Ett vanligt spännband förlängt med rep eller fler spännband måste vara absolut enklast.

baklastaren skrev:
Som vanligt vid trädfällning så måste sunt förnuft råda. Bandets funktion är att hindra att det faller i riktningen rakt motsatt förankringspunkten. Beroende på förutsättningarna måste man betänka att trädet även kan röra sig åt sidorna sett från förankringspunkten.
Bra beskrivet! Det var lite det jag också försökte få fram, att trädet kan gå i alla riktningar som inte motverkas av repet/spännbandet. Rotänden kan ju dessutom även gå i repets riktning om det vill sig riktigt illa beroende hur högt fästpunkten sitter. Om man inte tänker efter kan resultatet bli att repet styr åt ett helt annat håll än vad man tänkt sig. Kanske det som hände i harry73s fall?

@TS - När du nämnde att du skulle dra med traktor så såg jag framför mig hur du spände ner trädet som en pilbåge för att sedan få hela rotänden rakt i ansiktet när du sågade. ;) Men det verkar ju som om du har bättre koll än så.

hehe jorå jag har koll är ju dock lätt att spänna lite okontrollerat med en traktor som lätt drar av ett rep om man rycker till. bättre är la att bara låta traktorn stå passivt och spänna med en spännare

Är ju inte orolig att det går fel men OM det går fel så blir det ju så jääääkla jobbigt

harry73
jac skrev:
Rotänden kan ju dessutom även gå i repets riktning om det vill sig riktigt illa beroende hur högt fästpunkten sitter. Om man inte tänker efter kan resultatet bli att repet styr åt ett helt annat håll än vad man tänkt sig. Kanske det som hände i harry73s fall?
Exakt vad som hände.
Hade jag fällt den som vanligt hade den ramlat framåt (eller bakåt) men inte åt sidan (där huset fanns). Bandet gjorde att trädstammen hoppade av roten och sen hängde den i repet och kunde bara ramla åt sidorna.

Helst vill man ju att repet drar ner trädet... spänner man upp det med x antal kg så behöver det ju inte röra sig mkt förrän repet slackar. Om nån däremot sitter i traktorn och drar när det börjar röra sig är man ju betydligt säkrare. Problemet med detta är bara att om man drar för tidigt OCH drar av så är man ju helkörd....

harry73 skrev:
Exakt vad som hände.
Hade jag fällt den som vanligt hade den ramlat framåt (eller bakåt) men inte åt sidan (där huset fanns). Bandet gjorde att trädstammen hoppade av roten och sen hängde den i repet och kunde bara ramla åt sidorna.
Du får säga till nästa gång så kan jag komma förbi och hjälpa till med riskanalysen. Fast det är klart, det är ju inte säkert det blir bättre av det...

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
tack :)

corre skrev:
Hoppa gärna över wire, de har en tendens att slå riktigt illa om något lossnar pga all inbyggd spänning som blir när man sträcker.
Om du använder wire, så häng en jacka eller stropp om wiren på mitten, så den fångar upp om det släpper.

Ett rep sen långa sträckan, ett grövre typ 18-20mm.
Så kan du avsluta med en handvinch fäst mot ett träd.

Här finns mycket grejer, kanske får lite ideer.
[länk]

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Själv gillar jag denna för trädfällning. Mer kraft än 250 ska man inte behöva för att få omkull ett träd, och den långa linan som är användbar tycker jag är smidig.
[länk]

Det finns ju 10 tusentals eller kanske 100 tusentals traktorvinchar i det här landet. Vi har en hydraulisk vinch med vajer monterad på timmerkranen. Den har fjärrkontroll.

Om du har en traktor så kryllar det av kraftuttagsdrivna vinchar att köpa ganska billigt. Jag har dragit ner träd med en sånn. Dom har tillräckligt lång vajer.

Kanske finns nånn med fjärrkontroll. Finns ju även eldrivna vinchar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.