Hej!
Jag håller på att installera en diskmaskin från IKEA, modell Finputsad 45 cm bred. Diskmaskinen står precis bredvid hoarna. Det är ett originalkök från 1950, så det har varit mycket pusslande med att höja diskbänk och förlänga vattenlås.
Men, eftersom diskmaskinen står så nära vattenlåset blir slangarna så förbannat långa
Går det att korta av slangarna?
Hur hanterar jag dem annars?
/Lina
Jag håller på att installera en diskmaskin från IKEA, modell Finputsad 45 cm bred. Diskmaskinen står precis bredvid hoarna. Det är ett originalkök från 1950, så det har varit mycket pusslande med att höja diskbänk och förlänga vattenlås.
Men, eftersom diskmaskinen står så nära vattenlåset blir slangarna så förbannat långa
Går det att korta av slangarna?
Hur hanterar jag dem annars?
/Lina
Avloppsslangen kan kortas av, men den bör/"ska" göra en böj minst upp över underkant på hoarna, helst upp till underkant av diskbänken.
Tilloppet går EJ att korta av, det sitter en magnetventil i klumpen på änden, den styrs av diskmaskinen.
Tilloppet går EJ att korta av, det sitter en magnetventil i klumpen på änden, den styrs av diskmaskinen.
Tackar! Gissade på det, men hoppades annorlunda.Demmpa skrev:
Hur sätter jag tilloppslangen snyggast (och framförallt säkrast) under diskbänken då?
Göra "ett sling"/ring på anslutningsslangen på lämpligt ställe.
Om vill följa Säker Vatten så långt som möjligt, även med befintlig installation, så följer du bild 4.3b
https://sakervatten.se/branschregle...0212-online-2/4-3-vatteninstallationer-i-kok/
Om vill följa Säker Vatten så långt som möjligt, även med befintlig installation, så följer du bild 4.3b
https://sakervatten.se/branschregle...0212-online-2/4-3-vatteninstallationer-i-kok/
Om det finns plats låter man allt "överskott" av slang vara bakom diskmaskinen.Ayelemjay skrev:
Det är en fördel om diskmaskinen kan dras ut helt utan att lossa någon av dess anslutningar. Det förenklar service samt eventuell felsökning och reparation.
Det är ändå kört, jag har byggt in den i en femtiotalsstomme, haha. Men ja, fattar! Jag låter slanglängderna vara så.Bönhas skrev:
Klicka här för att svara