Tackar :)

Känns ju alltid bra att säkringen (förmodligen jfb före) kommer lösa ut om man råkar klippa av sladden till elgräsklipparn med den 25meter långa förlängningssladden.

Man kan väl egentligen aldrig vara helt säker på att utlösningsvillkoret alltid är uppfyllt, eftersom man kan koppla in hur långa förlängninssladdar som helst i ett uttag?

T
Till behorig_elektriker:

Har du lyckats radera bort dig från forumet eller, du har helt plötsligt blivit ex member ?

hur mycket skillnad är det mellan automatsäkring av C typ mot B typ och i förhållande till Smältsäkringar?? tex motsvarar en automatsäkring av typ b en smältsäkring typ trög?

Det går inte att jämföra rakt över men trög motsvaras närmast av C vid kortslutning vid överlast är dock skillnaden större, smältsäkringen tål större överlast under längre tid.

Så om man byter ut tex en 10A trögsmältsäkring mot en 10A "C"Automatsäkring så har man inte ändrat på utlösningsvilkoren eller??

För att det inte ska misstolkas, utlösningsvilkoret är alltid detsamma men sätten att uppfylla det varierar. så till din fråga, byter du från en smältsäkring till en automat ändras förutsättningarna, och en 10 trög har INTE samma egenskaper som en 10C och för att ge ett mer exakt svar måste jag använda mitt fina datorprogram som jag inte har hemma utan på jobbet

Vad för förutsättningar ändras?? utlösningsvilkoren är väl den tid det tar vid olika spänningar och strömmar för att den aktuella säkringen skall bryta. vad för förutsättningar finns det mer :o

En smältsäkring och en automat har inte samma funktioner eller arbetar inte på samma sätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.