Mr Steed Mr Steed skrev:
Har du ringt och kollat med dom? Jag ringde och fick min ränta sänkt till 1.19% utan problem.
Jag passade på att beklaga mig lite för att det skulle behövas och kundtjänst hade ingen jättebra förklaring till varför men som sagt inga problem utan dom ändrade det direkt.

<edit> lite sen på bollen, jag behövde i alla fall inte hota med något utan fick räntan justerad utan snack.
Samma här, jag skickade meddelande och fick svar under dagen att de justerat. Jag hotade inte direkt, men det kom fram i en meddelandetråd jag hade med dem om ränteläget vs Skandiabanken.

D dubbeltumme skrev:
Var just inne och kollade mitt lån på Landshypotek och det verkar tyvärr inte vara så enkelt. Ligger på en belåningsgrad runt 25% men har inte fått utökade rabatten. Har mailat deras kundtjänst.
Pratade just med Landshypotek (de ville inte göra några ändringar via mail) och fick justerat till 1,19% utan konstigheter. Det lät på tjejen jag pratade med som att de fått mycket frågor kring detta.

Samma sits för oss. Vi hade rabatten enligt gamla systemet (stax under 60% belångsgrad). När de gjorde om systemet så blev det nya bättre för <60% belåning, men vår rabatt var fixerad på den sämre nivån under ytterligare 12 månader. Jag frågade kundtjänst sakligt om vi kunde bespara alla parter en massa pappersjobb med att vi bytte långivare fram och tillbaka och om de bara kunde skriva över oss till den nya rabattsatsen. Hon kollade med sin support och det var OK. Smidigt.

Det förtar ju en del av bilden av Landshypotek som en bank med en rak och enkel rabattmodell där man inte behöver förhandla om det ändå ska krävas att man bevakar dem och ringer och hotar med att byta för att få "rätt" ränta.

Klart att de sparar en del pengar på att inte ge ytterligare rabatt "per default".
kanske 10 % av kunderna som uppmärksammar detta och hör av sig. 90 % betalar lite dyrare, men är glada i alla fall...? :)

Klassiskt storbankstänk.

Jag blev också besviken på att de inte kör med raka rör. Jag förstår att ”money talks” men om de vill fortsätta framstå som den bästa bolånebanken så är det viktigt att de är tydliga och schyssta, något de inte verkat vara i denna sänkning.

Jag försvarar inte Landshypotek, det får dem göra själv. Men det framgår på deras hemsida att den rabatt/räntepåslag du fått på din 3 månadersränta gäller i 24 mån. Så utifrån det är ju allt annat goodwill och nåt som är bättre än man avtalat. Då förstår jag att man inte går ut och sänker för alla (men har kanske valt policyn att sänka rabatten för de som hör av sig)

Jag, liksom många med mig, har nog varit med om resan 0,99 (när Landshypotek
drog igång med bolån på deras ettåriga bolån för 1,5-2 år sedan) > sedan 1,09 på deras 3 månaders > 1,25 och nu 1,19.

Om boräntorna automatiskt stiger från 0,99 till 1,09 och 1,25 så menar jag att det känns naturligt att de även automatiskt sjunker till 1,19 utan att man ska behöva bevaka det manuellt. Jag fick automatiskt en sänkning utan att säga till medan vissa andra inte fått det. Det tycker jag är olyckligt. Särskilt eftersom de inte skriver något om detta på sin hemsida.

Ringde jag med och fick det direkt ändrat till 1,19%.
Precis som kundtjänsten sa så har man en ränterabatt i 24 mån från när man tecknat lånet.
Det står också på låneavin varje månad "Individuell rabatt: 0.4%**, rabatten gäller från 2018-11-28 men längst till 2020-11-27", så när listräntan sticker upp gör även min ränta det. Just nu har man dock även höjt rabatten för nya lån, lite smålistigt...

(Noterade också att Skandia har 1,09% bundet tre år, men man måste flytta åtminstone en del av sin tjänstepension)

Ringde jag med. Behövs alls inte hotas eller något. Utan bara fråga dem hövligt om inte du också kan få den nya rabatten.. funkade för mig i alla fall.

Jo jag bredde på lite i mitt inlägg, jag behövde inte heller hota utan det löstes snyggt när jag påtalade det. Det är klart att de får göra som de vill men det jag vänder mig mot är just att de ger bättre rabatt till nya kunder med högre belåningsgrad. Existerande kunder kan ju som påtalats bara byta bank och direkt byta tillbaka (om de inte nekas som bråkstakar...) med mer onödigt arbete för alla som resultat.

Det som gör det ännu svårare att upptäcka en sådan diskrepans är att det är normalt med en fördröjning innan räntan justeras på ett existerande tremånaderslån eftersom det ju faktiskt är bundet i tre månader.

Men visst är det mitt eget fel att jag inte uppmärksammat att det var rabattnivåerna och inte listräntan som ändrats. Jag har tidigare bara tittat på nettotabellen som de har högst upp på sidan, men vet nu bättre.

Som sagt, de får göra som de vill och de bryter inte mot några bestämmelser eller avtal, men det sänker anseendet åtminstone hos mig när företag beter sig så här "sneaky".

• Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Det ser ut som om de ändrar rabattnivån igen idag, från 47 till 48 punkter...

A
1,08 % på bunden 3 år

• Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
Nu blev jag för första gången i mitt liv sugen på att binda lånet.
Värt att fundera på i alla fall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.