Vilken längd ska jag ha på spikpluggen om jag ska fästa en 45mm tjock syll i ett betong-golv ?

120mm borde bli bra och räcka gott;)

Mvh

Redigerat:
Är det en yttervägg eller innervägg?
Har du golvvärme?

Innervägg räcker gott med 90mm, själv borrar jag 30mm ner i betongen för att vara säker på att inte pricka någon golvvärme. Sen beror det ju på hur tjock betongen är och lite andra faktorer...

Körde själv med 8x80 i betongtak, för mina 45mm reglar.
Köp de på beijers bygg, då de kostar halva priset jämfört med silvans, samma märke och spikplugg.

Varför kör ni med spikplugg?? M8 Expander kör jag alltid till ytterväggarreglarna även innerväggar. Följer man ritningen ska man aldrig behöva träffa ngn golvärmeslang;)

monsterbyggare skrev:
Varför kör ni med spikplugg?? M8 Expander kör jag alltid till ytterväggarreglarna även innerväggar. Följer man ritningen ska man aldrig behöva träffa ngn golvärmeslang;)
Varför? För att det är smidigt att bara borra hål och slå i pluggen så är det klart, tidsbesparing.
Priset vet jag inte men jag gissar att spikplugg är billigare än expander.

I ett nytt hus ska det normalt inte ligga golvvärme under väggarna, men det kan trots allt hända att det gör det (någon kan ha mätt fel). Dessutom går det matning och retur någonstans, och dessa kan mycket väl ligga där man borrar.
Mitt tips är att aldrig borra djupare än 3 cm vid montage av innervägg. Yttervägg är en annan sak, där kan man våga borra lite mer.

Det är ingen golvvärme där jag ska borra, det är ett garage. Jag tror jag kör med Spikplugg 8x100, guldkrom från byggmax.

Med expander borrar man åxå bara hål (både i trä & betong) och slår sedan i expandern sätt dit en stor fyrkantsbricka så muttern inte drar in sig i virket bara.Det är mer hållbart än spikplugg enligt min erfarenhet, men men det är bara min åsikt...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.