Frun vill byta ut larmet - Inga konstigheter där, det är ~14 år gammalt, osmart och går inte att få till med tex ett definitivt smartare dörrlås.

Räknar på olika lösningar - Hyrlarm och köplarm.

Jämför det lite som att man skall köpa en bostadsrätt eller ta en hyresrätt. För det är fanken inte billigt!!

Hade Garda på besök och resulterade i detta:

Installation ingår.
37282kr för larmet, 50% betala upfront - Bara för att jag hatar LF finans och övriga ”kreditgivare” och så 388kr per månad i 48 månader gentemot Garda.
(Tillkommer serviceavtal samt larm avtal) så den faktiska månadskostnaden år 1 är 445kr samt 545kr per månad i resterande 36 månader.
Konstigt att säljaren undvek just de punkterna gällande ”serviceavtal” och ”Säkerhetsavtal B”…. 🤔

Larmet inkluderar en Yale Doorman L3S samt lösning för koppling mot larm.

Totalkostnad - Som jag får det till över 48 månader = 44173kr (Duktigt mycket mer cash med LF finans!!)

SEN blir det billigt med endast serviceavtal (645) och säkerhetsavtalet (1199) per år som ger en månadskostnad om 153kr.
(Via finansiering så är avtalet över 72 månader och där är kostnaderna lägre per månad, men självklart dyrare tutti.)

Verisure:
Hyrlarm rent krasst - Lite fördelar med fler sensorer och en extra deckare med kamera till jämfört med Garda - Ett paket helt enkelt.

Installation ingår.
Startavgift 2990kr
Månadsavgift 549kr
Ingen Yale Dorrman med men däremot lösning för att ansluta ett. Dvs, hårdvara.
Totalkostnad 48 månader (Förutsatt att höjning inte sker).

Totalkostnad 48 månader 29342kr
+ Yale Doorman ~5000kr
Så vi säger 34342kr över 48 månader för att matcha Garda.

Sen löper det på med 549kr i månaden. Tar väl ~12 månader till innan kostnaden faktiskt överstiger ett Garda Larm om man bara kikar på mellanskillnaden i månadskostnad.

Så krasst 60 månader har dem kostat ish samma. Sen drar det iväg med Hyrlarm… duktigt!

Skillnaden är att du äger ditt Garda - Men du fortfarande hyr ditt Verisure.
Så man kan ju börja på ny kula med ett nytt larm genom uppsägning osv efter 60ish månader för att hålla sig uppdaterad. Kanske…

Sen har vi Ajax;
Byggde ett larm likvärdigt båda ovan, totalkostnad (men en extra dörrbrytare på grund av paketlösning) inklusive larmcentral i 48 månader = 27152kr.
+ Yale Doorman L3S ~5000kr

Totalpris 32152kr över 48 månader ungefär.

Månadskostnad under de 4åren är där 0kr i månaden då det ligger med i köpet.
Sedan 1290 per år enligt dagens prislista.
(Safeland).

Det finns för och nackdelar med alla - Det jag gillar är att Ajax kan snacka med plejd.
Sen tror jag man kan kolla kameror själv på Ajax men inte på Garda eller Verisure.
Någon som har koll där!?

Ajax blir dyraste käftsmällen - Men billigast på sikt. Utbyggbart (Lär ju inte hända) och man kan fixa allt själv = klapp på axeln och en öl.
Totalt flexibelt och man bara köper ev nya moduler.

Verisure får man stå med mössan i hand och ringa var 24e månad och gnälla på höjda avgifter.

Garda, tja, 48månader innan man kan kalla nått ”sitt” och sen sitter man helt enkelt fast i den båten. Kostnader för ev. uppgraderingar är oklart.

Har inte plejd i villan, men tankarna finns där på diverse saker och det är det som drar mig lite mot Ajax - Trots den initiala kostnaden.
Garda och Verisure går mer mot Homeassistant och egna lösningar om jag förstår det rätt som troligtvis INTE, någonsin, kommer in i det här huset.
Fånigheten i att ”prata” med teknik är för mycket för mig…

Hur skulle du/ni gjort!?

Fattar att man är mer partisk och kanske lutar åt det man har - Söker input, fördelar, nackdelar eller nått som jag inte tänkt på bortsett från den ekonomiska aspekten.

Sen vad tycker ni - Hyra? Köpa?

Förresten - Någon som vet vilka väktare som Ajax verkligen använder i Fjollträsk!?

Köpa Ajax: Jag har i år slängt ut Verisure (de begick avtalsbrott) och ersatt med Ajax. Nu äger vi prylarna själva, de har överlag bättre funktionalitet och större flexibilitet så att vi själva kan bestämma hur vi vill ha det (inklusive val av larmoperatör). Verisure har inget existensberättigande, eller jo, om du prompt vill ha ett hemlarm utan att behöva tänka på något själv och är beredd att betala för det.

• Gilla
slacker
  • Laddar…
A Alikzus skrev:
Köpa Ajax: Jag har i år slängt ut Verisure (de begick avtalsbrott) och ersatt med Ajax. Nu äger vi prylarna själva, de har överlag bättre funktionalitet och större flexibilitet så att vi själva kan bestämma hur vi vill ha det (inklusive val av larmoperatör). Verisure har inget existensberättigande, eller jo, om du prompt vill ha ett hemlarm utan att behöva tänka på något själv och är beredd att betala för det.
Hur har ni valt operatör? Lokala företag och kanske kostnader förknippade med det?

Lutar mer och mer mot att bara köpa skrotet och fixa själv - För att man kan!

Med larmoperatör så syftar jag på larmcentral. Det listas i appen vilka som finns tillgängliga i ens område och medför en månadskostnad om man vill ha det.

Prylarna har jag själv satt upp och konfigurerat.

• Gilla
slacker
  • Laddar…
A Alikzus skrev:
Med larmoperatör så syftar jag på larmcentral. Det listas i appen vilka som finns tillgängliga i ens område och medför en månadskostnad om man vill ha det.

Prylarna har jag själv satt upp och konfigurerat.
Kikade själv på lösningen direkt från SafeLand - Men man kan alltså välja själv vart man vill eventuella larm skall gå på Ajax!?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.