D
Fick ritningen från stenleverantören efter mätning. Av ritningen framgår att stänkskyddet ska vara fasat i överkant ut mot rummet men även in mot väggen. Det måste väl vara fel?

Ska fråga på måndag men vill veta hur ni andra gjort fas ingen på era stänkskydd i sten (kvartskomposit).

• Ritning för T-profil på stänkskydd i sten med fasad kant ut mot rummet och in mot väggen, måttangivelser inkluderade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Fick ritningen från stenleverantören efter mätning. Av ritningen framgår att stänkskyddet ska vara fasat i överkant ut mot rummet men även in mot väggen. Det måste väl vara fel?

Ska fråga på måndag men vill veta hur ni andra gjort fas ingen på era stänkskydd i sten (kvartskomposit).
Ser inte ritningen. Men i regel så gör man på ovansidan samt de sidor som syns, alltså inte mot vägg. Ritning kan se lite olika ut men oftast gör man en pil där rakfasning ska vara. Ska man bara fasa tex ett par mm vid kanten så brukar det markeras

D
På min ritning har jag samma pil på framsidan bänkskiva och på ovansidan stänkskydd.

D
Det är alltså samma typ av pil på både bänkskiva och stänkskydd.

• Ritning visar ett område markerat med en linje och pil, bredd 1406, liknande pil används för bänkskiva och stänkskydd.
    Skapa konto
  • Ritning med mått för stänkskydd 1212x250 mm, med en pil som visar placering. Tjocklek 12 mm.
    Skapa konto
Så som jag tolkar det så är det ovansidan alltså den som sticker uppåt och det är fullt normalt. Men kolla med din leverantör! Vet inte vem din leverantör är men många svarar även på helgen så jag rekommenderar att du mailar dem nu så får du kanske snabbare svar.

D
Känns inte som det finns så mycket att tolka egentligen. Pilen som pekar på framkanten av bänkskivan är samma som pekar på ovansidan av stänkskyddet:

Förklaringen till pilarna är:
Illustration av en T-profil med fasade kanter och måttangivelser, med fokus på framkantens och stänkskyddets ovansida.
Skapa konto

Bilden visar två fasade kanter på aktuell sida, dvs gällande stänkskyddet även den mot väggen. Gällande bänkskivan både den övre och nedre kanten, vilket är normalt och som det borde vara.

Det är ju en väldigt liten fas som du sannolikt tänkt foga ovan mot vägg, då spelar det ingen roll.

D
Förutom att man betalar per mm fasning

Ja men då är det klart önskvärt att den ej är fasad. Meddela leverantören att fasnignen på baksidan utgår så de kan justera priset därefter?

D
Nu har jag fått svar från leverantören ang fasningen av bakkanten, de va något med att vi har krokiga väggar och då fasar man baksidan utifall vi inte lägger en mjukfog. Så ingen skär sig.

Tycker det låter långsökt men men

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.