dof skrev:
Hur skarvas festool resp bosch sina skenor?
Festool
Två sammanfogade skenor med justerbart skarvstycke för precisionsarbete inom snickeri och bygg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bosch
Bosch FSN VEL skarvstycke för sammanfogning av två sågskenor.
Skapa konto

Person använder en cirkelsåg med Bosch-skenor på ett byggprojekt.
Skapa konto

Jag skjuter in skarvstycket till hälften, vrider de 2 vreden och skjuter på nästa skena och håller den tryckt kant emot kant medans jag vrider de 2 återstående vreden.

iSnobben skrev:
Jag har inte mätt med något instrument men jag får inga glipor om jag ställer en tillsågad bit MDF på en plan skiva och den precisionen har räckt hittills och systemet är som sagt väldigt lättjobbat. Men om önskemål finns och någon ger ett bra förslag på hur jag ska mäta så ska jag se vad jag kan göra 😃
Det viktiga är förstås att det är “tillräckligt” rakt. Absolut rakt finns inte i detta sammanhanget. Om man håller upp snittytan mot något som man anser vara just tillräckligt rakt, och inte ser något ljus sippra mellan, så får man vara nöjd. Då behöver man inte mäta. Sen är det förstås en fråga om var man vill lägga ribban för ”tillräckligt”…

Själv upptäckte jag att min 3-meters skena inte är helt (”tillräckligt” i detta fallet) rak när jag sågade upp lådfronter. Jag klöv en fullskiva på längden i den bredd fronterna skulle ha, och kapade upp den tillsågade biten i mindre bitar på andra hållet, motsvarande höjderna på fronterna. Då märkte jag att fronterna som sågats ut på mitten av den tillsågade biten var knappt en mm bredare än de som hade sitt ursprung i ändarna. Eftersom jag hade flippat skenan 180 grader när jag gjorde de långa snitten drog jag slutsatsen att den buktar ut strax under en halv millimeter.

Eftersom jag inte kunde mäta speciellt exakt på de knappt 600 mm breda fronterna gjorde jag så här för att ta reda på felet… Först rensågade jag en långkant på en fullskiva, Sedan vände jag skenan 180 grader (inte uppochner), pallade upp den, och sågade av en remsa några cm från den rensågade kanten. Allting var förstås ordentligt fastspänt under operationen. Sen mätte jag bredden på ändarna med ett skjutmått. Låt oss kalla måtten A och B. Om skenan hade varit spikrak hade bredden mitt på remsan varit (A+B)/2. Sen var det bara att jämföra det framräknade värdet med det jag mätte upp mitt på remsan och beräkna skillnaden mellan dem. Skillnaden motsvarar dubbla felet, så man får dela med två för att få fram ”buktningen”. I mitt fall buktade skenan ut 0,4 mm på mitten (på 2,5 m), vilket motsvarar knappt 0.2 mm per meter (0,4/2,44).

Normalt sett är ett fel 0,2 mm/m ett icke-problem, men det kan ställa till det i vissa situationer (långa snitt, kombinerat med att man vänder på skenan så att felet dubbleras). Är man medveten om problemet går det dock att hantera i de flesta fall. När jag sågade upp nästa skiva flyttade jag skenan utan att vända den, och då blev förstås den tillsågade biten helt jämnbred.

(Jo, jag vet att detta är lite nördigt… men så blir det när man är avundsjuk på de stora pojkarnas justersågar ;) )

• Gilla
d-o och 1 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Festool
[Bild]

Bosch
[Bild]
[Bild]

Jag skjuter in skarvstycket till hälften, vrider de 2 vreden och skjuter på nästa skena och håller den tryckt kant emot kant medans jag vrider de 2 återstående vreden.
Helt klart pluspoäng till Bosch på denna punkten...

Hur håller du sågen? Låter du den löpa fritt utan sidolaster? För om vi antar att skenan är fastspänd så sviktar det som mest i mitten medan änderna står stilla. Så om man råkar hålla sågen för hårt och kanske trycka lite sidledes så kan det påverka rakheten i skenan.

End, jag anser mig förstås såga på rätt sätt ;) Dessutom är det repeterbart. Jag har svårt att tänka mig att skenan skulle kunna flexa så pass mycket pga att man trycker sågen snett. Den är trots allt drygt 180 mm bred, och gummit hjälper till det med.

Men jag förstår din poäng, och det skulle vara intressant att veta om "snedtryck" spelar någon roll i praktiken. Skall göra ett litet test... återkommer.

Test utfört… spände fast tremeterskenan på en 25 mm spånskiva (hel skiva, så det var alltså ca 2,5 m mellan fästpunkterna). Mätte sedan skenans rörelse mha en mätklocka, både mitt på skenan och vid fästpunkterna/tvingarna. Skenan belastades dels genom att föra fram sågen med hyfsat rejält sidotryck (betydligt mer tryck än en klantig användare skulle åstadkomma i praktiken), och dels genom att trycka på den tills fingertopparna vitnade. Måhända att testet inte skulle godkännas av statens provningsanstalt, men det ger i varje fall en indikation. Resultat (maxvärden uttryckt i 1/100 mm):

Sågrörelse med sidotryck
Mitt på skenan: 4
Fästpunkt: 0/ej mätbart

Manuell belastning
Mitt på skenan: 50
Fästpunkt: 5

När jag förde fram sågen som jag brukar blev utslaget på klockan noll.

Slutsatsen är alltså att man inte behöver vara speciellt orolig för sågresultatet om man skulle råka trycka fram sågen lite snett. Kan kännas tryggt att veta…

• Gilla
iSnobben och 2 till
  • Laddar…
Intressant mätning, Bo. Du verkar hamna i samma problem som jag alltid gör när det behöver mätas krafter. Det finns helt enkelt inga riktigt bra färdiga dynamometrar som kan mäta i både tryck och drag. Eller gör det?

Vita fingertoppar är ju givetvis en intressant referens, men hur många N motsvarar det?

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Mattias, tanken slog mig. Men eftersom jag inte har någon dynamometer till hands fick det bli en ovetenskaplig referens. Det är dessutom ett lastfall som saknar praktisk tillämpning.

Med det sagt kunde jag ändå inte låta bli att ställa mig på badrumsvågen och "lyfta" mig i dörrkarmen med ungefär samma kraft som jag inbillar mig att jag drog med i skenan. Vågen visade då ca 35 kg mindre, så i runda slängar 350 N.

Om man approximerar bort profilerna på skenan och gummits friktion, och ser den som en homogen bit på 183x2 mm så borde kraften varit 433 N för att få en böjning på 50 hundradelar. Nu var det ett tag sedan jag gjorde liknande beräkningar, så jag får väl slänga in en friskrivningsklausul...

Googlar man "dynamometer drag tryck" dyker det upp en del alternativ, tyvärr i ganska otrevliga prisklasser...

Nu känner jag inte till bosch skena men med andra fabrikat brukar det gå att köpa långa skenor och sedan kapa i önska längd.
De brukar gå att skarva ihop efter att man monterat på skarvstycke på de kapade skenorna.

123abc skrev:
Nu känner jag inte till bosch skena men med andra fabrikat brukar det gå att köpa långa skenor och sedan kapa i önska längd.
De brukar gå att skarva ihop efter att man monterat på skarvstycke på de kapade skenorna.
Var? Länk?

Bosch-skenorna går utmärkt att kapa till önskad längd, skarvstycket passar överallt i profilen på skenan.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Bosch-skenorna går utmärkt att kapa till önskad längd, skarvstycket passar överallt i profilen på skenan.
Är väl samma sak på festoolskenorna eller missar jag något ?

Förutom att jag inte fattar varför man ska köpa en längre skena och kapa den för att sedan skarva ihop den igen. Tappar som sitt syfte då kan jag ju tycka.

Robin Wahlman skrev:
Är väl samma sak på festoolskenorna eller missar jag något ?

Förutom att jag inte fattar varför man ska köpa en längre skena och kapa den för att sedan skarva ihop den igen. Tappar som sitt syfte då kan jag ju tycka.
Det fungerar med festool.
Anledningen att köpa längre och kapa är endast att det brukar vara mer ekonomiskt då du får önskad längd samt ut fler skenor från en.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.