85 703 läst ·
467 svar
86k läst
467 svar
Länsförsäkringar kidnappat mina pengar (clickbait)
Det kan också vara en del av en utländsk påverkansoperation. Det är välkänt att ett effektivt sätt att sabotera en organisation är att nitiskt följa regler till punkt och pricka utan pardon.Claes Sörmland skrev:
FI har bytt personal till ett gäng nya lite yngre med nya värderingar. Kort sagt den vanliga historien om vad som händer i samhället. Boomers går i pension, auktoritära millennials anställs och den generationen gillar regelefterlevnad, för det har de fått lära sig på universitetet, s. k. funktionell dumhet. Alltså fenomenet att personer i en organisation eller ett företag gör exakt det som förväntas av dem utan reflektion eller kritik. Man gör allting rätt, men formalia och regler kommer i vägen för verklig utveckling.
Företag som säljer vuxenleksaker marknadsför ju med anonyma leveranser och att ingen får reda på vad du köper. Ja förutom banken då som kommer ställa 30 frågor och be om bilder på din asiatiska live doll för 30 papp. Undra hur mycket obekväma samtal bankpersonalen kan ha innan det blir en arbetsmiljöfråga?
Jag har två s.k. bensinkort som är kreditkort kopplade till Visa och Mastercard. Inga avgifter och inget bankkonto i en traditionell bank. Något slags konto har jag väl hos bensinbolagen, antar jag, men den enda relation jag har till dem är att betala kreditkortsräkningen varje månad.S sjoelund skrev:
Får man ett direktnummer till sin personliga kontakt? Vad är kraven för att få en personlig kontakt på LF?Rkarlsson skrev:
(Jag funderar på att öppna konton i LF så det här är intressant för mig).
Och hur betalar du räkningen eller får lön utan bankkonto?P pmd skrev:
Jag har på min. om du kan ha det överallt vet jag ej tyvärr.P pmd skrev:
Jag är guldkund hos de. riktigt nöjd ovh aldrig varit strul föt mig, jämfört med swedbank och shb som var katastrof och hindrade mig från husköp.
Nackdelen med kreditkort är att det inte alltid går att göra stora betalningar med kreditkort.P pmd skrev:Det finns många kreditkortsutfärdare. Välj en som har tillräckligt hög kreditgräns för förutsägbara behov. Jag har 100 000 kr kredit på mina kreditkort, men eftersom det var ganska länge sen jag skaffade dessa kort så funderar jag på om det inte är dags att höja gränsen.
Med mycket kredit på kreditkorten behöver man inte tjafsa med kortutgivaren om man behöver göra en stor betalning.
Kreditkorten kan man ha hos någon annan än sin huvudsakliga bank.
Vi skulle betala en bil med kort men fick lov att ordna ett debit-kort och sätta in 100tkr på det kontot. De godtog inte kreditkort (Bilia).
Du ser inte hur dumt det låter när du skrivet det? "så är det nog inga problem"P pmd skrev:Sverige är ett civiliserat land. Sedlar som har blivit "ogiltiga" kan växlas in hos Riksbanken, oavsett hur gamla sedlarna är. Tyvärr kostar det 200 kr per växlingsomgång, men man växlar väl alla gamla sedlar man har samtidigt. Om det handlar om mindre än 200 kr så får man väl gråta lite.
Det som tycks mig lite osäkert är att man ska skicka in sedlarna med post och att Riksbanken bedömer en "växlingsansökan" bl.a. efter lagen om penningtvätt.
Men om man har rent mjöl i påsen så är det nog inga problem …
[länk]
DCA-avtalet gör Sverige säkrare. Det är ett mycket bra avtal som bidrar till att stärka ett i dagsläget ganska svagt svenskt försvar.N Nilsson i Boda skrev:Och ge USA full tillgång til 17 miltära baser i Sverige, komma när de vill till baserna utan pass, icke betala moms, fri från legala ansvar (de kan genomföra brott i Sverige utan att lagföras), kan föra in vilka vapen som helst till Sverige. Och vad händer i krig då blir vi krigsskådeplats precis som i Ukraina. Vi har sålt oss.
Amerikanska soldater som är baserade i Sverige lyder under både svensk och amerikansk lag.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg