Undrar om det är skadligt att ställa upp en disk eller tvättmaskin en längre tid utan att använda den? Jag pratar om 3-5 år ungefär.
En del säger att gummin och packningar kan skadas, isåfall är det många och är det dyra reservdelar? Kan man förebygga genom att smörja upp eller liknande?

Gäller det både begagnade samt även helt nya maskiner?

Se till att den inte står kallt, då kan vattnet frysa. Varför skall den stå undanställd så länge? Kan det inte vara idé att sälja den och köpa ny? En diskmaskin som stått i fem år lär ju kunna lukta illa om inte annat.

Det är knappast värt att ställa undan så länge, sälj nu och köp nytt om 3-5 år istället.

Jag får ett väldigt bra pris på en ny diskmaskin just nu och den jag har nu funkar bra och har väl
kanske en 5 år kvar att leva. Tänkte ställa undan den nya så slipper jag köpa på dyra gatan
om den nuvarande pajjar.

Men du, på fem år så försvinner garantin liksom reklamationsrätten. Tänk om den nya har nåt fel på sig som inte märks direkt. Då står du där med lång näsa. Om fem år kan du säkert hitta en bättre maskin. Mycket har hänt - och händer - med vatten- och elförbrukning på vitvaror på kort tid.

Janneman skrev:
Jag får ett väldigt bra pris på en ny diskmaskin just nu och den jag har nu funkar bra och har väl
kanske en 5 år kvar att leva. Tänkte ställa undan den nya så slipper jag köpa på dyra gatan
om den nuvarande pajjar.

Köpa på dyra gatan? Vill man inte köpa en dyr modell finns det gott om lågprisalternativ den dagen din diskmaskin går sönder. Förmodligen är den billiga maskin du köper om 5 år mycket, mycket bättre än din andra maskin som stått i ett förråd i 5 år, vad avser el- och vattenförbrukning.

För övrigt kommer du ju att få garanti på den nya, den gamla kan ju i teorin gå sönder 2 veckor efter att du installerat den och då måste du ju ändå köpa en ny.

Jag håller med övriga i denna tråd. Sälj den nu medan det finns ett värde i den ö.h.t.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.