989 läst ·
13 svar
989 läst
13 svar
Husbatteri i Home Assistant
Jag är på väg att skaffa ett batteri till mitt hus, och eftersom jag måste placera det utomhus p.g.a. platsbrist så är endast ett fåtal modeller aktuella.
En sak som dock är mycket viktig för mig är möjligheten att lokalt integrera batteriet/växelriktaren med Home Assistant. Med andra ord måste det gå att kommunicera med det lokalt över nätverket, utan att gå ut till en molntjänst.
Jag förstår att detta är en högst nischad förfrågan, och ingen av de elfirmor jag pratat med kan svara på några frågor alls om detta.
Hoppas därför att någon här har lite erfarenhet av detta.
De modeller jag tittat på är följande:
* Polarium Home battery/Tibber HomeVolt
* Pixii Home
* SAJ HS3
* Sigenergy med SigenStore
Pixii Home kan ställas in att ansluta mot en lokal MQTT- broker, och jag fick dessutom dokumentationen för alla MQTT topics från Pixii vid första förfrågan, så stort plusbetyg till dem.
Jag kontaktade SAJ med samma förfrågan om dokumentation men de vill att jag (som privatperson) skriver på ett NDA för att få ta del av den. Helt galet.
Varken Polarium eller Sigenergy har svarat.
Är det någon här med ett husbatteri av någon av modellerna ovan som har integrerat det med Home Assistant, eller liknande system?
En sak som dock är mycket viktig för mig är möjligheten att lokalt integrera batteriet/växelriktaren med Home Assistant. Med andra ord måste det gå att kommunicera med det lokalt över nätverket, utan att gå ut till en molntjänst.
Jag förstår att detta är en högst nischad förfrågan, och ingen av de elfirmor jag pratat med kan svara på några frågor alls om detta.
Hoppas därför att någon här har lite erfarenhet av detta.
De modeller jag tittat på är följande:
* Polarium Home battery/Tibber HomeVolt
* Pixii Home
* SAJ HS3
* Sigenergy med SigenStore
Pixii Home kan ställas in att ansluta mot en lokal MQTT- broker, och jag fick dessutom dokumentationen för alla MQTT topics från Pixii vid första förfrågan, så stort plusbetyg till dem.
Jag kontaktade SAJ med samma förfrågan om dokumentation men de vill att jag (som privatperson) skriver på ett NDA för att få ta del av den. Helt galet.
Varken Polarium eller Sigenergy har svarat.
Är det någon här med ett husbatteri av någon av modellerna ovan som har integrerat det med Home Assistant, eller liknande system?
Redigerat:
Ficbk du någonsin svar från Polarium angående HomeBattery?A albatorsk skrev:Jag är på väg att skaffa ett batteri till mitt hus, och eftersom jag måste placera det utomhus p.g.a. platsbrist så är endast ett fåtal modeller aktuella.
En sak som dock är mycket viktig för mig är möjligheten att lokalt integrera batteriet/växelriktaren med Home Assistant. Med andra ord måste det gå att kommunicera med det lokalt över nätverket, utan att gå ut till en molntjänst.
Jag förstår att detta är en högst nischad förfrågan, och ingen av de elfirmor jag pratat med kan svara på några frågor alls om detta.
Hoppas därför att någon här har lite erfarenhet av detta.
De modeller jag tittat på är följande:
* Polarium Home battery/Tibber HomeVolt
* Pixii Home
* SAJ HS3
* Sigenergy med SigenStore
Pixii Home kan ställas in att ansluta mot en lokal MQTT- broker, och jag fick dessutom dokumentationen för alla MQTT topics från Pixii vid första förfrågan, så stort plusbetyg till dem.
Jag kontaktade SAJ med samma förfrågan om dokumentation men de vill att jag (som privatperson) skriver på ett NDA för att få ta del av den. Helt galet.
Varken Polarium eller Sigenergy har svarat.
Är det någon här med ett husbatteri av någon av modellerna ovan som har integrerat det med Home Assistant, eller liknande system?
Nej, Polarium svarade aldrig, så jag fick aldrig tag på någon information från dem.
Det slutade med att jag köpte ett APstorage ELT-12 från APsystems, och det var två anledningar till det;
1. Jag har redan APsystems växelriktare för mina solpaneler, så de integrerar snyggt med varandra
och kanske mest avgörande
2. Efter att jag mailat APsystems så skickade de mig deras fullständiga MODBUS-dokumentation för ELT-12 med alla register och exempel på hur den ska tolkas.
Det slutade med att jag köpte ett APstorage ELT-12 från APsystems, och det var två anledningar till det;
1. Jag har redan APsystems växelriktare för mina solpaneler, så de integrerar snyggt med varandra
och kanske mest avgörande
2. Efter att jag mailat APsystems så skickade de mig deras fullständiga MODBUS-dokumentation för ELT-12 med alla register och exempel på hur den ska tolkas.
Jag överväger själv en ELT-12. Kan du dela med dig av MODBUS-dokumentationen - eller håller du kanske till och med på med en integration till HA?A albatorsk skrev:Nej, Polarium svarade aldrig, så jag fick aldrig tag på någon information från dem.
Det slutade med att jag köpte ett APstorage ELT-12 från APsystems, och det var två anledningar till det;
1. Jag har redan APsystems växelriktare för mina solpaneler, så de integrerar snyggt med varandra
och kanske mest avgörande
2. Efter att jag mailat APsystems så skickade de mig deras fullständiga MODBUS-dokumentation för ELT-12 med alla register och exempel på hur den ska tolkas.
Absolut. Du hittar den här: https://file.apsystemsema.com:8083/apsystems/resource/Modbus-protocol.pdfE eigenvalue skrev:
Jag kom dock fram till att om man aktiverar Modbus, så går batteriet in i ett läge där det måste styras av Modbus-anrop. Det gör således absolut ingenting förrän man beordrar det att exempelvis ladda eller ladda ur med en viss effekt.
Jag använde VS Code med Copilot för att smacka ihop en integration till HA, och den kan du hitta här: https://github.com/albatorsk/apstorage-ha
På grund av den begränsningen (jag vill kunna använda AI-läget och andra smarta funktioner) så gick jag en annan väg och bad åter igen Copilot att skapa en integration som pratar med ELT-12 över Bluetooth. Då har man inga sådana begränsningar, men du måste ha ELT-12 inom Bluetooth-räckhåll från din Home Assistant. Jag löste det med en ESPhome Bluetooth proxy. Du kan hitta BLE-integrationen här: https://github.com/albatorsk/apstorage-ble
Om du använder BLE-integrationen så kan man samtidigt använda APsystems EMA app, om man så önskar att fortsätta använda den. Om man kör systemet i Modbus-läge så blir EMA-appen ganska begränsad.
Tänk också på att om du vill använda batteriet i Modbus över TCP-läge så måste du ansluta det med nätverkskabel. Modbus-porten kan inte nås över Wifi.
Tack! Hittade dina projekt på github!A albatorsk skrev:Absolut. Du hittar den här: [länk]
Jag kom dock fram till att om man aktiverar Modbus, så går batteriet in i ett läge där det _måste_ styras av Modbus-anrop. Det gör således absolut ingenting förrän man beordrar det att exempelvis ladda eller ladda ur.
Jag använde VS Code med Copilot för att smacka ihop en integration till HA, och den kan du hitta här: [länk]
På grund av den begränsningen (jag vill kunna använda AI-läget och andra smarta funktioner) så gick jag en annan väg och bad åter igen Copilot att skapa en integration som pratar med ELT-12 över Bluetooth. Då har man inga sådana begränsningar, men du måste ha ELT-12 inom Bluetooth-räckhåll från din Home Assistant. Jag löste det med en ESPhome Bluetooth proxy. Du kan hitta BLE-integrationen här: [länk]
Om du använder BLE-integrationen så kan man samtidigt använda APsystems EMA app, om man så önskar att fortsätta använda den. Om man kör systemet i Modbus-läge så blir EMA-appen ganska begränsad.
Tänk också på att om du vill använda batteriet i Modbus-läge så MÅSTE du ansluta det med nätverkskabel. Modbus-porten kan inte nås över Wifi.
Hur smart är AI-funktionen tycker du? Litar man på att den fixar effekttariffer samtidigt som den laddar när elen är billig på vintern när man inte har så mycket sol?
Det är ju bra att veta att om den inte löser det tillräckligt smart kan man detaljstyra själv med modbus.
Jag har i dagsläget inte fått något bra resultat av AI-funktionen. Jag hade den aktiverad i 5 dagar, och under de dagarna gjorde batteriet i praktiken ingenting, förutom att hålla sig själv uppvärmt. När jag drog igång några effektslukare här i hemmet så laddade batteriet ej ur, och när elpriset var -6 öre så laddade det ej upp sig.
Jag vet inte heller om det tar i beaktning att det inte enbart är elpriset som är viktigt, utan även överföringsavgifter och andra påslag, vilket skulle göra det olönsamt att sälja el om elpriset ligger under 60 öre (någonstans där).
Tydligen jobbar de på en ny variant av AI-styrning, så vi får se när de släpper den och hur den beter sig. Men i dagsläget så kör jag batteriet i vad APsystems kallar "Self-consumption"-läge, där det har koll på hur mycket mina solceller producerar och hur mycket el jag konsumerar, och därmed automatiskt justerar hur mycket det ska ladda eller ladda ur, så att jag konstant ligger på mellan -50 och 100 W förbrukning för hela huset. Och det är egentligen så jag vill ha det.
Jag vet inte heller om det tar i beaktning att det inte enbart är elpriset som är viktigt, utan även överföringsavgifter och andra påslag, vilket skulle göra det olönsamt att sälja el om elpriset ligger under 60 öre (någonstans där).
Tydligen jobbar de på en ny variant av AI-styrning, så vi får se när de släpper den och hur den beter sig. Men i dagsläget så kör jag batteriet i vad APsystems kallar "Self-consumption"-läge, där det har koll på hur mycket mina solceller producerar och hur mycket el jag konsumerar, och därmed automatiskt justerar hur mycket det ska ladda eller ladda ur, så att jag konstant ligger på mellan -50 och 100 W förbrukning för hela huset. Och det är egentligen så jag vill ha det.
Jag förstår - men då är modbus-styrning bra. Att lösa self-consumption vore ju ganska enkelt utan någon extern sensor, bara räkna ut vad charge/discharge skall vara och uppdatera modbus-registret.A albatorsk skrev:Jag har i dagsläget inte fått något bra resultat av AI-funktionen. Jag hade den aktiverad i 5 dagar, och under de dagarna gjorde batteriet i praktiken ingenting, förutom att hålla sig själv uppvärmt. När jag drog igång några effektslukare här i hemmet så laddade batteriet ej ur, och när elpriset var -6 öre så laddade det ej upp sig.
Jag vet inte heller om det tar i beaktning att det inte enbart är elpriset som är viktigt, utan även överföringsavgifter och andra påslag, vilket skulle göra det olönsamt att sälja el om elpriset ligger under 60 öre (någonstans där).
Tydligen jobbar de på en ny variant av AI-styrning, så vi får se när de släpper den och hur den beter sig. Men i dagsläget så kör jag batteriet i vad APsystems kallar "Self-consumption"-läge, där det har koll på hur mycket mina solceller producerar och hur mycket el jag konsumerar, och därmed automatiskt justerar hur mycket det ska ladda eller ladda ur, så att jag konstant ligger på mellan -50 och 100 W förbrukning för hela huset. Och det är egentligen så jag vill ha det.
Har du testat vad som händer när man tappar grid? Jag ser inte något register i modbus som visar på status om den kör ö-drift eller inte. Det borde bli irrelevant vad man sätter charge/discharge till eftersom den måste styra mot den last som sitter på load. Den borde ju köra utan styrning i det läget då det inte finns så mycket annat att göra än att förse load med energi antingen från gen eller batterier - och ladda baterierna om det finns ett överskott.
Sedan kan man välja vilken logik man vill ha för peak shaving och spara för eventuella strömavbrott (inte helt ovanligt här - och en viktig anledning för batteri för mig då vi blir utan vatten vid strömavbrott).
Jag har ethernet intill (den tänkta) ELT12:an, och dessutom är HA-PC:n precis intill. Förstod jag rätt att man kommer åt modbus via ethernet, och alltså inte behöver en seriell kabel till ELT12:an?
Nej, på grund av att det skulle vara en ganska stor merkostnad att bygga om min elcentral för att kunna tillåta batteriet att köra i ö-drift så valde jag att inte göra det. Därmed har jag inte heller kollat vad som händer om strömmen bryts. De senaste 5 åren har vi haft 1 strömavbrott, så även om det är en jättefräsig funktion så får det vänta tills jag har så mycket pengar på kontot att jag inte vet vad jag ska göra med dem.E eigenvalue skrev:Har du testat vad som händer när man tappar grid? Jag ser inte något register i modbus som visar på status om den kör ö-drift eller inte. Det borde bli irrelevant vad man sätter charge/discharge till eftersom den måste styra mot den last som sitter på load. Den borde ju köra utan styrning i det läget då det inte finns så mycket annat att göra än att förse load med energi antingen från gen eller batterier - och ladda baterierna om det finns ett överskott.
Det stämmer. Faktum är att även om jag passade på att dra en kabel till för seriell RS485, så har jag inte ens testat den.
Det är också så att ethernetkabeln för Modbus över TCP används enbart för det. Batteriet måste anslutas med wifi om du vill använda deras Android- eller iOS-app (det går bra att vara ansluten med både kabel och wifi samtidigt).
Jag förstår - för min del så skulle ELT12 vara precis intill huvudcentralen så det vore relativt enkelt att "kapa" inkommande grid och ansluta till ELT12, och sedan vidare från load till centralen. Även DS3A albatorsk skrev:Nej, på grund av att det skulle vara en ganska stor merkostnad att bygga om min elcentral för att kunna tillåta batteriet att köra i ö-drift så valde jag att inte göra det. Därmed har jag inte heller kollat vad som händer om strömmen bryts. De senaste 5 åren har vi haft 1 strömavbrott, så även om det är en jättefräsig funktion så får det vänta tills jag har så mycket pengar på kontot att jag inte vet vad jag ska göra med dem.
Frågan är väl om fastighetens jordning är tillräcklig för ö-drift, svårt att veta utan att mäta.
Här är det ett par avbrott per år, nu under stormen ett drygt dygn utan el - hade varit skönt att kunna använda paneler och batteri då.
Stort tack för din input - hjälper mig mycket i mitt beslut!
Klicka här för att svara