Hejsan, nu har Speedheater funnits i 15-20 år i alla fall, hur har det gått med speedheatade fönster och fasader?
När jag började hörde jag en del skrämsle om att man värmde ut kådan så att färgen inte fastnade ordentligt. Mina linoljemålade fönster ser rätt OK ut tyckler jag efter 15 år, dags att måla om såklart i utsatta lägen. i nordväst är det liten påverkan. Denn gång med annan färg än linolja.
Och hur hur går det i skarv mellan bortvärmd färg och den som sitter kvar? Tex om man målar olika sidor i olika år, så kanske man råkar värma där man målat tidigare? Jag tycker mig se att den gamla färgen släpper i skarvarna, men det kan ju vara värmen, olja som trängt in eller bara väder.
Hur har ni det efter 15 år?
När jag började hörde jag en del skrämsle om att man värmde ut kådan så att färgen inte fastnade ordentligt. Mina linoljemålade fönster ser rätt OK ut tyckler jag efter 15 år, dags att måla om såklart i utsatta lägen. i nordväst är det liten påverkan. Denn gång med annan färg än linolja.
Och hur hur går det i skarv mellan bortvärmd färg och den som sitter kvar? Tex om man målar olika sidor i olika år, så kanske man råkar värma där man målat tidigare? Jag tycker mig se att den gamla färgen släpper i skarvarna, men det kan ju vara värmen, olja som trängt in eller bara väder.
Hur har ni det efter 15 år?
Produkter som diskuteras: "Speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
Vi har kört varmluftspistol och spotheater. Måste säga att spotheater:n känns mer skonsam. Men det har inte fått stå i 15 år än.
Färgen gör nog störst skillnad. I början körde vi med plastfärg (Alcro Bestå), det höll inte länga innan det släppte. Linoljefärg verkade bättre, men tar tid och svårt att tajma rätt väder. Nu är det "modern" oljefärg med lösningsmedel (Jotun Drygolin) som är favoriten, den är praktisk som plastfärg, ser bra ut och verkar hålla bra.
Ingen erfarenhet av att bara ta en del av ett fönster, vi kör trärent över allt och seden underhålla så vi förhoppningsvis inte behöver ta bort färgen igen inom överskådlig tid.
Färgen gör nog störst skillnad. I början körde vi med plastfärg (Alcro Bestå), det höll inte länga innan det släppte. Linoljefärg verkade bättre, men tar tid och svårt att tajma rätt väder. Nu är det "modern" oljefärg med lösningsmedel (Jotun Drygolin) som är favoriten, den är praktisk som plastfärg, ser bra ut och verkar hålla bra.
Ingen erfarenhet av att bara ta en del av ett fönster, vi kör trärent över allt och seden underhålla så vi förhoppningsvis inte behöver ta bort färgen igen inom överskådlig tid.
Silikatfärgen på huset verkar inte påverkas alls av varmen när vi tar bort färg från karmen. En av fördelarna med stenhus
Åt andra sidan lär vi aldrig få bort den fasadfärgen även med speedheater, den verkar vara kemiskt bunden till stänkputsen.
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut nu (den gula färgen överst sista bilden skall bort såklart). I skarvar och innerhörn är det massa (tjock) färg kvar, och på panelen är det en del rester. Ändträet på profilerna går inte att skrapa bort alls. Skall grundas och målas
Drygolin = alkydoljefärg. Inte bra på fönster. Använd linoljefärg.A AskeHolst skrev:Vi har kört varmluftspistol och spotheater. Måste säga att spotheater:n känns mer skonsam. Men det har inte fått stå i 15 år än.
Färgen gör nog störst skillnad. I början körde vi med plastfärg (Alcro Bestå), det höll inte länga innan det släppte. Linoljefärg verkade bättre, men tar tid och svårt att tajma rätt väder. Nu är det "modern" oljefärg med lösningsmedel (Jotun Drygolin) som är favoriten, den är praktisk som plastfärg, ser bra ut och verkar hålla bra.
Ingen erfarenhet av att bara ta en del av ett fönster, vi kör trärent över allt och seden underhålla så vi förhoppningsvis inte behöver ta bort färgen igen inom överskådlig tid.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden