RoTe
P Pin skrev:
Du skrev att du betalde räntan.
Det vet ju inte syster?

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du skrev att du betalde räntan.
Den här tråden har nästan mer underhållning än humorhörnan. Tack Pin för att du kämpar och tack Ro Te för att du gör ditt bästa för att man ska ge upp hoppet om mänskligheten 😂

• Gilla
  • Haha
  • Älska
olyckligaolle och 15 till
  • Laddar…
RoTe
W WFD skrev:
tack RoTe för att du gör ditt bästa för att man ska ge upp hoppet om mänskligheten 😂
Det är mitt mål, tackar tackar

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Detta fallet har det pratats om en del på radion, jag har bara lyssnat på ett halvt öra så det jag skriver nu kan jag totalt ha missuppfattat, men ungefär så har hon lånat ut till kompisen som skulle flytta, kommer inte ihåg, men kompisen lånade bilen under typ en vecka eller så....

Verkade inte röra sig om en bilmålvakt, eller det var i alla fall hennes enda bil detta, men det var nog en äldre bil för något krånglade med bilen, för man var tvungen att ha båda nycklarna för att få igång den, vad problemet var framkom inte riktigt.
Men detta faktum att låntagaren hade båda nycklarna såg KFM som ett bevis på att det var hans bil.

För att man skall undvika att detta händer om man lånar ut sin bil så skall man skriva ett avtal där det tydligt framgår vem som äger bilen och att det bara är ett lån / uthyrning av bilen.....

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Om ett företag har en anställd person skuldsatt hos kronofogden och denne är ute i jobb med företagets bil, ska kronofogden beslagta den också?
Kommer inte ihåg svaret riktigt men detta frågade dom en "expert" om, och om det var klart att det rör sig om en anställning och att den skuldbelagda anställde kör företagets bil i tjänsten så var det lugnt och KFM kommer inte att ta bilen.

Rejäl skrev:
Nej jag tror inte kronofogdens beslag är giltigt ifall det provas rätten om den som lånar ut är hederlig och ingen målvakt..
Att låna ut bilar mopeder bör inte kulla beslagtas den nya lagen gällde ju gängkriminalitet där dom kriminella inte kan redovisa vart saker och pengar kommer ifrån..
Är du en hederlig arbetande medborgare som lånar ut en moped som står på dig till en 15åring så kan den inte beslagtas och säljas enligt den nya lagen..
Däremot om du ger mopeden till den familjen så kan den utmätas som vilket annat gods som helst..
Som sagt jag lyssnade bara på ett halvt öra, men jag har för mig att dom sa att den nya lagen inte hade så mycket med detta fallet att göra, utan dom använder sig av gamla lagar och regler.

• Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Zixten Zixten skrev:
för man var tvungen att ha båda nycklarna för att få igång den, vad problemet var framkom inte riktigt.
Inte alls konstigt på en gammal bil, ena nyckeln har transpondern och andra har fungerande fjärrlås. Har själv ett helvete med nycklar på min 17 år gamla BMW där en verkstad lyckats programmera en andra nyckel helt utan funktioner så den går att köra med men jag hatar det då inget funkar.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det vet ju inte syster?
Nej men kronofogden

RoTe
P Pin skrev:
Nej men kronofogden
Så hon ska kolla där varje gång jag lånar hennes bil? Låter som ett bra samhälle. Dags att införa diktatur också kanske.

• Gilla
  • Arg
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Så hon ska kolla där varje gång jag lånar hennes bil? Låter som ett bra samhälle.
Ja eftersom det behövs två nycklar även till din bil. Ett mirakulöst sammanträffande! Eller så kollar du inte om du tycker det är bättre.

Det som är bra är att tjejen pytsat in 35000 kr i skattkistan som kommer både dig och mig till godo.

.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du har inte ägt en gammal bil hör jag. Även en 17 år gammal jävla bmw är idag värd 70 000kr ca. Men var du din ignoranta jävla sossesvenne som alla är, tills det drabbar dom själva.
Du gör felaktiga antaganden. Jag körde en veteranbil med ringa värde i tio år som bruksbil. Min nuvarande BMW är bara 10 år men den håller sju år till hoppas jag. Sosse och svenne var ytterligare två felaktiga antaganden,

Men någon Hyundai har jag aldrig ägt.

Ett intressant tankeexperiment:
Om min bil blir stulen av en skuldsatt, och jag inte hinner anmäla det snabbt (t ex sover), då kan den bli förverkad av kronofogden. Känns sådär med vårt rättssystem!

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Men du lyssnar ju inte på vad jag säger, jag har en nyckel som har alla funktioner men som inte kan låsa bilen och en nyckel som man kan starta bilen med men som inte har några funktioner. Hur jävla mycket ska jag behöva förklara för dig för att du ska förstå att två nycklar inte är något konstigt på en gammal bil där man gärna går andra vägar än märkeshandlaren???
Det har du redan skrivit och jag förstår vad du skriver. Det är du som inte förstår värdet av att ha kontroll över nycklarna.

I fallet med Hyundaien var det nog inte en fulkopia på nyckeln. Det är ju något som den som lånar lätt kan göra själv. En originalnyckel till min BMW hoppas jag att inte vem som helst kan beställa En fulnyckel bortser nog fogden från. Min gamla veteran gick ju att öppna och starta med en skruvmejsel. Hade du två mejslar så skulle bilen vara din…

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
RoTe
P Pin skrev:
Det har du redan skrivit och jag förstår vad du skriver. Det är du som inte förstår värdet av att ha kontroll över nycklarna.

I fallet med Hyundaien var det nog inte en fulkopia på nyckeln. Det är ju något som den som lånar lätt kan göra själv. En originalnyckel till min BMW hoppas jag att inte vem som helst kan beställa En fulnyckel bortser nog fogden från. Min gamla veteran gick ju att öppna och starta med en skruvmejsel. Hade du två mejslar så skulle bilen vara din…
Tror du ger fogden för mycket credit nu, hur fasen ska dom veta vad som är vad?

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ett intressant tankeexperiment:
Om min bil blir stulen av en skuldsatt, och jag inte hinner anmäla det snabbt (t ex sover), då kan den bli förverkad av kronofogden. Känns sådär med vårt rättssystem!
Bra sätt att betala av skulden på…

De får stjäla alla nycklar också.

RoTe RoTe skrev:
Tror du ger fogden för mycket credit nu, hur fasen ska dom veta vad som är vad?
Du får ha en tredje nyckel och helt fräckt köra hem bilen från fogden. Och sen några extra nycklar då du trumfar de två första nycklarna.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
RoTe
P Pin skrev:
Du får ha en tredje nyckel och helt fräckt köra hem bilen från fogden. Och sen några extra nycklar då du trumfar de två första nycklarna.
Tack bara strax över 4000kr hos BMW

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.