Har en ny anläggning med bergvärmepump från nibe f1155 samt helt ny central. BVP ligger över jfb tillsammans med hela garaget, bostadshuset har egen jfb.
JFB i garaget brukar ibland lösa och jag har aldrig fattat riktigt varför (är riktigt enligt elektrikern). Har nu märkt att varje gång jfb löst finns även larm på BVP, oftast inverterfel men också HP-FEL?
Det känns som att BVP är boven i det hela, vad göra?
Eller vad tror ni?
JFB i garaget brukar ibland lösa och jag har aldrig fattat riktigt varför (är riktigt enligt elektrikern). Har nu märkt att varje gång jfb löst finns även larm på BVP, oftast inverterfel men också HP-FEL?
Det känns som att BVP är boven i det hela, vad göra?
Eller vad tror ni?
Vill tillägga att en dränkbar pump ligger över samma jfb och att jfb är av modell 30 ma.
Det kan vara svårt att mäta om felet t ex är i en elpatron som kopplas in på grund av att nåt blir fel i VP'n så att kompressorn stoppas.
Jag skulle ha börjat med att koppla bort VP'n från den gemensamma JFB'n. Även när allt funkar som det ska är det ju tråkigt om huset blir utkylt och kanske fryser sönder för att man glömde en skarvsladd ute när man åkte på fjällsemester...
Jag skulle ha börjat med att koppla bort VP'n från den gemensamma JFB'n. Även när allt funkar som det ska är det ju tråkigt om huset blir utkylt och kanske fryser sönder för att man glömde en skarvsladd ute när man åkte på fjällsemester...
Redigerat:
Om det är något fabrikationsfel på BVP? Vad gör jag då, nibe åker gärna inte ut förstod jag på dom.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Några allmänna kommentarer utan att veta så mycket om värmepumpar:
Installationsanvisningen säger bl.a
Så, den naturliga frågan är då vilka andra förbrukare som ligger under denna JFB. Är det sammanlagda naturliga läckströmmar som löst JFB eller är det ett fel i pumpen som löst JFB, det är frågan som inte är helt lätt att svara på. Larmen kan kanske ge en indikation, dvs om det är normalt att dessa larm ges vid spänningsbortfall, och att larmen försvinner vid spänningssättning. Det borde Nibe kunna svara på.
Installationsanvisningen säger bl.a
Före isolationstest av fastigheten ska värmepumpen bortkopplas.
Man ska alltså inte isolationstesta denna.Om fastigheten har jordfelsbrytare bör F1155 förses med en separat sådan.
Dom kräver inte en egen, inte heller någon speciell typ men antyder att den läcker så pass att den riskeras lösa en standard 30 mA JFB. Så, den naturliga frågan är då vilka andra förbrukare som ligger under denna JFB. Är det sammanlagda naturliga läckströmmar som löst JFB eller är det ett fel i pumpen som löst JFB, det är frågan som inte är helt lätt att svara på. Larmen kan kanske ge en indikation, dvs om det är normalt att dessa larm ges vid spänningsbortfall, och att larmen försvinner vid spänningssättning. Det borde Nibe kunna svara på.
Larmen finns där när värmepumpen startar upp igen efter att ha varit strömlös? Skulle väl lika gärna vara så att latmen sätts pga av avbrottet?
Lägg värmepumpen på en egen jordfelsbrytare.
Lägg värmepumpen på en egen jordfelsbrytare.
Montera värmepumpen utan jordfelsbrytare.
Jag har haft mycket problem med elpatronen i min värmepump. De håller ett par år, sedan börjar de läcka vatten som droppar ner på elanslutningarna och löser jfb (egen jfb för vp).
Du kan ju be en elektriker komna med en läckströmtång och prova att tvinga vp, eltillskott resp pump att gå och se hur stor läckströmmen är.
Du kan ju be en elektriker komna med en läckströmtång och prova att tvinga vp, eltillskott resp pump att gå och se hur stor läckströmmen är.
Larmen finns inte kvar men jag ser på larmloggen att det varit larm från BVP innan jordfelsbrytaren löst. När jag sen slår till jfb är allt ok. Elcentralen gjordes först sedan levererades pumpen som kopplades in av samma elektriker.
Jag ska testa att flytta ner gruppen till BVP och koppla det innan jfb. Eller bör man införskaffa en 300ma brytare och köra BVP via den?
Jag ska testa att flytta ner gruppen till BVP och koppla det innan jfb. Eller bör man införskaffa en 300ma brytare och köra BVP via den?
byggarebo,
Du nämnde i efterhand att du har en dränkbar pump på samma jordfelsbrytare som löser ut.
Det kan vara den som ständigt ger ström till jord på ca 15 mA. Sedan när din bergvärmepump startar kommer mer läckström för jordfelsbrytaren och den löser ut. Får bägaren att rinna över. Prova att koppla bort den dränkbara pumpen. Behöver du ständigt sådan pump, går den ständigt?
Du nämnde i efterhand att du har en dränkbar pump på samma jordfelsbrytare som löser ut.
Det kan vara den som ständigt ger ström till jord på ca 15 mA. Sedan när din bergvärmepump startar kommer mer läckström för jordfelsbrytaren och den löser ut. Får bägaren att rinna över. Prova att koppla bort den dränkbara pumpen. Behöver du ständigt sådan pump, går den ständigt?
Pumpen jobbar mot en hydropress och går bara när tappvatten används. Är det bättre menar du att koppla denna separat? Vattenpumpen går via ett 230v uttag som sitter på 3 faser tror jag.