3 446 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Långa PEX-slangar - bra?
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Funderar på att flytta duschen hemma, men vill helst inte dra kopparrör dit, då den kanske flyttas tillbaka om duschkabinen byts senare.
Så då funderar jag på att köpa 3m långa PEX-slangar som jag såg att de hade på biltema.
Fungerar det bra att köra med så långa såna slangar, antar ju att det ska hålla bra eftersom de är gjorda för det. Men känns bra att kolla först.
Så då funderar jag på att köpa 3m långa PEX-slangar som jag såg att de hade på biltema.
Fungerar det bra att köra med så långa såna slangar, antar ju att det ska hålla bra eftersom de är gjorda för det. Men känns bra att kolla först.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Inga problem. Se till att de ligger i skyddsrör inne i väggarna.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
De ska ligga utanpå väggarna inne i badrummet alltså. Då de ska gå från utanpåliggande vattenrör till en duschkabin.
Om det är utanpåliggande dragning hela vägen det är frågan om så är nog koppar eller förkromad koppar lämpligare. Normalt kör man pex för dold dragning och använder en väggbricka för att gå vidare med synlig dragning i badrummet.
Om det är ett tillfälligt försök med ny plats funkar ju givetvis pex men att fästa snyggt längs väggen blir en utmaning. Rören som sådana klarar normat tappvattentryck i långa längder utan problem.
// Mats
Om det är ett tillfälligt försök med ny plats funkar ju givetvis pex men att fästa snyggt längs väggen blir en utmaning. Rören som sådana klarar normat tappvattentryck i långa längder utan problem.
// Mats
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
De kommer inte vara synliga, då de kommer hamna delvis bakom en plåtkåpa (har en sådan under fjärrvärmeskåpet, och delvis bakom en hylla.
Men då vet jag, så blir det till inhandling imorgon.
Tack för snabba svar!
Men då vet jag, så blir det till inhandling imorgon.
Tack för snabba svar!
Klicka här för att svara