Flyttade till, för oss, nytt hus för ca 6 månader. Huset har eget avlopp och vatten, vilket jag har dålig kunskap om.
Har googlat för allt jag är värd men finner inget matnyttigt så jag ställer frågorna här med hopp om kloka svar.
1, Manometern ska väl knappast röra sig så? I mitt tycke allt för snabba tillslag på pumpen. Fel balans mellan mängd luft/vätten I kärlet?
2, Hur justera nämnda obalans?
Filmen visar kontinuerligt spolande av vatten.
Kärlet verkar vara ett 100L wellmate. Pumpen minns jag inte men det är 3-fas och den skall enligt spec ge 30L/m.
Har googlat för allt jag är värd men finner inget matnyttigt så jag ställer frågorna här med hopp om kloka svar.
1, Manometern ska väl knappast röra sig så? I mitt tycke allt för snabba tillslag på pumpen. Fel balans mellan mängd luft/vätten I kärlet?
Kärlet verkar vara ett 100L wellmate. Pumpen minns jag inte men det är 3-fas och den skall enligt spec ge 30L/m.
Redigerat:
Tack för svar. Hur fyller man luft? Med kompressor som på tryckkärl till bergvärmen?
Något annat man skall tänka på? Ska man tappa på vatten innan man fyller?
Något annat man skall tänka på? Ska man tappa på vatten innan man fyller?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Stäng av pumpen, öppna en kran och fyll luft till 2 bar som Vector skriver. När det är luftat, stäng kranen, starta pumpen.
En hydropress och tryckärlet till bergvärme har precis samma funktion, bara lite olika storlek.
Protte
En hydropress och tryckärlet till bergvärme har precis samma funktion, bara lite olika storlek.
Protte
Hur mycket står luftinjektor på?KagnusMarlsson skrev:
Flyttade till, för oss, nytt hus för ca 6 månader. Huset har eget avlopp och vatten, vilket jag har dålig kunskap om.
Luftinjektorn suger luft genom insugningsventilen med hjälp av ejektorverkan skapad av det förbipasserande vattnet. Syresätter alltså luften innan hydrofor. Min står på 45 som räcker hos oss.KagnusMarlsson skrev:
Ja den fyller även på luft i hydroforen (jag tror jag har 50/50 vatten luft).
Men just nu tror jag det är mycket mer vatten pga strömavbrott och jag råkade tömma ut för mycket vatten.
Ca 1 gång om året får jag pumpa in luft.
Anledningen till att jag börjat rota i allt detta är för att jfb löser ut i tid och otid. Den bryter väldigt intermittent, helt utan mönster. Ibland 7ggr/dag till 1ggr/14e dag. Dock vill jag gärna koppla det till uttag av vatten.Chocke skrev:
Luftinjektorn suger luft genom insugningsventilen med hjälp av ejektorverkan skapad av det förbipasserande vattnet. Syresätter alltså luften innan hydrofor. Min står på 45 som räcker hos oss.
Ja den fyller även på luft i hydroforen (jag tror jag har 50/50 vatten luft).
Men just nu tror jag det är mycket mer vatten pga strömavbrott och jag råkade tömma ut för mycket vatten.
Ca 1 gång om året får jag pumpa in luft.
Såg igår att pumpen går mycket så bytte filter och fyllde på luft till 2bar. Osäker på förhållandet mellan luft/vatten i kärlet.
Får försöka få en ny bild av problemet över tid nu.
Mätning av jfb och läckström visade inget fel.
Klicka här för att svara