12 300 läst ·
42 svar
12k läst
42 svar
Längd på styrskenor?
Medlem
· Västra Götalands
· 40 inlägg
Jag har 2 x 1400 och en 1 x 800, för mig täcker detta det mesta. Nu har jag iofs begränsat med utrymme och då värdesätter jag flexibiliteten. Tycker att 800:n är riktigt trevlig och lätthanterlig till att ha inne i min lilla verkstadsvrå och när man t ex ska kapa hyllplan. Ska man kapa en dörr eller liknande blir det 1400 och till stora skivor 2 x 1400.
Jag har Festool 2x1400 + 800, och det är perfa. Precis som sjodelius ovan värdesätter jag flexibilitet då jag bor i lägenhet. Fodralet är guld värt för all typ av transport.
En 800 är ovärderlig för alla de där kortare snitten som man gör. Om det enda du gör är att bygga väggar och såga till OSB/plyfa kan du skippa den, annars inte.
En 800 är ovärderlig för alla de där kortare snitten som man gör. Om det enda du gör är att bygga väggar och såga till OSB/plyfa kan du skippa den, annars inte.
Har Festools 3000 och en 1400, perfekt med den långa att slippa böka med att koppla skenor. Har såklart hittills löst alla kapningar jag gjort med den duon men måste erkänna att jag känner ett starkt sug efter 800:an pga dess smidighet.
//Ronnie
//Ronnie
Så är det säkert, för Festools system lämnar väldigt mycket att önska ur den aspekten. Går väl iofs hyfast fort att få det rakt om man är van, men att sen flytta skenan utan att det rör sig är ett projekt. Och ska man i tid och otid behöver kolla att allt är rakt blir man fort trött.iSnobben skrev:
Jo det är det intrycket jag har fått. Jag har aldrig provat själv så min slutsats baserar sig bara på vad jag har läst mig till och det verkar ju som att ni är flera som håller med.Daniel_N skrev:
Instämmer i kören -. Festools skarvbeslag är det svarta fåret i "systemet". Jag köpte också en tremeters skena ganska omgående.
Är det någon som mätt upp hur rakt det blir med två skarvade Bosch-skenor? Att skarven känns stabil och bra behöver inte nödvändigtvis betyda att det blir helt rakt...
Är det någon som mätt upp hur rakt det blir med två skarvade Bosch-skenor? Att skarven känns stabil och bra behöver inte nödvändigtvis betyda att det blir helt rakt...
Jag har inte mätt med något instrument men jag får inga glipor om jag ställer en tillsågad bit MDF på en plan skiva och den precisionen har räckt hittills och systemet är som sagt väldigt lättjobbat. Men om önskemål finns och någon ger ett bra förslag på hur jag ska mäta så ska jag se vad jag kan göra 😃bygga_bo skrev: