Byggahus.se
MeanMike MeanMike skrev:
Nu är han ute o tuffar igen. Han gick rakt igenom laddaren första gången och jag såg då att det va lite oxid på plattorna i laddaren och på kanten på bläcken på klipparen. Tog bort det så funkade det igen. När den inte fick kontakt fattade den inte att den va "i mål"
Hur tog du bort oxiden? Jag har haft samma problem sen start att den då och då går rakt igenom laddaren. Problemet blir att kanten på området till slut blir väldigt uppkört.
 
Jag tog bara lite slippapper. Om den här gjort det från början så kanske de lutar fel. Kolla det först. Om allt är som det ska så när den känner att den låg kontakt så ska den stanna. Lutning framåt eller utåt gör oxå att den kasst förbi. Men för mig va det lite oxid i vägen bara.
 
MeanMike MeanMike skrev:
Jag tog bara lite slippapper. Om den här gjort det från början så kanske de lutar fel. Kolla det först. Om allt är som det ska så när den känner att den låg kontakt så ska den stanna. Lutning framåt eller utåt gör oxå att den kasst förbi. Men för mig va det lite oxid i vägen bara.
Frågan är om det är en plätering på dessa bleck, då är slippapper nog väl aggressivt, skulle tro att det är bättre med nåt mildare rengöringsmedel?

Har inte dragit igång min klippare för säsongen, men jag har noterat att blecken ser ut att få en beläggning av nåt slag...
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Var med om något halvskumt förra helgen. Kopplade in laddstationen, fick röd lampa. Skalade om och testade igen. Samma fel. Gick en sväng runt tomten, men hittade inget uppenbart. Igår kopplade jag på en ton på slingan, hade ton hela vägen runt. Men fortfarande röd lampa. Testade med en temporär slinga, grön lampa! Kopplade in min riktiga slinga, grönt ett tag, sedan rött. Bytte plats på stiften - grön lampa!
Kopplade tillbaka som innan - grön lampa!
Idag lyser det fortfarande grönt.
Undrar vad felet var......:thinking:
 
Vår Landxcape 812i är ute och klipper sedan 1 vecka tillbaka. En fundering: vad kör ni med för firmware?
Vi har 3.8.0+1
Finns det någon anledning att uttdatera när allt verkar fungera som det ska? Vad ger uppdateringen i så fall för fördelar jämfört med min version.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Var med om något halvskumt förra helgen. Kopplade in laddstationen, fick röd lampa. Skalade om och testade igen. Samma fel. Gick en sväng runt tomten, men hittade inget uppenbart. Igår kopplade jag på en ton på slingan, hade ton hela vägen runt. Men fortfarande röd lampa. Testade med en temporär slinga, grön lampa! Kopplade in min riktiga slinga, grönt ett tag, sedan rött. Bytte plats på stiften - grön lampa!
Kopplade tillbaka som innan - grön lampa!
Idag lyser det fortfarande grönt.
Undrar vad felet var......:thinking:
Gissar på att du har fukt i en skarv någonstans som leder till högt motstånd i slingan
 
S SA6BTU skrev:
Gissar på att du har fukt i en skarv någonstans som leder till högt motstånd i slingan
Kom hem nu, då lyste det rött. Hittade 2 ställen där slingan var av :thinking: Omskarvat, grönt ljus igen
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
Någon som vet om det finns integration till HA?
 
Tja, det var dags för att rulla igång säsongen och denna gången var det inte lika smidigt. Först visade det sig att signalkabeln var av på två ställen. Som tur var lyckades jag lokalisera båda och efter lite skarvande lös lampan på basstationen grön igen :sweat:. Så var det dags att rulla igång Lenny. Han har fastnat lite härnoch var pga nya gropar och ojämnheter efter vintern. Inget konstigt. Men när han ska docka i laddstationen så klickar han in och så fortsätter han bara rätt igenom. Är det någon som haft samma problem? Lampan lyser grön som sagt på signalkabeln.
 
Oops såg inte att @MeanMike skrev om ärgade laddkontakter bara tre inlägg bort. Ska kolla det först.
E Einie skrev:
Tja, det var dags för att rulla igång säsongen och denna gången var det inte lika smidigt. Först visade det sig att signalkabeln var av på två ställen. Som tur var lyckades jag lokalisera båda och efter lite skarvande lös lampan på basstationen grön igen :sweat:. Så var det dags att rulla igång Lenny. Han har fastnat lite härnoch var pga nya gropar och ojämnheter efter vintern. Inget konstigt. Men när han ska docka i laddstationen så klickar han in och så fortsätter han bara rätt igenom. Är det någon som haft samma problem? Lampan lyser grön som sagt på signalkabeln.
 
Jag har haft samma problem med min lx790. Den stannade till och fortsatte sedan.
Tittade man rakt ovanifrån så såg man ganska tydligt att den kom in snett. Lite jord framför så har det fungerat perfekt.
Lycka till
 
E Einie skrev:
Oops såg inte att @MeanMike skrev om ärgade laddkontakter bara tre inlägg bort. Ska kolla det först.
Jepp. är säkert bara lite ärg.
 
Tänkte sätta igång min nu också. Min telefon blev stulen i vintras så jag har en ny nu och jag lyckas inte koppla ihop den med appen. WiFi hittas inte. Någon som har något tips? Det är en iPhone 13.
 
Priset till trådens problemlösare #1 går återigen till @MeanMike Funkade perfekt! (y)
MeanMike MeanMike skrev:
Jepp. är säkert bara lite ärg.
 
  • Gilla
MeanMike och 2 till
  • Laddar…
Min gräsmatta är så långt ifrån perfekt den kan vara. Den är gropig, mossig, lutar nästan överallt m.m. En riktigt kass gräsmatta helt enkelt.

Jag tycker dock att den LandXcape LX812i jag köpte 2020 har fungerat otroligt bra hittills. I och med min gropiga gräsmatta trodde jag att jag skulle behöva bli tvungen att göra i ordning den lite men gräsklipparen har inte fastnat mer än några enstaka gånger per säsong, och då nästan alltid på samma ställe där jag har lite för hög lutning i kombination med skarp kurva.

När jag plockade fram gräsklipparen i år så tyckte jag dock att den kändes väldigt svag. Numera fastnar den ofta 1-2 gånger varje gång den klipper. Ställen som aldrig har varit något problem tidigare, om än gropiga, gör nu att gräsklipparen fastnar.

Dessutom verkar den knappt orka svänga längre om det är minsta lilla lutning.

Jag har spelat in några videor, men vet inte om det visar så bra hur seg den känns. Är det relativt plant så svänger den runt utan problem, men lutar det lite så känns det som att den inte ska orka svänga.

Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde ta en liten titt på det jag har spelat in och jämföra med sin gräsklippare.

Exempelvis fastnar den tillfälligt på en relativt plan yta utan gräs vid ca 20 sekunder in i följande klipp:

Två ytterligare klipp:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.