RilleRock
jockelw skrev:
Gasen är inte alls dyr. Borde kosta runt 200kr och räcker bra länge. Kolla med din lokala larminstallatör.
Låsshop tar 249:- plus frakt.
Har samma oöppnad hemma.
PM för pris.

RilleRock
Italiese skrev:
Vad bra att man kan göra det. Det är kanske 15 meter max. Räknas det som lång sträcka?
Nu behöver jag bara "översätta" lite ditt svar :) så att jag kopplar rätt till min SPC 4320:

vad betyder 0V styrd? är det terminal C i centralens sektionsingångar?

2- "samt larmsektion tur" där tappade du mig lite...Ska jag koppla 0V i centralen till tur i deckarna (NC)? Är det för att använda mindre ledare? Kan jag inte koppla irs tur till C i centralens sektionsingångar? Jag har endå 2 lediga. Bifogar ett enkelt kopplingschema enligt ditt förslag.[bild]

Vet du vad gasen heter och var kan man köpa det? Är det dyrt?
Du börjar hänga med. Kul :cool:
15m är lugnt.
Me de små strömmarna så uppemot 90 m innan man börjar oroa sig för spänningsfall i en EKKX.

Styrd 0V skall in på en OP tex 6.
För att man skall kunna programmera upp en återställning via map för brandreläet i detektorn.
Jacka ner detektorn och upp med den igen har samma effekt.. men inte lika smidigt :p

Visst kan du använda tråd 7 till com för båda Ir och tråd 8 för com till brand.

Ok så 0V i branddeckare ska kopplas till en valfri OP. Hur programmera man en återställning via map (förresten vad betyder detta?). Om jag använder com ingång till brand kan jag fortfarande programmera en återställning?

En fråga om konfigurering i spc, under System timers står det "Fire Pre-Alarm 30 Seconds (Period in which a fire alarm is not reported for zones with 'Fire Pre-Alarm' attribute set)". Under Attributes står det "Prealarm - If checked then fire alarms are delayed, unless user confirm the fire". Vad händer då under de första 30 sekunder då om man checkar denna option? Hur ska användare bekräfta brand?

Just det...behöver också tips på en trådbunden brand/rökdetektor som jag kan använda med SPC 4320. Behöver montera det i ett kallt garage så ska klara låga temperaturer (-25 minst) samt inte ge falsklarm när man startar bilen. Någon bra modell?

Redigerat:
RilleRock
Italiese skrev:
Just det...behöver också tips på trådbundna branddetektor som jag kan använda med spc 4320. Någon bra modell?
DP721R
Sockel DB702

RilleRock
Hur programmera man en återställning via map (förresten vad betyder detta?)
Utgångstyp rök,läge kontinuerlig, 30 i "På timer", samt inverterad.
Detta innebär att vid återställning i map så bryts strömmen till rökd i 3 sek så reläet blir normalt igen.
Annars kan du inte återställa.

Om jag använder com ingång till brand kan jag fortfarande programmera en återställning?
Com är till larmsektionen och en fast 0V utgång allså inte programmerbar.

En fråga om konfigurering i spc, under System timers står det "Fire Pre-Alarm 30 Seconds (Period in which a fire alarm is not reported for zones with 'Fire Pre-Alarm' attribute set)". Under Attributes står det "Prealarm - If checked then fire alarms are delayed, unless user confirm the fire". Vad händer då under de första 30 sekunder då om man checkar denna option? Hur ska användare bekräfta brand?
Har du inte ändrat till svenska än?:D
Det kommer pipa i map och man bekräftar i map.

Jag tycker aldrig man skall fördröja brandvarning under normal drift.
Bättre istället att göra frånkoppling vid behov av detektorn som man lägger i ett eget område som därefter automatisk tillkopplar igen efter inställd tid.

RilleRock
Italiese skrev:
Just det...behöver också tips på en trådbunden brand/rökdetektor som jag kan använda med SPC 4320. Behöver montera det i ett kallt garage så ska klara låga temperaturer (-25 minst) samt inte ge falsklarm när man startar bilen. Någon bra modell?
Då gäller inte ovanstående tips.
Denna klarar -30 för 12 V med reläfunktion så man kan dubbelbalansera den.
http://www.teletec.se/brandlarm/detektorer/eco1000-brel12l-relasockel-12v-manuell
http://www.teletec.se/brandlarm/detektorer/eco1003-optisk-rokdetektor

Hur mycket skit spottar din bil ut?

Hahahaha :D nej jag har inte en så gammal bil, funderade mest om avgaserna kunde påverka detektorn på nåt sett. Tack, ska ta en titt på dem.

Jepp kör fortfarande på engelska, tycker att vissa saker, mest förklaringarna i manualen är en smula tydligare på engelska än svenska. Nej jag tycker inte eller att man ska fördröja larmet.

just det, map=manöverpanelen....:rolleyes:

Måste fråga,har nån av er som har SPC kopplat till någon larmcentral eller kör ni larmen via GSM modul?
Går det lägga in så SMS går till flera anv vid larm? Vad står vid inbrott resp Brand larm?
Ringde Falck idag o de körde inga privata larm till sin larmcentral enl henne längre. Vad finns det mer för alt?
För puschmeddelande i appen fungerar inte va?

jimmyboy_666 skrev:
Måste fråga,har nån av er som har SPC kopplat till någon larmcentral eller kör ni larmen via GSM modul?
Går det lägga in så SMS går till flera anv vid larm? Vad står vid inbrott resp Brand larm?
Ringde Falck idag o de körde inga privata larm till sin larmcentral enl henne längre. Vad finns det mer för alt?
För puschmeddelande i appen fungerar inte va?
Du kan absolut koppla spc centralen mot ett larmbord, dock så tror jag att en installatörsfirma måste göra detta. Kolla med Securitas.

Du kan skicka sms till flera mottagare. Det står:
Datum, tid
Brand sektion 6 RD
korridor 2

Ingen push i appen just för tillfälle.

RilleRock
Vill man inte köpa gsm/gprs modulen kan man köra med pushmail från SPCconnect.

B
Har mot Securitas. Måste bara vara firma om man vill ha dyra varianten med "fria" utryckningar vid skarpa larm.

Har enkla , 1200kr/år tror jag. De ringer kvickt.

Ja kan ju vara så att man måste ha installatörsfirma för att
få koppla till larmcentral. Nån som vet?
Saknar man Push tycker ni eller blir det samma sak med
sms??

Men Pushmail så signalerar väl telefonen för alla mail?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.