Jag är förvånad. Tänkte mig att färgen snällt skulle bubbla bort. Men den brinner dessutom. Efter ca 2 sekunder. Ska den göra det? Flagnande färg på ett gammalt fönster, där färg lagts i lager och bubblor samt brännmärken syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Düsseldorff
Märkligt. Speedheatern ger väl en yttemp på ca 150. Borde inte börja brinna. Vad är det för färg?

Det är det jag undrar. Och då jag bott här ett år vet jag inte. Alla fönster behöver fixas, jag tänkte att jag börjar med farstun, kändes enklast. Gult hus med fönster som behöver renoveras, blå karmar och sprucken färg under ett rött tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fatsug
  • Laddar…
Düsseldorff
Asså nåt är ju knas. Tanken med en speedheater är inte att färgen ska brinna. Den ska mjukna så det blir lätt att skrapa bort den.

Mjuk blir färgen. Och brinner med klar låga..

Düsseldorff
Hmm besvärligt. Antar du får köra mycket kort på större avstånd än vanligt.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Düsseldorff
Det är väl en modern plastfärg tyvärr. Då får du vara försiktigare med heatern

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är väl en modern plastfärg tyvärr. Då får du vara försiktigare med heatern
Det är målat med plastfärg på andra ställen så det vore inte konstigt.

Jag kör just nu Speedheater på fönster målade med plastfärg, tar några sekunder sen ryker det bara, kanske 5 sekunder och 3-5 cm avstånd kör jag

Jag fick till det så småningom, fick köra på längre avstånd bara. Skönt det - ett fönster avklarat, många kvar 😊

Första gången med speedheater, tyckte det lät bra att det är svårare att spräcka rutor jämfört med varmluft.

Har fixat fönster tidigare i familjens sommarhus men där kittade vi och målade på bara. Har alltid tänkt att det vore roligare att göra det ordentligt, få bort all gammal färg först. Och det är roligare! På avstånd ser det helt ok ut.

• Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
En speedheater genererar betydligt mer än 150 grader som någon skrev, då elementen blir röda så pratar vi grovt om 700-900 grader så nog kan det mesta brännas så det tar eld, allt handlar om avstånd och tid.
Inga problem med att få träet under färgen att antända om man vill det.
Plastfärg ska vi inte tala om...

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Jag köpte speedheater kobra och jo, den blir ordentligt varm. Men den är lätt och smidig så enklare att jobba med än varmluftspistol.

Düsseldorff
TorpAnders TorpAnders skrev:
En speedheater genererar betydligt mer än 150 grader som någon skrev, då elementen blir röda så pratar vi grovt om 700-900 grader så nog kan det mesta brännas så det tar eld, allt handlar om avstånd och tid.
Inga problem med att få träet under färgen att antända om man vill det.
Plastfärg ska vi inte tala om...
Yttemp på ca 150 om korrekt använd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.