Appendix Appendix skrev:
En 20% ökning av lånekostnaden är en 20%ig ökning av det som ska betalas oavsett om det är låga nivåer eller inte.
Skillnaden är att en ökning på 20% från en låg nivå ger en mycket mindre ökning i kronor och ören jämfört med om den sker från en högre nivå.

En ökning på 0,2 procentenheter när räntan är t ex 5% är ju då "bara" 4% ökning.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Femåringen snart på plus. lägg då på att upplåningen kanske kostar bankerna 1% och så ska de då ha sina marginaler.

S Strontus skrev:
Skillnaden är att en ökning på 20% från en låg nivå ger en mycket mindre ökning i kronor och ören jämfört med om den sker från en högre nivå.

En ökning på 0,2 procentenheter när räntan är t ex 5% är ju då "bara" 4% ökning.
Är du ung eller? :D

En ökning är ju en ökning. När jag budgeterar mina utgifter för boende skulle jag direkt reagera om en post går upp med 20%. Speciellt bolåneräntan då bolån, el och hemförsökring är de stora posterna för en husägare. Utöver underhållsbudgeten då

Och att räntan går upp är i högsta grad relevant då det är stora lån folk sitter på.
Snittvillan ligger nu på 4,4 miljoner i Sverige och folks lån har aldrig varit så stora.

Så jag ringer tjurskit på ditt sätt att resonera.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad har du för belägg för att den är dopad?

Folk idag har i regel väldigt låga räntekostnader. Om den ökar från 1-2 % så slår det inte speciellt hårt i kronor räknat.

Jag betalar iaf min räntekostnad i kronor och inte i procent.
Så du menar att om du dubblar dina räntebetalningar så gör det inget?
Hoppas din bank läser detta :D

Appendix Appendix skrev:
Så du menar att om du dubblar dina räntebetalningar så gör det inget?
Hoppas din bank läser detta :D
Skojar du? När jag tog lån krävde de att jag klarar 7% ränta på min lön. Det var det som avgjorde hur mycket jag fick låna, som för alla andra.

Varför skulle de reagera det minsta om räntan steg 1 eller 2% från nuvarande nivå?
Banken har ju redan enligt sina egna konservativa schablonberäkningar kommit fram till att jag klarar 7%. Och då hade jag lägre lön dessutom.

Jag håller faktiskt inte om ditt resonemang.

• Gilla
uplj
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
En ökning är ju en ökning. När jag budgeterar mina utgifter för boende skulle jag direkt reagera om en post går upp med 20%.
Men är du snygg eller? Så om en post går upp med 200 eller 2 000 :- gör alltså ingen skillnad för dig? Utan det är bara den procentuella ökningen som spelar roll?

SBAB upp till 1,44 för femåringen från 1,09 på en månad

Är ökningen stor nog för er troll nu?

Appendix Appendix skrev:
SBAB upp till 1,44 för femåringen från 1,09 på en månad

Är ökningen stor nog för er troll nu?
Det beror på, hur mycket blir det i kronor?

Magnus E K
Låter jobbigt att äga en villa värd flera miljoner.

Jag tusendubblar gärna mina räntebetalningar utan att det märks överhuvudtaget.

Men priserna på marknaden bestäms ju av vad nya köpare är villiga att betala och vad nya säljare är villiga att sälja för. Så det har ingen betydelse om en stor majoritet utan problem skulle klara en räntehöjning på 2-3 procentenheter (eller mer). Priserna kommer därför ändå falla vid en sån räntehöjning, och om fallande priser får folk som (helt eller delvis) köpt på spekulation att bli nervösa och sälja så faller de ytterligare, och sen är kraschen där.

• Älska
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är väl klart att Nordea säger detta. Det gjorde dom 2019..2018...2017.. Hela vägen tillbaka till 2008. Det är nästan som att de vill att man ska binda sig :thinking:

Och när det gäller "aldrig förr har vi haft så hög belåning.." nej, men samtidigt har vi aldrig haft ett sådant här ränteläge. Och är pengar billigt så blir det såhär... det är väldigt enkelt. Så man kan sluta ha "att vi är högbelånade, och därför blir det en jävla smäll" som argument.

Något som oroar är förslaget 4/12 där man i regeringen vill ge förslag på startlån för förstagångsköpare... tanken är bra men det finns ju redan lån med minimiränta ?!

Redigerat:
U Utdelning skrev:
Något som oroar är förslaget 4/12 där man i regeringen vill ge förslag på startlån för förstagångsköpare... tanken är bra men det finns ju redan lån med minimiränta ?!
Berätta mer!

(Det är ju lite roligt att man skruvar åt reglerna så att det ska bli svårare att köpa och sen när man upptäcker att det blev svårare att köpa så försöka man hitta sätt att komma runt sina egna regler. :rofl:)

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Det är väl klart att Nordea säger detta. Det gjorde dom 2019..2018...2017.. Hela vägen tillbaka till 2008. Det är nästan som att de vill att man ska binda sig :thinking:

Och när det gäller "aldrig förr har vi haft så hög belåning.." nej, men samtidigt har vi aldrig haft ett sådant här ränteläge. Och är pengar billigt så blir det såhär... det är väldigt enkelt. Så man kan sluta ha "att vi är högbelånade, och därför blir det en jävla smäll" som argument.

Det är för sent för att binda.

:D

Nordea är väl för övrigt den bank som har högst ränteläge. Vännerna som har bolån där är de som förhandlar och förhandlar "för bankmannen är så¨trevlig" men ändå sitter de med 0,5% över SBAB räntan då de inte orkar göra slag i saken.
Det är tydligen jobbigare att klicka lite på datorn i en kvart än lägga ner timmar med en bankman :D

Nyfniken Nyfniken skrev:
Berätta mer!

(Det är ju lite roligt att man skruvar åt reglerna så att det ska bli svårare att köpa och sen när man upptäcker att det blev svårare att köpa så försöka man hitta sätt att komma runt sina egna regler. :rofl:)
Och frågan är ju om man har "dopat" marknaden så att vissa grupper inte klarar av kreditprövningen.
Är det rätt väg att låta dessa grupper få speciallån så de kan belåna sig mer än de borde....

Appendix Appendix skrev:
Nordea är väl för övrigt den bank som har högst ränteläge. Vännerna som har bolån där är de som förhandlar och förhandlar "för bankmannen är så¨trevlig" men ändå sitter de med 0,5% över SBAB räntan då de inte orkar göra slag i saken.
Det är tydligen jobbigare att klicka lite på datorn i en kvart än lägga ner timmar med en bankman :D
Jo men bankmannen är ju trevlig iaf! :D
Det kostar väl lite att byta tror jag, de kanske tycker att det blir dyrt?

Appendix Appendix skrev:
Är det rätt väg att låta dessa grupper få speciallån så de kan belåna sig mer än de borde....
Det ska verkligen bli intressant att se var det tar vägen. Som du säger så känns det som en farlig väg att gå :thinking:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.