Hej!

Vi har bott i vårt hus ungefär ett halvår och har en pool byggd i av 1980-talet. I förra veckan bytte jag filtersanden för första gången någonsin. 40 år gammal sand byttes mot ny. Succé. För att komma till fick jag såga av slangarna som var limmade och åtdragna med klämma. Tätt och fint. Nu vill jag återställa allt och starta upp igen. Jag har likadan slang som innan, en 38 mm PVC, och tänkte väl att för enkelhetens skull göra en liknande installation. Men…

Jag FÅR inte på slangarna. Det GÅR inte med handkraft. Jag fattar det inte, för det är liksom samma slang som innan, och samma kopplingar. Det är liksom för tight. Hur gör man? Det måste ju gå? Måste jag ha nåt verktyg?

Går det att tänka sig en annan lösning som fungerar och som är någorlunda enkel? Jag har gott om slang och har inget emot denna lösning, så länge det funkar liksom.

Du kan värma slangen lite med varmluftspistol. Så blir den lite mjukare och lättare att få på. Kan även underlätta att smörja med tillexempel matolja.

Alternativt, koka upp en kastrull med vatten och doppa slangen i vattnet en liten stund. Det brukar fungera bra och värmer jämt. Smörj som sagt med, jag brukar använda glidex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.