Hej.
Jag ska bygga ett fjällhus hyggligt långt från hemmet. Jag tänkte installera ett trådat DSC-larm men inte bara använda det som larm utan också som samlande punkt för husets styrning och övervakning. Detta för att komma runt problemet med att ha parallella behov av informationsvägar till larm- och värmesystem. Bredband är förmodligen inget alternativ inom en överskådlig framtid.

Jag har läst alla trådar om dessa larm men inte lyckats få svar på följande:
1. Med utgångskort, kan jag styra belysningsgrupper? Jag tänkte ha reläventil på inkommande vatten. Jag tänkte även slå av uteelen när man larmar på. Vilka slavreläer är lämpliga att koppla till utgångarna för att styra enstaka belysningsgrupper?
2. Med utgångskort, kan jag pulsa temperatursänkning/-höjning? Vid pålarmning aktivera temperatursänkning och med uppringning aktivera temperaturhöjning. Jag inser att jag behöver en temperaturstyrning på värmepumpen som tar emot sådana styrsignaler.
3. Med utgångskort, kan jag aktivera/deaktivera kamerinspelning? Eller egentligen, hur bör jag lägga gränssnitt mot kameror mest rationellt?
4. Utan att larma av eller på, kan jag via GSM fjärrstyra temperaturhöjning/-sänkning? Dvs, separat hantera utgångar utan att ändra på larmscenario/-aktivitet.
5. Kan jag läsa av data fjärr? Jag tänker ha en temperaturdetektor som larmar för över-/undertemp men skulle också vilja kunna läsa av aktuell temperatur både ute och inne. Jag hittar inte om det förutom detektorn också finns möjlighet att koppla in en givare som sedan kan avläsas. Eller går det att föra över temperaturdata från värmesystemet till larmet för att därifrån kunna läsa ut det via GSM?
6. Hur löser jag tillgång till kameraströmmar? Kan GSM-modulen till larmet användas till det också? Anta att ett fönster har slagits sönder, inbrottslarm och sedermera lågtemperaturlarm går. Att då kunna accessa kameror kan vara ett praktiskt sätt att kontrollera läget.
 
Dartanjang skrev:
Hej.
Jag ska bygga ett fjällhus hyggligt långt från hemmet. Jag tänkte installera ett trådat DSC-larm men inte bara använda det som larm utan också som samlande punkt för husets styrning och övervakning. Detta för att komma runt problemet med att ha parallella behov av informationsvägar till larm- och värmesystem. Bredband är förmodligen inget alternativ inom en överskådlig framtid.

Jag har läst alla trådar om dessa larm men inte lyckats få svar på följande:
1. Med utgångskort, kan jag styra belysningsgrupper? Jag tänkte ha reläventil på inkommande vatten. Jag tänkte även slå av uteelen när man larmar på. Vilka slavreläer är lämpliga att koppla till utgångarna för att styra enstaka belysningsgrupper?
2. Med utgångskort, kan jag pulsa temperatursänkning/-höjning? Vid pålarmning aktivera temperatursänkning och med uppringning aktivera temperaturhöjning. Jag inser att jag behöver en temperaturstyrning på värmepumpen som tar emot sådana styrsignaler.
3. Med utgångskort, kan jag aktivera/deaktivera kamerinspelning? Eller egentligen, hur bör jag lägga gränssnitt mot kameror mest rationellt?
4. Utan att larma av eller på, kan jag via GSM fjärrstyra temperaturhöjning/-sänkning? Dvs, separat hantera utgångar utan att ändra på larmscenario/-aktivitet.
5. Kan jag läsa av data fjärr? Jag tänker ha en temperaturdetektor som larmar för över-/undertemp men skulle också vilja kunna läsa av aktuell temperatur både ute och inne. Jag hittar inte om det förutom detektorn också finns möjlighet att koppla in en givare som sedan kan avläsas. Eller går det att föra över temperaturdata från värmesystemet till larmet för att därifrån kunna läsa ut det via GSM?
6. Hur löser jag tillgång till kameraströmmar? Kan GSM-modulen till larmet användas till det också? Anta att ett fönster har slagits sönder, inbrottslarm och sedermera lågtemperaturlarm går. Att då kunna accessa kameror kan vara ett praktiskt sätt att kontrollera läget.


1. Ja du kan styra reläer, vilka som som går på 12 volt och inte har en spole som belastar för mycket.

2. Tveksamt, har aldrig vart med om någon sådan styrning. Det är ju primärt ett larm ingen hemautomationscentral

3. Du kan styra så att inspelning startar vid larm. Sen hänger det på kameran om den klarar en sådan start, men det finns.

4. Tveksamt att det går på så sätt du vill. Det måste nog aktiveras med ett larm i en egen grupp..

5. Nej, du kan bara ta ut till och på status.

6. GSM-modulen simulerar en telefonlina dvs det är ingen överföringsväg i form av ett modem eller likande.

Vill du ha alla dessa funktioner måste du tyvärr börja titta åt integrerade system. System som klarar CCTV, Larm, HVAC mm. Ex integra, bewator 2010, Rco mega, Integral, Skywalker, noctu mfl Men då börjar vi prata lite andra summor än 5-10000 för ett DSC larm
 
Redigerat:
Dartanjang skrev:
Hej.
Jag ska bygga ett fjällhus hyggligt långt från hemmet. Jag tänkte installera ett trådat DSC-larm men inte bara använda det som larm utan också som samlande punkt för husets styrning och övervakning. Detta för att komma runt problemet med att ha parallella behov av informationsvägar till larm- och värmesystem. Bredband är förmodligen inget alternativ inom en överskådlig framtid.

Jag har läst alla trådar om dessa larm men inte lyckats få svar på följande:
1. Med utgångskort, kan jag styra belysningsgrupper? Jag tänkte ha reläventil på inkommande vatten. Jag tänkte även slå av uteelen när man larmar på. Vilka slavreläer är lämpliga att koppla till utgångarna för att styra enstaka belysningsgrupper?
2. Med utgångskort, kan jag pulsa temperatursänkning/-höjning? Vid pålarmning aktivera temperatursänkning och med uppringning aktivera temperaturhöjning. Jag inser att jag behöver en temperaturstyrning på värmepumpen som tar emot sådana styrsignaler.
3. Med utgångskort, kan jag aktivera/deaktivera kamerinspelning? Eller egentligen, hur bör jag lägga gränssnitt mot kameror mest rationellt?
4. Utan att larma av eller på, kan jag via GSM fjärrstyra temperaturhöjning/-sänkning? Dvs, separat hantera utgångar utan att ändra på larmscenario/-aktivitet.
5. Kan jag läsa av data fjärr? Jag tänker ha en temperaturdetektor som larmar för över-/undertemp men skulle också vilja kunna läsa av aktuell temperatur både ute och inne. Jag hittar inte om det förutom detektorn också finns möjlighet att koppla in en givare som sedan kan avläsas. Eller går det att föra över temperaturdata från värmesystemet till larmet för att därifrån kunna läsa ut det via GSM?
6. Hur löser jag tillgång till kameraströmmar? Kan GSM-modulen till larmet användas till det också? Anta att ett fönster har slagits sönder, inbrottslarm och sedermera lågtemperaturlarm går. Att då kunna accessa kameror kan vara ett praktiskt sätt att kontrollera läget.

Mittförslag.
Skaka fram en gammal laptop från någonstans och kör den tillsamans med en mobilt bredband. Har du bara täckning med mobilen borde det gå köra i 1 eller 2 g hastighet vilket duger gott om du skall kolla status och skicka styrkommandon.

Fördelen med hela den lösningen är att du får alla delar som du ville ha ut av ditt larm fast mycket bättre användarvänlighet och gränssnitt. Styra belysning i olika grupper via tex Z-wave, värmesystemet ska också kunna styras via zwave och få status via ett webgränssnitt. och ip-kameror.. Beronede på uppkoppling kanske du till och med kan streama video, :xmen i alla fall maila bilder till dig vid händelse av larm.

Då kan du alltså köra ett ganska basic larm och det måste INTE vara ett gsm larm eftersom du kör det via styrsystemet. :D
Du kopplar ihop ditt larm och styrsystemet(laptopen) via GPIO. så när larmet går blir det ett "event" i ditt styrsytem och kontaktar dig med bilder och sms , etc.

Hoppas min poäng går fram. :O

om du går till www.multidomo.com ser du ett förslag på ett styrsystem som du kan installera på laptopen. Och då ser kan du se vilka funktioner du får.
 
Med en Escort Module kan du styra och schemalägga en hel massa utgångar via X10 som kan vara belysning värme eller annat.

Ett annat alternativ kan vara att använda tex RC60SMS, den har flera analoga ingångar som kan övervaka temperatur eller annat och ett antal reläutgångar.

Kamerorna blir i vilket fall med ovanstående ett separat system som troligen kostar en slant, om man inte köper en sån enkel gsm-kamera som säljs av telia mfl.

Om jag skulle byggt ett integrerat system hade jag baserat det på en strömsnål minipc med mobilt bredband, men det kräver ju en hel del kunskap och intresse.
Det finns en hel del Färdiga mjukvaror att bygga med.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.