att köra dubbelbalanserat?
Det fick bli 1K+1K iaf. Inte för att jag förstår fördelen med det till 100%, utan mest ”för att det går” :) Nu funkar det klockrent. Tack för hjälpen!
Är för övrigt väldigt nöjd med valet av SPC! Vår larmresa började med att vi hade en säljare från Verisure på besök hemma, men det kändes inte rimligt att förutom installationen sedan betala nästan 5000 kr om året så länge tjänsten är igång. Vi vill ju ha larmet i många år framåt, och det blir mycket pengar till slut... Nu har jag full kontroll över mitt eget larm och kan ansluta till en larmcentral om jag vill. Till en avsevärt lägre kostnad...

• Gilla
Filestorm och 1 till
  • Laddar…
RilleRock - Har fortfarande problem med att få push och mail från teknisk sektion. SMS funkar. Har kollat allt. Kan det vara så att den inte skickar tekniska larm via mail?

Hej,

Jag behöver något för att se om min (elektriska) garageport är stängd, kan jag använda en induktiv givare som t.ex. LJ12A3-4-ZBX? och hur ska jag då koppla in den?

M McZ skrev:
Hej,

Jag behöver något för att se om min (elektriska) garageport är stängd, kan jag använda en induktiv givare som t.ex. LJ12A3-4-ZBX? och hur ska jag då koppla in den?

Det är en open collectorutgång på den. Svart ledare sluter mot jord via en intern NPN-transistor.
Matningsspänning 6-36 VDC

missade kretsschemat för den :surprised: så då skulle man ansluta brun till +12v, blå till GND och svart till ingång?

Men 300mA låter mycket, har för mig jag läst att man inte kan ta ut så mycket ström direkt ifrån centralen :thinking: mer än 300mA går väll att plocka ut, men de ska ju räcka till alla enheter.

Gissar på att det är max belastning på transistorutgången. Själva detektorn drar säkert inte så mycket.

RilleRock
UPS-tekniker UPS-tekniker skrev:
RilleRock - Har fortfarande problem med att få push och mail från teknisk sektion. SMS funkar. Har kollat allt. Kan det vara så att den inte skickar tekniska larm via mail?
Fungerar hur bra som helst.

Skärmdump av ett systemlarm från SPC Connect med tidsstämpel och användarnamnet Rikard.

RilleRock
UPS-tekniker UPS-tekniker skrev:
Och via mail.
Skärmdump av två nya e-postmeddelanden från info@spcconnect.com med avsändaren Rikard.

Jag har nu försökt mig på att koppla in LJ12A3-4-ZBX mot en ingång.

Brun -> +12V
Blå -> GND & COM (Fel?)
Svart -> Ingång

konfigurerad utan motstånd och normalt öppen.
Den fungerar bra när den är aktiverad. dvs. när den känner av metall. men när den tappar kontakten med metall så indikerar larmet jordfel efter en stund. Gissar att det är för den bara har tre trådar och en av dom är ansluten till både COM och GND, går det att lösa?

M McZ skrev:
Jag har nu försökt mig på att koppla in LJ12A3-4-ZBX mot en ingång.

Brun -> +12V
Blå -> GND & COM (Fel?)
Svart -> Ingång

konfigurerad utan motstånd och normalt öppen.
Den fungerar bra när den är aktiverad. dvs. när den känner av metall. men när den tappar kontakten med metall så indikerar larmet jordfel efter en stund. Gissar att det är för den bara har tre trådar och en av dom är ansluten till både COM och GND, går det att lösa?
Har du testa olika koppling av blå ledare? Enbart till GND eller enbart till COM?
Annars har jag inte mycket mer att tillföra. Har inte pysslat med detta larm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.