P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad har USA hotat Sverige med för att få klampa in i vår lagstiftning?
Det vill nog ingen tala om, men det var väl liknande påtryckningar som när tre svenskar blev dömda i svensk domstol för medhjälp till upphovsrättsbrott utan att något huvudbrott påvisades.
Hot om handelssanktioner.

P
U Uffe-Nacka skrev:
Nordea har haft 50000 kr länge, tror det är per dag, fick 15 minuters förhör, när jag skulle betala lagfart för huset, tror det är vanligt att man tvättar pengar genom att betala lag fart till en mydighet 😀
Banken bryr sig inte så mycket om vart pengarna går utan var du fick dem ifrån, men det blir lite väl mycket jobb för dem om de ska ringa och fråga dig varje gång det kommer in pengar till ditt konto.

Jag undrar om det hade tagit dem så mycket som 15 minuter att automatiskt gå igenom alla transaktioner till ditt konto för att försöka hitta nåt skumt.
Jag blev förhörd om var mina pengar kom ifrån när jag vill höja swischgränsen tillfälligt. Nästa gång jag får en sådan fråga ska jag uppmana banktjänstemannen att se efter i mina kontotransaktioner.

RoTe
Rkarlsson skrev:
Så är det givetvis. Det var dock inga problem för nån i släkten att sätta in deras fars halva miljon i sedlar. Gamla människor litade inte på banken förr. Men de fick faktiskt sätta in de då de kunde se att han faktiskt gjort ett uttag på samma summa innan.

Lite omständigt med att räkna möjligtvis men fullt möjligt.

Ofta vet arvingarna om det handlar om svarta pengar, då sätter man inte in allt i en klumpsumma.
Ok så han tog ut en halv miljon kronor i sedlar strax före? Jo tjena

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Kan du vara mer konkret angående Swedbankkontoret åtalade VD å Nordea. Vilka belägg har du för att kriminella kan fortsätta utan större problem?
Hur stora problem Bonnesen får återstår att se, men åklagarna driver knappast åtalet vidare för skojs skull.

P
F FGLIN skrev:
Jag vill uppmana alla som t.ex. i samband med val (när dom inte gömmer sig helt) får tillfälle att tala med riks- eller EU-politiker att regelverket måste skrivas om på ett rättssäkert och tydligt sätt och att man ska kunna få bankers galenskaper prövade av myndighet.
Länsförsäkringar är kundägt. Då och då är det val till LFs fullmäktige (eller vad det heter; ett sådant per länsbolag). Som LF-kund har man antagligen större chans att påverka bolaget den vägen än genom riksdagsval.

P pmd skrev:
Hur stora problem Bonnesen får återstår att se, men åklagarna driver knappast åtalet vidare för skojs skull.
Att Bonnesen eventuellt har försökt mörka att Swedbank kände till penningtvätt i utländskt dotterbolag för 10-15 år skall alltså tas som bevis på att i Sverige så kan(citat från skribenten jag svarade)
” de kriminella kan fortsätta tvätta sina pengar utan större problem. (Hänvisning till bla till Swedbank och dess åtalade VD, Nordea mfl)”
Knappast va..?🤔

A
RoTe RoTe skrev:
Ok så han tog ut en halv miljon kronor i sedlar strax före? Jo tjena
Ja. Tro du vad du vill. Men barnen insistera på att man inte har så mycket pengar hemma.

Att man har så stora problem med sin bank är att man har problem med sig själv helt enkelt. Eller har tabbat sig. Jävligt märkligt att man själv aldrig blivit drabbad.

RoTe
Finns det nåt svenskare än att bara följa sossenormen och inte tro det finns några problem.

• Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Att Bonnesen eventuellt har försökt mörka att Swedbank kände till penningtvätt i utländskt dotterbolag för 10-15 år skall alltså tas som bevis på att i Sverige så kan(citat från skribenten jag svarade)
” de kriminella kan fortsätta tvätta sina pengar utan större problem. (Hänvisning till bla till Swedbank och dess åtalade VD, Nordea mfl)”
Knappast va..?🤔
Nä, precis. Bonnesen har uppenbarligen inte kunnat fortsätta utan problem efter att hon blev avslöjad. Huruvida andra höjdare i Swedbank (och andra banker) har kunnat fortsätta får vi väl se.
Den här boken om FSBs infiltration av Swedbank verkar vara intressant.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Sen finns det aldrig kontanter nog för en "bank run". Både penningsystemet, liksom livsmedelsförsörjning osv, bygger på att inte alla tar ut allt på en gång utan att det är ett hyfsat jämt flöde.
Det gäller även för toalettpapper.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
B BörjeF skrev:
Nackdelen med kreditkort är att det inte alltid går att göra stora betalningar med kreditkort.
Vi skulle betala en bil med kort men fick lov att ordna ett debit-kort och sätta in 100tkr på det kontot. De godtog inte kreditkort (Bilia).
Vilket kreditkort var det?
Hur hög var kreditgränsen?

A
RoTe RoTe skrev:
Finns det nåt svenskare än att bara följa sossenormen och inte tro det finns några problem.
Jo men har man inget annat att komma med kan man ju skriva som dig.

Jag följer reglerna. Och för mig funkar det helt och hållet. Ser inget fel med att ifrågasätta var pengar kommer ifrån och varför man skickar stora summor någonstans. Det är så det är idag.

P
Z Zodde skrev:
Du nämner din bank är nere, så du inte kan handla alls med ditt bankkort, då hjälper kreditkort.
Bara om kreditkortutgivaren är en annan bank.

P
RoTe RoTe skrev:
Du ser inte hur dumt det låter när du skrivet det? "så är det nog inga problem"
Jaja, sarkasm ironi går hem dåligt i skrift …
(Jag tyckte att jag uttryckte mig tillräckligt ironiskt, men icke).

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.