9 133 läst ·
62 svar
9k läst
62 svar
Larm från ny bergvärmepump, jordfelsbrytare löser
Enkelt om du har en skruvplint/kontakt till värmeelementet så kopplar du ur detta...så ser du om jfb löser vid den situation du tidigare hade för då sitter problemet i värmeelementet som du då får bytt på garantin.
Ta en erfaren elektriker med mätutrustning till hjälp då du inte får hålla på i högspänningsdelen
Ta en erfaren elektriker med mätutrustning till hjälp då du inte får hålla på i högspänningsdelen
Enkelt om du har en skruvplint/kontakt till värmeelementet så kopplar du ur detta...så ser du om jfb löser vid den situation du tidigare hade för då sitter problemet i värmeelementet som du då får bytt på garantin.
Mina temperaturer om du vill jämföra. Men jag har on/off system som synes så det kan vara lite svårt att jämföra.byggarebo2 skrev:
Topparna när hetgasen går över 70 grader innebär varmvattenvärmning. Resten är radiatorvärmning.
Fabriksdefault är max kondensor framledning 65 grader och retur VB 53 grader. Jag har Nibe 1235.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja precis, golvvärmens central till motorerna på slingorna, onödigt att ha denna inkopplad om alla motorer ändå är öppna, drog ut kontakten, tror den förbrukade 50-70w..
Vet ej hur jag ska kunna lägga upp en bild på loggningen så det blir bra.. Min försök i tidigare inlägg misslyckades monumentalt..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Du har väl inte fått ut loggen som en gif-fil? Det krävs en monumental upplösning för att den ska bli läsbar. Kanske pdf? Pdf kan du lägga till som bilaga om den inte är för stor. Lägg den i ditt moln (gdrive/dropbox) i så fall och länka.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nej, så mycket förbrukar den troligen inte, då skulle den bli så het att du inte kan rör vid den.Husqvarna220Ac skrev:
Mer rimligt är 5w eller mindre.
Är du säker på att "motorerna" är öppna?
Normalt sett så är det inte motorer, utan ett värmeelement som värmer en vaxklump, den expanderar då och trycker på på ventilens stift. När ventilen är aktiv, så drar den en del ström, kan säkert bli 70w för samtliga om de är aktiva.
Men då är frågan om din ventil är öppen eller stängd när ventilen INTE är intryckt. Finns båda varianterna.
där kan ni hämta den!
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Denna kräver spänning för att hålla de stängda, så jag har stängt av centralen och hakat av motorerna, varje motor är ganska varm, samt att det är ganska många av dem, så jag tror det var 50w för hela centralen som matade dessa..
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Då är jag med lite mer på din beskrivning om effekten.
Nej tyvärr, hur får jag ut det? Såhär ser det ut för mig också från pumpen.. Verkar som att det går bättre nu när jag bockade ur drift genom inomhusgivare (vilket jag inte har), kanske därför det blivit konstigt tidigare? Får utvärdera några dagar till och se. Alt. är det varmare nu så elpatronen inte kört något och därför klanderfritt.Pen skrev: