RoTe
Som ni alla skriver ovan så tror jag inte riktigt man tänkt klart i detta ärende utan detta kan bli en fullskalig "shit show" för att uttrycka det milt.

• Gilla
mange65 och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Trams, att ha skulder hos kronofogden behöver inte vara liktydigt med att vara gängkriminell.
Så är det, men det är mycket som luktar fisk i just den här historien.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Nytt 2024:

Stjäl en bil få dina skulder betalda.

• Gilla
  • Haha
Zeugma och 11 till
  • Laddar…
N
RoTe RoTe skrev:
Jag tog upp detta i en annan tråd, en nära bekant har ett barn som snart är i moppeåldern och jag tänkte sponsra ett fordon åt denne för att få lite frihet på landet. Är detta bara rent ekonomiskt självmord eftersom endera föräldrarna eller kronofogden kommer ta fordonet? Att jag står som ägare verkar inte ge något skydd alls.
Skriv till kronofogden och fråga hur du ska göra. Spara sedan mailen

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så är det, men det är mycket som luktar fisk i just den här historien.
Mycket möjligt att det gör, men jag har stort bilintresse och det händer att jag inte har koll på grejerna direkt så om någon mot all förmodan skulle stjäla nåt så är det möjligt att det går veckor innan jag upptäcker. Då är det alltså tjuvens tillgång.

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
RoTe
N Niq skrev:
Skriv till kronofogden och fråga hur du ska göra. Spara sedan mailen
Är inte det ungefär som att fråga en polis om lagen? Det betyder litet och inget.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kfm mäter sannolikt inte ut en bil som rapporterats stulen. Få målvakter lär anmäla b
RoTe RoTe skrev:
Mycket möjligt att det gör, men jag har stort bilintresse och det händer att jag inte har koll på grejerna direkt så om någon mot all förmodan skulle stjäla nåt så är det möjligt att det går veckor innan jag upptäcker. Då är det alltså tjuvens tillgång.
Finns inget i denna historia som pekar på att stulna bilar skulle bli utmätta av KFM som tjuvens tillgång.
Så har detta hänt någon annan stans?

• Gilla
Dare100 och 4 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Kfm mäter sannolikt inte ut en bil som rapporterats stulen. Få målvakter lär anmäla b

Finns inget i denna historia som pekar på att stulna bilar skulle bli utmätta av KFM som tjuvens tillgång.
Om man är bortresta några veckor kanske man inte ens hinner märka att ens bil är stulen.

• Gilla
Hempulare och 2 till
  • Laddar…
Känns som att man har glömt att berätta en del saker i den här artikeln.

• Gilla
big mike och 15 till
  • Laddar…
RoTe

Men jag skrev ju precis att jag inte har koll på om bilen är stulen, är du inte läskunnig?

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Om man är bortresta några veckor kanske man inte ens hinner märka att ens bil är stulen.
Var den aktuella bilen stulen, eller var den avställda bilen "utlånad" och snubben som "lånade den" hade monterat barnstol och bott in sig s a s?

Jag misstänker att hon lånat ut bilen lång tid och inte två timmar för att kompisen skulle handla möbler på IKEA.

Att inte äga utan att leasa eller använda målvakt är ju formulär 1A för kriminella.

• Gilla
SirMayo och 16 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Jag misstänker att hon lånat ut bilen lång tid och inte två timmar för att kompisen skulle handla möbler på IKEA.
Hur vet krfm det, polis och krfm kan omöjligt veta det eller?

• Gilla
  • Arg
Jonten86 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
P Pin skrev:

Att inte äga utan att leasa eller använda målvakt är ju formulär 1A för kriminella.
Jaha? Jag lånade en gång min systers bil i tre veckor då jag krockade min i en viltolycka och hon inte behövde sin. Som tack fick hon en nyservad bil tillbaka och jag fick lite ersättning från mitt försäkringsbolag då jag valde bort hyrbil.

• Gilla
ADent och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jaha? Jag lånade en gång min systers bil i tre veckor då jag krockade min i en viltolycka och hon inte behövde sin. Som tack fick hon en nyservad bil tillbaka och jag fick lite ersättning från mitt försäkringsbolag då jag valde bort hyrbil.
Tur för henne och dig att bilen inte beslagtogs under tiden då. Men det krävs ju ett par saker för att det ska ske.
1. Obetalda skulder
2. Att du blir stoppad av polis och fogde
3. Att bilen anses vara i hennes besittning (det är väl den sista punkten vi främst diskuterar)

Nu hade de ju kunnat beslagta din bil istället efter att fb låtit reparera den…

Som någon skrev i tråden, ge eller låna inte ut till någon med stora obetalda skulder. Ett svart hål där allt går till fogden.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.