999 535 läst ·
5 284 svar
1000k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Det var mest det jag skrev om lysdioderna på pp500 som var intressant.RilleRock skrev:
Som den uppför sig på mitt arbete (det jag beskrev), så har man ingen indikation på om det är på eller avlarmat. Man måste passa på och titta på dioderna hela tiden vid på och avlarmning. Frågan var om detta "dioduppförande" är standard vid installation av pp500 till A210? (släckta dioder med indikation några sekunder vid av på laremning eller vid felslagning av kod)
Standard är att dioderna följer dörrläget dvs upplåst av systemet eller ej.J johan112233 skrev:Det var mest det jag skrev om lysdioderna på pp500 som var intressant.
Som den uppför sig på mitt arbete (det jag beskrev), så har man ingen indikation på om det är på eller avlarmat. Man måste passa på och titta på dioderna hela tiden vid på och avlarmning. Frågan var om detta "dioduppförande" är standard vid installation av pp500 till A210? (släckta dioder med indikation några sekunder vid av på laremning eller vid felslagning av kod)
Ett tag sen jag var på en sån läsare men den lär även default lysa rött vid fel passerkod alt ett summerljud.
när jag ansluter till kameran direkt ifrån webläsaren så får jag bild. Både stillbild via /image/jpeg.cgi och video via /mjpeg.cgiRilleRock skrev:
Den är inställd på 640x480RilleRock skrev:
EDIT: Den fungerar nu, kameran hade fel tid. Jag antar att det var det som var felet. Testade ändra upplösningar och FPS, synca tiden med datorn m.m. sen helt plötsligt började den fungera..
En annan fråga, vilken larmcentral tar emot SPC larm? Har dom några krav på inställningar?
Redigerat:
Gött de löste sig.M McZ skrev:Den är inställd på 640x480
EDIT: Den fungerar nu, kameran hade fel tid. Jag antar att det var det som var felet. Testade ändra upplösningar och FPS, synca tiden med datorn m.m. sen helt plötsligt började den fungera..
En annan fråga, vilken larmcentral tar emot SPC larm? Har dom några krav på inställningar?
Nokas, Rapid, Gävleborg tar emot FlexC
Vet inte om Lövestad har uppgraderat än.
Securitas tror jag inte heller har startat att köra senaste men de tar emot föregående protokoll EDP oavsett.
Yes, det är olika beroende vilken larmcentralen och version (FlexC, EDP) som används.
Ok, vad har dom för typ av krav? Bara för inställning av protokollet?RilleRock skrev:
Nån koll på priser?
Godkänd installatör som kopplar upp, testar av och förmedlar åtgärdslistan.M McZ skrev:
Den har koll på det som behövs.
Det ändras hela tiden med de ligger i ungefär samma härad.
Nokas och Lövestad har vart billigast innan iaf.
Beror på lite var man bor och man vill ha ryck etc om vilken man väljer.
Ok, så dom behöver ha hit nån snubbe, då tar det lång tid och blir krångligt.. jag vill ha det inkopplat nu.RilleRock skrev:
Sen när larmet väl är uppkopplat mot larmcentral, vad kan man göra efter det?
Vårat larm ska byggas ut med lite extra prylar senare, men vi ska snart bort på semester och det hade varit trevligt att ha det uppkopplat då.
Det är endast Rapid som har svarat på min fråga, så Nokas och några andra ligger efter på den punkten.
Hur kan jag testa mina brandvarnare?
och hur får jag tyst på dom igen vid falsklarm, typ steker för hårt. Kan man i förväg "tysta" ner larmet om man märker att det blir mycket matos när man steker?
Brandvarnare: HDv3007OS med SiWAY modul. Brandvarnarna lever ju sitt eget liv och bara skickar larm till SPC, kan man då få SPC att tillfälligt ignorera brandlarmet? Med ett enkelt sätt typ ett knapptryck eller liknande, typ mapping gate mot #1 eller så på panelen triggar igång ~30min paus på brandlarmet.
Går det att styra 3 utgångar med appen op3,4,5
Jag behöver 2st utgångar till mina garage portar som har en ingång för en bryttare kortslutnings signal för att öppna porten .
Eller måste jag köpa expantions kort för att få det att fungera ?
Är det värt att köpa den nya knapp panellen 520 över den gammla ?
Jag behöver 2st utgångar till mina garage portar som har en ingång för en bryttare kortslutnings signal för att öppna porten .
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 195 inlägg
Op3 är ett potetialfritt relä som går att använda till ditt ändamål. Op 4 & op 5 är transistorutgångar, där behövs ett mellanrelä på vardera för att fungera som du tänkt det.R RickardAP skrev:Går det att styra 3 utgångar med appen op3,4,5
520 panelen är riktigt snygg. Så den rekomenderas om du vill ha lite finess på installationen.
Hej
Jag ska sätta upp ett utökningskort i rummet bredvid centralen.
Jag har cat5e awg26 i massor. Är denna tråd för klen att dra mellan central och utökningskort? kan jag ha den mellan utökningskort och manöverpanel (2 meter)?
Vilken kabel rekommenderas mellan psu och utökningskort om jag väljer detta alternativ...? Ska jag dra ett separat par för ström? Jag är osäker på vilka diametrar på paren för ström och x-bus som behövs.
Jag ska sätta upp ett utökningskort i rummet bredvid centralen.
Jag har cat5e awg26 i massor. Är denna tråd för klen att dra mellan central och utökningskort? kan jag ha den mellan utökningskort och manöverpanel (2 meter)?
Vilken kabel rekommenderas mellan psu och utökningskort om jag väljer detta alternativ...? Ska jag dra ett separat par för ström? Jag är osäker på vilka diametrar på paren för ström och x-bus som behövs.