Låter du stor del slingor styras är det lätt att få hög kondenseringstemp och följande HP-larm men det får du se som ett eget problem och som inte direkt har med utlöst JFB att göra. Ställ upp termostaterna utom på någon enstaka zon där du ev vill ha den funktionen och trimma sen VP parametrar så du får bra värme.

Indirekt kan som sagt elpatronerna som går in vid stoppad kompressor ligga bakom problemen med JFB du får mäta upp dem det är inga problem att konstatera om det ligger där. Nästa mer undflyende fel som också kan ge samma symptom är det du har fått senast dvs inverterfel ta reda på mer vad som ger den felkoden.

Börja med att hålla öppet så du slipper HP/HT-larm och kolla upp elpatronerna, ev kan inverterfelet komma av överlast pga tempen så det behöver inte vara tekniskt fel på omformaren. Bara att gå logiskt fram, JFB får bli ett eget kapitel den är inte någon rotorsak.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Ta en bild på din jordfelsbrytare. Alternativt skriv vilken modell samt om den gillar pulserande likström
 
Termostater som stänger är nästan alltid en dålig kombination med värmepump. Risken är att VP'n får alldeles för lite vatten att jobba med och stoppar och startar hela tiden. Det sliter på prylarna och kan göra att elpatronen går in i onödan.
Logga ett dygn till usb-minne och lägg upp loggen här eller på värmepumpsforum.
 
Vi har heller ingen inomhusgivare för värmepumpen, pumpen läser nu bara utomhustempen om detta kan spela någon roll?
 
Elektrisk installationspanel med blå neutral ledningskam och säkringsautomater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådan jfb
 
Varför har ni inte innegivare? Den följer väl med VP'n och ska installeras om man inte har avtalat något annat.
 
Vet ej, troligtvis för att rumstermostaterna ska styra. Fått för mig att det är vanligt att man inte installera dessa när man kör golvvärme? Men nu är jag osäker..
 
En VP bör lämna så låg temperatur som möjligt, det kan den bara göra om det är maxflöde genom alla element/golvvärmeslingor. Termostaterna på elementen/golvvärmeslingorna ska normalt vara fullt öppna vid VP-drift.
För att det då inte ska bli för varmt inne så måste innetempgivaren vara inkopplad (i drift) på VPn, innetempgivaren (tillsammans med utegivaren & värmekurvan) reglerar framledningstemperaturen (hur hårt VPn får jobba).

Rumstermostaterna justeras in så dom stryper flödet först efter att det blivit X grader varmare i rummet pga "extravärme" (människor, solinstrålning, matlagning mm).
 
Nibe själva rekommenderar ej att installera inomhusgivare om man har golvvärme.

Såg dock att pumpen va inställd på styrning mot inomhusgivare 1? Bockade ur detta samt pluggat in usb för att logga.
 
Det är problemet att när termostaterna stänger så blir det för hög temperatur i returen vilket påverkar invertern o larmet sätts ...troligen försöker invertern starta och beroende på hur nibe skyddar invertern för för hög returtemp så ger det något som löser jfb

Prata med Nibe om hur ni ska reglera huset för det blir ju jobbigt om ni tycker LK rumstermostaterna fungerar bra men att vp vill ha utan termostater o bara styra på utetempen
 
byggarätt skrev:
troligen försöker invertern starta och beroende på hur nibe skyddar invertern för för hög returtemp så ger det något som löser jfb
Om invertern (eller någon annan del i VP'n) löser ut JFB'n så är det något som är fel. Men, det kan ju vara så att något annat i anläggningen läcker mot jord så att VP'n så att säga blir sista spiken i kistan under vissa omständigheter.

Invertern i sig struntar i hur varmt vatten det är, men däremot kan man få HP-larm eller så drar elpatronen igång för att kompressorn har startat det tillåtna antalet gånger under en viss tidsperiod och därför inte får starta igen.
Det vanligaste är nog att larm som härrör från invertern kommer just i samband med att spänningen bryts.
Om larmlistan stämmer så är 429:

Inverterlarm typ II
Ett tillfälligt internt fel i invertern har inträffat 3 gånger
inom 2 timmar eller kontinuerligt varaktigt i 1 timme.


Det säger inte så mycket tyvärr...


som sagt var; Ta bort eller vrid upp termostaterna i de flesta rummen och se till att hitta en värmekurva som ger lagom temp inne. Sen aktiverar ni rumsgivaren så kommer det att bli kanon.
 
Hoppa rumsgivaren, denna gör inget nytta om du har rätt kurva, alt om ni får för varmt inomhus, ställa rumstermostaterna på 23-24gr så dessa stänger vid solinstrålning.

Med rumsgivare blir det galet, helst på våren med kalla nätter och soliga dagar, då slår värmepumpen av på dagen och golvet blir iskallt och ändå varmt inne, sen några minusgrader på natten, tempen inne sjunker, då skriker givaren, värme! Full elpatron.., alt som begränsar svängningarna är att sätta högre mintemp på golvet, att det aldrig får blir kallare än tex 24gr,vi hade denna inkopplad i början, men stängde av rumsgivar centralen så alla motorer öppnade fullt, men funkar bäst och pumpen går bäst/billigast med utegivaren som chef, samt öppna slingor.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Husqvarna220Ac skrev:
...vi hade denna inkopplad i början, men stängde av rumsgivar centralen så alla motorer öppnade fullt...
Du pratar om golvvärmefördelarens rumsgivare, inte värmepumpens? Flera reglersystem som försöker göra samma sak brukar aldrig bli bra i praktiken. Därför måste man bestämma sig för om det är värmepumpen eller golvväremsystemet som ska bestämma hur varmt det ska vara i rummen. Men, jag håller med om att innegivare i ett så pass trögt system som golvvärme i betong är inte fyller så jättestor funktion och kan vara lite svårt att trimma in.

Om man har nån form av fastbränsle- eller elpanna med ett antal hundra lite ackumulerat varmvatten så är det enkelt att låta golvvärmen shunta ut rätt temperatur och stänga dom slingor som blir för varma

Eftersom en värmepump har den egenskapen att verkningsgraden (och därmed driftkostnaden) ökar med ökad temperatur så vill man inte ha den ackumuleringen, utan den temperatur VP'n producerar ska vara exakt den temperatur som värmesystemet för tillfället behöver. Dessutom saknar de flesta VP ackumulatortank, så dom är helt beroende av att det finns ett tillräckligt flöde och vattenvolym i värmesystemet för att fungera bra. Därför är det itne bra att ha många termostater som kan strypa samtidigt.
 
Om vi nu antar att larmet från VP händer först. Då kommer pumpen inte att försöka köra mer, den går över på tillsatselementen, till larmet är återställt.

Och då kan du ha ett isolationsfel på ett element. Antingen i själva elementet, eller som ngn skrev i början av tråden att det kan läcka vatten som kommer på anslutningarna till elementet. Och så löser JFB.

OM det läcker vatten så borde man lätt kunna se det, bara att titta. Att isolationstesta elementet är också relativt enkelt, kopplar man bara loss det så riskerar man inte att köra en hög provspänning från instrumentet mot någon elektronik.
 
Redigerat:
Jag ska försöka kolla om det läcker något, samt kolla av loggningen på usb så snart som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.