Hur känns framhjulet/framhjulen (är det ett eller två på en 812?
Ser lite ut som det kan kärva där.
Drivhjulen ser pigga ut tycker jag
 
K kristofo skrev:
Hur känns framhjulet/framhjulen (är det ett eller två på en 812?
Ser lite ut som det kan kärva där.
Drivhjulen ser pigga ut tycker jag
Framhjulet snurrar utan problem. Men den kanske alltid har varit så seg utan att jag har tänkt på det tidigare.


Det är bara det att jag märker stor skillnad då den nu fastnar varje gång, till skillnad från bara några enstaka gånger per säsong. Det kan behövas fyllas på med jord och sås lite gräs ändå förstås.
 
Jaha då var det dags för den första riktiga reparationen.
Min klippare hittade inte slingan, jag svor över dåliga skarvar och drog en ny tillfällig slinga, Stevie ville inte starta ändå....

Hmmm

Konstaterade att lampan på basen blinkade konstigt lite då o då, i övrigt släckt.....

Hmmmmm

Fram med multimetern o mätte nätaggregatet, 3 millivolt ut....

Tittade på locket o konstaterade "ja men det sitter en säkring på 15 amp i , klart att den har gått...

Knackar upp det ultraljudssvetsade locket.

Konstaterar snabbt att
1: om det sitter en säkring där lär blir den svår o hitta...

2: det har blivit en gasbubbla runt en transistor

3: Clas Ohlson säljer nya nätdelar......
 
  • Hand håller svart LANDXCAPE batteriladdare. IP67, 38W, 20V-1500mA utdata. Varningstexter på engelska och tyska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En genomskinlig plastpåse med etikett och objekt, reflektion av ljuskällor, svart ram, möjligen teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nya nätaggregatet kom idag, allt fungerar som vanligt igen
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nytt beteende i år. Harold verkar backa oftare än förra säsongen. Hälften av gångerna han kommer in med lite vinkel mot begränsningen stannar han och backar istället för att bara vända mot slingan så att säga.
Har ni också märkt det?
3.28.0
Bilden har inget med texten att göra.
En robotgräsklippare på en välklippt gräsmatta, trädgård med studsmatta i skymningen, hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nytt beteende i år. Harold verkar backa oftare än förra säsongen. Hälften av gångerna han kommer in med lite vinkel mot begränsningen stannar han och backar istället för att bara vända mot slingan så att säga.
Har ni också märkt det?
3.28.0
Bilden har inget med texten att göra.
[bild]
Jag tycker min vänder mycket mjukare också.
 
S SA6BTU skrev:
Jag tycker min vänder mycket mjukare också.
Jo, han tar en sväng vid vändning, hälften av gångerna.
Rätt mjuk sväng.
Men den andra hälften backar han?
 
Ett annat spörsmål. Extra laddstation var får jag tag på det? I dagsläget klipper jag på framsidan med min gamla motorgräsklippare, men funderar på att byta till cylinderklippare (handjagare). Eller köpa extra laddstation. Funkar inte att utöka befintligt pga grindar.
Ca 100m²
 
S SA6BTU skrev:
Jaha då var det dags för den första riktiga reparationen.
Min klippare hittade inte slingan, jag svor över dåliga skarvar och drog en ny tillfällig slinga, Stevie ville inte starta ändå....

Hmmm

Konstaterade att lampan på basen blinkade konstigt lite då o då, i övrigt släckt.....

Hmmmmm

Fram med multimetern o mätte nätaggregatet, 3 millivolt ut....

Tittade på locket o konstaterade "ja men det sitter en säkring på 15 amp i , klart att den har gått...

Knackar upp det ultraljudssvetsade locket.

Konstaterar snabbt att
1: om det sitter en säkring där lär blir den svår o hitta...

2: det har blivit en gasbubbla runt en transistor

3: Clas Ohlson säljer nya nätdelar......
Tack för bilden. Känns som nätagget faktiskt har en chans att överleva utomhus iom det är helt pottat. Sen är inte potting utan problem. Men iallafall har de försökt!

Om nån mer öppnar andra delar i klipparen, dela gärna bilder. Det är ju ovärdeligt den dag man själv ska felsöka eller bända upp nåt, moderna plastgrunkor brukar vara lätt att ha sönder första gången man öppnar för att man inte förstår hur den är hopsatt...
 
J JohanLun skrev:
Tack för bilden. Känns som nätagget faktiskt har en chans att överleva utomhus iom det är helt pottat. Sen är inte potting utan problem. Men iallafall har de försökt!

Om nån mer öppnar andra delar i klipparen, dela gärna bilder. Det är ju ovärdeligt den dag man själv ska felsöka eller bända upp nåt, moderna plastgrunkor brukar vara lätt att ha sönder första gången man öppnar för att man inte förstår hur den är hopsatt...
Jag kommer att reparera mitt, du får en bild när jag tagit tag i det....
 
  • Gilla
SA6BTU och 1 till
  • Laddar…
Har installerat min efter 4 år på hyllan, batteriet va helt dött så fick köpa ett nytt. Den har tuffat på i 4 veckor men helt plötsligt så kom det upp ”Fel - Kabel saknas”. Har gått runt och känt men inga avbrott finns, provade manuellt starta den och då kör den som vanligt (igår) men nu idag när den kör enligt schemat så får jag samma felmeddelande igen. Har råkat haft automatisk uppdatering på, någon som he samma problemen med 3.30.0+1 ??
 
Vilken färg har lampan på laddaren?
 
S SA6BTU skrev:
Vilken färg har lampan på laddaren?
den lyser grönt med fast sken. Trycker jag på maskinen så börjar den ladda (laddaren blinkar grönt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.