Hejsan,

jag har dessa trådar i ett rum (som är ett f d kök).

Jag undrar varför trådarna är så långa, vad klämmorna är till för och om jag kan tjonga in ett infällt vägguttag här?

Tack på förhand

• Kablar sticker ut ur ett runt hål i väggen, med klämmor på några av dem, förberett för installation av ett infällt vägguttag i ett tidigare kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska trådar i en väggbox, med plastklämmor och synliga kablar i olika färger, i ett tidigare köksrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör nog inte göra något själv utan ta in en elektriker.

Eftersom det är fem olika färger på trådarna så är risken stor att det är trefas i dosan.
Jag misstänker att det tidigare antingen har suttit en elradiator där eller (troligare) att det är matningen till spisen (häll+ugn) och att spisen tidigare har varit ansluten där.
Oberoende vilket så är det troligen inte lämpligt att sätta ett vägguttag där.

• Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
O oppelainen skrev:
Hejsan,

jag har dessa trådar i ett rum (som är ett f d kök).

Jag undrar varför trådarna är så långa, vad klämmorna är till för och om jag kan tjonga in ett infällt vägguttag här?

Tack på förhand
5 trådar 3 fas. Troligen suttit element där om det är ett fönster över är det nog 100% sannolikt.

Och för att vara kompletta så är klämmorna då för att koppla vidare så att nästa förbrukare i kedjan får spänning. Som du ser så kommer alla trådar in genom ett rör, och går ut genom ett annat.

Om det suttit element där så går de garanterat vidare till nästa element i slingan.

Det är inte lämpligt att sätta ett vanligt eluttag där direkt. Men beroende på hur det ser ut i övrigt; används t ex fortfarande elvärme osv. så går det med stor sannolikhet att bygga om (eller till) så att man kan få ett uttag där om man så önskar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och för att vara kompletta så är klämmorna då för att koppla vidare så att nästa förbrukare i kedjan får spänning. Som du ser så kommer alla trådar in genom ett rör, och går ut genom ett annat.

Om det suttit element där så går de garanterat vidare till nästa element i slingan.

Det är inte lämpligt att sätta ett vanligt eluttag där direkt. Men beroende på hur det ser ut i övrigt; används t ex fortfarande elvärme osv. så går det med stor sannolikhet att bygga om (eller till) så att man kan få ett uttag där om man så önskar.
3 fas

D DIF60 skrev:
3 fas
Ja, jag har inte skrivit något om att det inte är trefas. Det går, ofta iaf, att bygga om så att det går att sätta upp ett uttag där trots det.

Alltifrån att dra ur trådar (eller dra om snarare) så att det blir enfas, eller koppla om i matande ände (det finns en blå med från ett håll iaf) så att man får en tvåfasgrupp man kan dosa av för att gå vidare med enfasmatning till ett uttag.

Det finns många sätt att skinna just den katten. Så det beror på hur det ser ut idag i mera detalj och hur mycket man vill ha ett uttag där kontra vad gruppen används till idag.

• Gilla
DIF60 och 1 till
  • Laddar…
D DIF60 skrev:
3 fas
Det är inte 100% säkert att det är trefas med nolla & skyddsjord (L1, L2, L3, N & PE), men troligen är det det.

Utan att undersöka på plats samt mäta på plats så kan man inte säga att det är si eller så.

Utifrån TS text och bild(er) så kan man göra mer eller mindre kvalificerade gissningar/arbetshypoteser.

Vattenburet element finns vid fönstret. Jag gissar på att spisen med 99% sannolikhet suttit mot denna vägg.

Utifrån bilderna så ser man att:
grå tråd är skarvad mot grå tråd
brun tråd är skarvad mot brun tråd
svart tråd är skarvad mot svart tråd
blå tråd är skarvad mot blå tråd
gulgrön tråd är skarvad mot gulgrön tråd

Oberoende om det är matning till elradiatorer eller till spis (häll+ugn) så bör man inte sätta ett "allmänuttag" på den gruppen. Man bör nämligen inte blanda olika typer av kategorier på samma grupp.
Om det är elradiatorer på gruppen så kan det vara tvåfasanslutna radiatorer och då är det ännu mindre lämpligt att blanda in enfasobjekt på trefasgruppen.
Om det är matningen till spisen så är det troligast 2,5 mm² på ledarna och troligen avsäkrat med 16A.

tommib
En dosa som är vidarematad, som denna, är väldigt sällan en spisdosa. Vad skulle anledningen vara till att ha en vidarematning av den? En spisdosa är också större än en vanlig dosa och detta ser ut som en vanlig grön apparatdosa.

Det kan iofs vara så att det är ombyggt och man har utnyttjat den gamla spismatningen till annat.

Oavsett vad så kopplar man inte in något utan att veta exakt vad detta är och vart det går vidare.

Trådarna är långa för att någon tyckte att det var bra att ha lite slack om man behöver koppla om i framtiden.

• Gilla
DIF60
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
En dosa som är vidarematad, som denna, är väldigt sällan en spisdosa. Vad skulle anledningen vara till att ha en vidarematning av den? En spisdosa är också större än en vanlig dosa och detta ser ut som en vanlig grön apparatdosa.

Det kan iofs vara så att det är ombyggt och man har utnyttjat den gamla spismatningen till annat.
Enligt TS första inlägg så har köket tidigare varit i det aktuella rummet.
I TS andra inlägg så tror TS att spisen har varit längs aktuella väggen.

Vi vet inte var det nya köket har hamnat i förhållande till gamla placeringen.

Vi vet inte om det är en villa eller bostadsrättslägenhet. Tippar på det sistnämnda, då kan det vara "svårt" att dra ny infälld matning från gruppcentralen till nya platsen, då kan det vara enklare att gå vidare från befintliga matningen.
Kollade i några andra av TS trådar, tex denna och denna så skriver TS att de är relativt nyinflyttade i en bostadsrätt (nästan ett år tillbaka).

Gamla matningen kom troligen uppifrån, man ser att grön tråd kommer uppifrån (skrev fel färg tidigare, skrev brun mot brun men det ska vara grön mot brun). Någon har varit lat och bara dragit nytt rör/slang från befintliga dosan istället för att ta bort dosan och skarva rören och dra om alla fem trådarna.

@oppelainen
Skiss övre planlösningen skulle underlätta bedömning om det är spismatningen eller inte. Ta även med var imkanalen går, den kan säga mycket om var spisen tidigare har varit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.