150 892 läst ·
1 037 svar
151k läst
1,0k svar
Landxcape LX810/812i
Tänkte bara dela med mig: Blixten slog ner på tomten för några veckor sedan, ena laddstationen stendöd. Drog en chansning att det bara var adaptern som fått sätta livet till, tyckte dock orginaladaptern var så dyr så köpte en sån här istället:
https://www.elfa.se/en/power-supply...m-barrel-plug-mean-well-owa-60e-20/p/30043980
Back in action!
https://www.elfa.se/en/power-supply...m-barrel-plug-mean-well-owa-60e-20/p/30043980
Back in action!
Ursäkta sent svar. Något händer, men inte det jag vill.S SA6BTU skrev:
När jag trycker på "on" så blinkar hela displayen till för ett kort ögonblick, men därefter händer ingenting. Jag får inte igång roboten. Jag ska lägga ett motstånd genom att mäta igen sent ikväll. Händer inget då så blir det ett nytt batteri.
Hur gick det sedan, jo, det blev till att köpa ett nytt batteri. Gräsklipparen fungerar fint sedan dess.T TryggareBob skrev:
Besökte lokala Bauhaus igår och sprang på den här som såldes som visningsex för 2995 kr.
Googlade på studs och hittade den här tråden och utifrån kommentarer så kändes det som ett ok köp, så slog till.
Bauhaus har dessutom medlemsdag med 10% på hela sortimentet på torsdag kommande vecka, tänkte då åka och köpa om den, landar efter det omköp på 2700 kr vilket känns riktigt prisvärt.
Googlade på studs och hittade den här tråden och utifrån kommentarer så kändes det som ett ok köp, så slog till.
Bauhaus har dessutom medlemsdag med 10% på hela sortimentet på torsdag kommande vecka, tänkte då åka och köpa om den, landar efter det omköp på 2700 kr vilket känns riktigt prisvärt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Du kommer inte ångra digH Hobby Bob skrev:Besökte lokala Bauhaus igår och sprang på den här som såldes som visningsex för 2995 kr.
Googlade på studs och hittade den här tråden och utifrån kommentarer så kändes det som ett prisvärt köp, så slog till.
Elektroniktokig
· Göteborg
· 175 inlägg
Haft min i 4 år. Alltid funkat säsong efter säsong 🎉H Hobby Bob skrev:Besökte lokala Bauhaus igår och sprang på den här som såldes som visningsex för 2995 kr.
Min gräsklippare laddar inte. När den står i laddstationen så blinkar batteri-symbolen till i ett ögonblick, tar kanske 5-7 sekunder och så blinkar batteri-symbolen till igen.
Så har det varit sedan jag tog fram den igår, så den har stått på laddning i över 24 timmar, mer än 30 timmar.
Om jag håller in Power-knappen så blinkar hela displayen till i ett ögonblick, sedan släcks den. Om jag fortsätter hålla in så gör den likadant om och om igen.
Var och hur ska jag börja felsökning?
Edit: Farsan är elektriker och kom hit och gjorde lite mätningar. Strömadaptern ger 24V men laddarens "piggar" gav 0V. Det verkar som att den ger väldigt korta pulser av högre ström, vilket är varför gräsklipparens batteri-symbol lyser upp ungefär var 5-7 sekund när den är på laddstationen.
Jag har 1 månad garanti kvar (tur i oturen), så jag tar med mig laddare och gräsklippare till Bauhaus så får vi se vad dom säger.
Hoppas verkligen att dom bara kan få tag på en ny laddare, annars är jag orolig att en ersättningsprodukt blir sämre. Jag tänker framför allt på ultraljud-funktionen som gör att gräsklipparen inte kör in i äppelträdet eller en trappa t.ex.
Så har det varit sedan jag tog fram den igår, så den har stått på laddning i över 24 timmar, mer än 30 timmar.
Om jag håller in Power-knappen så blinkar hela displayen till i ett ögonblick, sedan släcks den. Om jag fortsätter hålla in så gör den likadant om och om igen.
Edit: Farsan är elektriker och kom hit och gjorde lite mätningar. Strömadaptern ger 24V men laddarens "piggar" gav 0V. Det verkar som att den ger väldigt korta pulser av högre ström, vilket är varför gräsklipparens batteri-symbol lyser upp ungefär var 5-7 sekund när den är på laddstationen.
Jag har 1 månad garanti kvar (tur i oturen), så jag tar med mig laddare och gräsklippare till Bauhaus så får vi se vad dom säger.
Hoppas verkligen att dom bara kan få tag på en ny laddare, annars är jag orolig att en ersättningsprodukt blir sämre. Jag tänker framför allt på ultraljud-funktionen som gör att gräsklipparen inte kör in i äppelträdet eller en trappa t.ex.
Redigerat:
T TryggareBob skrev:
Mitt problem som jag skrev om ovan är EXAKT samma som du hade. Batteri-symbolen blinkar till på exakt samma vis och det blir exakt likadant när jag trycker på Power-knappen.T TryggareBob skrev:
Farsan var ju här och mätte laddaren som då visar 0V. Men du skriver ju att ett nytt batteri fixade ditt problem.
Hade liknande problem efter blixtnedslag, strömadaptern mätte rätt volt (utan last) och laddstationen bara blinkade med intervaller. Ny adapter från Elfa löste det, se några inlägg bak.N nu1mlock skrev:Min gräsklippare laddar inte. När den står i laddstationen så blinkar batteri-symbolen till i ett ögonblick, tar kanske 5-7 sekunder och så blinkar batteri-symbolen till igen.
Min gamla Landxcape tuggar på sin sjätte säsong och går precis lika bra som vanligt. Men nu vägrar den att koppla upp sej till WiFi.
Jag har startat om allt och försökt parkoppla den igen, men appen säger att roboten inte kan koppla upp sej. Det motsägs av att det står Success på displayen dock. Men jag får ingen kontakt med den via appen. Några tips?
Enligt appen har jag 1.3.22
Jag har startat om allt och försökt parkoppla den igen, men appen säger att roboten inte kan koppla upp sej. Det motsägs av att det står Success på displayen dock. Men jag får ingen kontakt med den via appen. Några tips?
Elektroniktokig
· Göteborg
· 175 inlägg
Det verkar vara riktigt bra maskiner det här! Min är inne på sin femte sommar nu och har rullat på utan några större bekymmer – bara ett enda garantiärende hittills. Hade turen att felet dök upp bara tre dagar innan garantin gick ut. Maskinen dog plötsligt under en regnig dag, men det visade sig vara kretskortet som behövde bytas. Efter det har den fungerat klockrent igen.G Galten skrev:Min gamla Landxcape tuggar på sin sjätte säsong och går precis lika bra som vanligt. Men nu vägrar den att koppla upp sej till WiFi.
Svar på din fråga:
Jag tror att problemet du har beror på att du inte har uppdaterat den. Om du fortfarande kör version 1.3.22 ligger du faktiskt fem år efter i uppdateringarna! Jag uppdaterade min till senaste versionen förra veckan, och kör nu 3.36.0+1.
Den nya uppdateringen har verkligen gjort skillnad – maskinen fastnar inte lika lätt, och den hanterar hinder mycket smartare. Jag ser att den backar lite och tar sats om den stöter på något, vilket gör att den kommer vidare på egen hand.
Du kan uppdatera via USB. Uppdatering och instruktioner hittar du här:
https://www.landxcape-robotics.com/en
https://account.landxcape-services.com/product-items
...vissa "gamla" maskiner har bara 2.4GHz wifi och ibland måste man ställa routern så den inte har både 2.4 och 5 GHz just när man sätter upp wifit första gången. Alternativt tex sätta en hotspot i en extra telefon med långsamt wifi och samma namn och lösenord som sitt vanliga wifi, men stänga av det vanliga helt. När den väl connectat brukar det fungera fortsättningsvis. Jag tror det kan ha nåt att göra med att telefonen switchar mellan wifi direkt till maskinen och wifit som den ska koppla till... Jag tror jag har så på både gräsklipparen, min luftvärmepump och min vattenfelsbrytare och några grejor till som konfas första gången via telefonen...
Jag tror jag har uppdaterat firmware nu (kan inte se versionen eftersom appen inte har kontakt med klipparen). Men allt blippade och bloppade enligt instruktionen.
Kan dock fortfarande inte koppla ihop grejorna. Får felmeddelande enligt nedan.
Klipparen står rätt långt från huset vid ett förråd dit husets wifi inte når. Där har jag satt upp en sån där 2.4 GHz wifi-extender man sätter i eluttaget. Så wifi-punkten är bara c:a en meter från klipparen/laddstationen. Jag kan koppla upp telefonen utan problem till denna punkt och har c:a 30 MBit/s i hastighet. Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra?
Klipparen står rätt långt från huset vid ett förråd dit husets wifi inte når. Där har jag satt upp en sån där 2.4 GHz wifi-extender man sätter i eluttaget. Så wifi-punkten är bara c:a en meter från klipparen/laddstationen. Jag kan koppla upp telefonen utan problem till denna punkt och har c:a 30 MBit/s i hastighet. Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniktokig
· Göteborg
· 175 inlägg
Vad händer när du trycker på "Anslut"? Upptäcker den några nätverk?G Galten skrev:Jag tror jag har uppdaterat firmware nu (kan inte se versionen eftersom appen inte har kontakt med klipparen). Men allt blippade och bloppade enligt instruktionen.
[bild]
Testa gärna att dela internet från din mobil via både 5 GHz och 2.4 GHz – du kan ändra detta i telefonens inställningar. Se om roboten hittar nätverket och kan ansluta till det.
Om den lyckas ansluta till din mobil, tyder det på att felet inte ligger hos roboten. Om den däremot inte hittar eller kan ansluta alls, är det troligt att det är ett problem med robotens WiFi-kort.
Du kan också prova att återställa roboten till fabriksinställningar och se om det hjälper. Instruktioner för återställning finns på tillverkarens hemsida.