Hej!

Jag håller på att installera en diskmaskin från IKEA, modell Finputsad 45 cm bred. Diskmaskinen står precis bredvid hoarna. Det är ett originalkök från 1950, så det har varit mycket pusslande med att höja diskbänk och förlänga vattenlås.
Men, eftersom diskmaskinen står så nära vattenlåset blir slangarna så förbannat långa

Går det att korta av slangarna?
Hur hanterar jag dem annars?

/Lina

• Avlopp under diskbänk med kopplingar och slangar för diskmaskin. Synliga slangar och rör i ett äldre köksutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör under diskbänk med kopplingar och långa slangar till en IKEA-diskmaskin, modell Finputsad, bredvid ett vattenlås i ett 1950-talskök.
    Skapa konto
  • Rör och slangar under diskbänk, del av diskmaskininstallation. Grå och vita plastkomponenter, kopplade till vattenlås och metallventiler.
    Skapa konto
Avloppsslangen kan kortas av, men den bör/"ska" göra en böj minst upp över underkant på hoarna, helst upp till underkant av diskbänken.

Tilloppet går EJ att korta av, det sitter en magnetventil i klumpen på änden, den styrs av diskmaskinen.

• Gilla
Ayelemjay och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Avloppsslangen kan kortas av, men den bör/"ska" göra en böj minst upp över underkant på hoarna, helst upp till underkant av diskbänken.

Tilloppet går EJ att korta av, det sitter en magnetventil i klumpen på änden, den styrs av diskmaskinen.
Tackar! Gissade på det, men hoppades annorlunda.
Hur sätter jag tilloppslangen snyggast (och framförallt säkrast) under diskbänken då?

Ah, klammern under ballofixen? Den kände jag inte till, tack för länk. Den blir kul att försöka sätta upp i den putsade väggen med tegel bakom.

Ayelemjay Ayelemjay skrev:
Går det att korta av slangarna? Hur hanterar jag dem annars?
Om det finns plats låter man allt "överskott" av slang vara bakom diskmaskinen.
Det är en fördel om diskmaskinen kan dras ut helt utan att lossa någon av dess anslutningar. Det förenklar service samt eventuell felsökning och reparation.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Den blir kul att försöka sätta upp i den putsade väggen med tegel bakom.
Man kan sätta t.ex. en plywoodskiva eller bräda på tegelväggen och sedan fästa grejorna i trä om det underlättar...

Bönhas Bönhas skrev:
Om det finns plats låter man allt "överskott" av slang vara bakom diskmaskinen.
Det är en fördel om diskmaskinen kan dras ut helt utan att lossa någon av dess anslutningar. Det förenklar service samt eventuell felsökning och reparation.
Det är ändå kört, jag har byggt in den i en femtiotalsstomme, haha. Men ja, fattar! Jag låter slanglängderna vara så.

Det är ändå kört, jag har byggt in den i en femtiotalsstomme, haha.
😂
Dagens vitvaror håller inte lika länge som ett 50-tals kök. Så viss beredskap rekommenderas.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
😂
Dagens vitvaror håller inte lika länge som ett 50-tals kök. Så viss beredskap rekommenderas.
Sockeln får ryka helt enkelt när det är dags att serva/byta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.