Byggahus.se

Landshypotek bolån

15k läst  90 svar

1. martin43
    Husägare · Nivå 11
    Autogiro, första dragningen idag.

2. B
    Medlem Nivå 4
    Jag blev till slut uppringd idag (det var väl någon mer som blivit uppringd en söndag, de verkar jobba hårt), drygt tre veckor efter ansökan. Så det verkar vara högre tryck än före årsskiftet då väntetiden var typ en vecka?

Värderingen de fått ut tyckte jag var klart i underkant, den borde nog ha varit runt 10 % högre även i rådande marknadsläge. Men eftersom jag ändå kommer under 50 % belåningsgrad och kan ta del av deras erbjudande var det inte lönt att bråka om. Men jag tänkte att det kan vara intressant att veta för andra som funderar på att byta. Det var väl fler som fått låga värderingar. Även om de två anekdoterna inte behöver vara representativa.

Det diskuterades här eller i annan tråd att någon inte fått ett år med deras erbjudande utan kortare tid. Jag frågade om det och det beror på vilket datum lånet tas upp. De har fasta brytpunkter i slutet av månaden, så tas lånet upp dagen innan så blir det 11 månader med den rabatterade "ettårsräntan".

3. ullet
    Hobbyelektriker · Nivå 6
    Jag fick återkoppling via mail idag, ungefär tre veckor efter ansökan. Vi får endast listränta på 2,05 av Landshypotek då vårt bolån är för litet (under 750' kr). Handläggaren frågade om vi ändå ville gå vidare med processen, jag tackade nej.

Har verkligen försökt läsa igenom allt men måste ha missat gränsen på lånets storlek.

Får söka nya alternativ.

4. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Hmm.. "För att rabatten ska kunna erbjudas måste det totala lånebeloppet minst uppgå till 750 000 kr" läser jag nu på deras sida. Det hade jag missat. Jag ändrar nu
    + bra att man kan låna så lite som 200 000 kr.
    till
    - dåligt att du inte får låna för mindre än 750 000 kr om du ska kunna ta del av deras rabatterbjudande.
    Bolån hos Avanza, Landshypotek eller SBAB?

5. P
    Medlem Nivå 1
    Jag har nu själv bytt till Landshypotek Bank och sänkt våra räntekostnader med 12775 kronor om året jämfört med nordea.

Vi de tillfällen jag har behövt nå Landshypotek vi telefon har jag inom 1 minut pratat med en riktigt människa som har kunnat hjälpa och svara på mina frågor vilket är ett stort plus jämfört med min tidigare bank där det ibland har tagit dagar av jagande för att hitta rätt person.

Så här långt rekommenderar jag alla som inte orkar med "storbankerna" att byta. :rofl:

6. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Någon som vet om Landshypotek kommer förlänga sitt erbjudande 1 april? Jag får den känslan och kan inte längre hitta att deras erbjudande gäller fram till 31 mars på deras hemsida.

7. B
    Medlem Nivå 4
    Nu har snart min ettårsränta på 0.99 hos Landshypotek gått ut. De räntor de nu erbjuder, även med < 50 % belåning ser jag tyvärr inte som lika attraktiva. Å andra sidan är det väl precis vad man ska vänta av ett introerbjudande. Femårsräntan ser ganska attraktiv ut på 1.77, men tremånaders på 1.25 är ungefär samma som man kan få på annat håll.

Det mest attraktiva för mig nu verkar vara Skandia som (om man placerar någon tjänstepension hos dem) idag erbjuder 1.09 på tremånaders, eller exempelvis det som jag är sugen på: Treårsräntan på 1.19. Billigare än många tremånadersräntor som erbjuds och även om banken alltid vinner i slutändan så verkar det som en billig försäkring att binda på den nivån.

Hur resonerar ni andra som hoppade på Landshypoteks erbjudande?

• Laddar…
  8. Mr Steed
    Medlem Nivå 1
    Jag sitter också här och funderar på Skandia men känner inte för att flytta mitt pensionssparande dit. Kikat runt men inte hittat någon annan riktigt bra deal ännu.
    Jag blev förvånad att Landshypotek höjde till 1,25, jag trodde dom skulle hålla sig runt dom 1,08 Jag haft i tre månader sen mitt ettårs gick ut.

• Laddar…
  9. B
    Medlem Nivå 4
    Jag har hört mig för lite och man behöver inte flytta all sin tjänstepension och det behöver inte vara en aktiv tjänstepension (som det fortfarande betalas in till). Är man flera på lånet så behöver inte alla ha en tjänstepension hos Skandia, det räcker med en. Kort och gott räcker det med att flytta något. Har man eller har haft ITP1 så kan man t.ex. flytta den delen som är låst till "traditionell" försäkring, där jag inte tror att skillnaden mellan olika val är särskilt stor, och behålla den delen som tillåter fondsparande där det passar.

10. martin43
    Husägare · Nivå 11
    Tack för info, jag funderade på exakt samma sak nämligen!
    Har haft landshypotek drygt ett år och har Skandiabanken för lönekonto o räkningar eftersom det är gratis och internetbanken är bra. Att flytta hela tjänstepension är jag inte jättesugen på men om det är ok att flytta tex 25% av inflödet är ju inte det så stort steg.

11. B
    Medlem Nivå 4
    Det knöliga är väl om den typ av pensionsavtal man har inte tillåter en delvis flytt och man inte heller har flera avtal som man kan flytta ett av.

12. D
    Medlem Nivå 8
    Mitt 0.99% erbjudande gick ut vid nyår och hamnade då på 1.08% 3mån...det är jag nöjd med.

13. Mr Steed
    Medlem Nivå 1
    Du kommer tyvärr också få 1,25 när dina första tre månader är slut.

14. B
    Medlem Nivå 4
    Landshypotek sänkte idag från 1.25 till 1.19 och har även för en tid sedan ändrat kravet för största rabatt från 50 % belåningsgrad till 60 % belåningsgrad. Trevligt att de sänker och håller sig konkurrenskraftiga, jag var lite besviken när de höjde direkt på RB:s höjning i december.

Skandiabanken är fortfarande det billigaste alternativet, om man maxar deras rabattsystem (kräver flytt av tjänstepension).

15. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Bara Landshypotek inte börjar göra samma sak som SEB tidigare gjort, sänka räntorna mellan bindningsstiderna (för att locka till sig nya kunder) och höja dem dagarna före bindningstiden träder i kraft. Då blir jag besviken.