Hejsan, nu har Speedheater funnits i 15-20 år i alla fall, hur har det gått med speedheatade fönster och fasader?

När jag började hörde jag en del skrämsle om att man värmde ut kådan så att färgen inte fastnade ordentligt. Mina linoljemålade fönster ser rätt OK ut tyckler jag efter 15 år, dags att måla om såklart i utsatta lägen. i nordväst är det liten påverkan. Denn gång med annan färg än linolja. :)

Och hur hur går det i skarv mellan bortvärmd färg och den som sitter kvar? Tex om man målar olika sidor i olika år, så kanske man råkar värma där man målat tidigare? Jag tycker mig se att den gamla färgen släpper i skarvarna, men det kan ju vara värmen, olja som trängt in eller bara väder.

Hur har ni det efter 15 år?
 
Nej måla inte om fönstren dina med plastfärg..... då blir du utan.

Jag har inga långtidstest med Speedheater men däremot både med varmluftspistol och med blåslampa. Inga tecken på problem.
 
Vi har kört varmluftspistol och spotheater. Måste säga att spotheater:n känns mer skonsam. Men det har inte fått stå i 15 år än.
Färgen gör nog störst skillnad. I början körde vi med plastfärg (Alcro Bestå), det höll inte länga innan det släppte. Linoljefärg verkade bättre, men tar tid och svårt att tajma rätt väder. Nu är det "modern" oljefärg med lösningsmedel (Jotun Drygolin) som är favoriten, den är praktisk som plastfärg, ser bra ut och verkar hålla bra.
Ingen erfarenhet av att bara ta en del av ett fönster, vi kör trärent över allt och seden underhålla så vi förhoppningsvis inte behöver ta bort färgen igen inom överskådlig tid.
 
Nej, det är väl främst hörn på fasader och skarv mellan fasad/foder och karm jag tänker mig bli problem. Karm och fönster är i samma färg hos mig. :)
 
Silikatfärgen på huset verkar inte påverkas alls av varmen när vi tar bort färg från karmen. En av fördelarna med stenhus :-) Åt andra sidan lär vi aldrig få bort den fasadfärgen även med speedheater, den verkar vara kemiskt bunden till stänkputsen.
 
Träfönsterdel med rester av gul färg och tjock färglagring vid skarvar och innerhörn, redo för grundning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel med skrapade områden och kvarvarande tjocka färgrester vid skarvar och hörn, under gulmålad yta ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut nu (den gula färgen överst sista bilden skall bort såklart). I skarvar och innerhörn är det massa (tjock) färg kvar, och på panelen är det en del rester. Ändträet på profilerna går inte att skrapa bort alls. Skall grundas och målas
 
N
A AskeHolst skrev:
Vi har kört varmluftspistol och spotheater. Måste säga att spotheater:n känns mer skonsam. Men det har inte fått stå i 15 år än.
Färgen gör nog störst skillnad. I början körde vi med plastfärg (Alcro Bestå), det höll inte länga innan det släppte. Linoljefärg verkade bättre, men tar tid och svårt att tajma rätt väder. Nu är det "modern" oljefärg med lösningsmedel (Jotun Drygolin) som är favoriten, den är praktisk som plastfärg, ser bra ut och verkar hålla bra.
Ingen erfarenhet av att bara ta en del av ett fönster, vi kör trärent över allt och seden underhålla så vi förhoppningsvis inte behöver ta bort färgen igen inom överskådlig tid.
Drygolin = alkydoljefärg. Inte bra på fönster. Använd linoljefärg.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.